Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Kun je uitleggen waarom?”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Kun je uitleggen waarom?”

Alice van der Veen: God is groot en machtig, zelf ben je klein

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ze is er één van de weinige christenen. Uit haar kerk in Opperdoes is ze er vrijwel de enige. Bijna niemand gelooft er in de schepping. Alice van der Veen (17) zit niet op een reformatorische, maar openbare school in Havo 5. Ze vindt het belangrijk na te denken over schepping en evolutie. “Als de evolutietheorie in de les naar voren komt, ga je je afvragen hoe dat wordt uitgelegd in de Bijbel.”

Waarom zit je niet op een reformatorische school?
“In Noord-Holland zijn geen reformatorische scholen. Ik woon in Opperdoes. Dat ligt ten zuiden van de Wieringermeer, bovenin Noord-Holland. Kunnen jongeren uit Enkhuizen nog naar een reformatorische school in Kampen, voor mij is dat te ver weg. Daarom ga ik naar de Copernicus, een openbare school van het Atlas College in Hoorn.”

Ben je de enige christen op je school?
“Dat niet, maar christenen zijn wel in de minderheid. Uit mijn kerk ben ik vrijwel de enige en van andere kerken zitten er ook niet veel op mijn school. Ik weet dat in een andere klas een meisje uit de Gereformeerde Kerk zit. Op een openbare school zitten leerlingen met allerlei ‘geloven’. Zo zit er in mijn klas ook een meisje dat moslim is. Maar veel leerlingen geloven helemaal niet. Dus ook niet in de schepping door God. Het gros gelooft in de evolutietheorie.”

Hoe komt de evolutietheorie in lessen ter sprake?
“Vorig jaar ging een apart hoofdstuk bij biologie over ordening en evolutie. Evolutie is, kortweg gezegd, het ontstaan en verdwijnen van allerlei organismen. Ordenen is het indelen van voorwerpen in groepen. Daarbij wordt gelet op de kenmerken die voorwerpen gemeenschappelijk hebben. Ook organismen kun je ordenen. In het hoofdstuk ordening wordt dus behandeld hoe in de biologie alle organismen worden geordend en ingedeeld in groepen.”

Hoor je dan niets over de schepping door God?
“Bijna niets. Dat God de aarde heeft geschapen, komt in ons biologieboek nog wel kort voor. Ik zal het eens voorlezen: ‘Een andere verklaring voor het ontstaan van het leven op aarde is de theorie van de schepping. De aanhangers van deze theorie baseren zich op de letterlijke uitleg van de Bijbel, waar in het eerste boek (Genesis) staat beschreven hoe de aarde en alle organismen daarop zijn geschapen. We gaan op deze theorie niet verder in’.”

Komt de evolutietheorie ook ter sprake in andere lessen dan biologie?
“Bij aardrijkskunde leren we bijvoorbeeld dat de aarde ongeveer 4,6 miljard jaar oud is. De korst van onze aarde bestaat uit platen – zeg maar: grote stukken aardkorst–, die langzaam verschuiven. In de tijd van miljoenen jaren zijn, volgens evolutionisten, de platen zover uit elkaar gedreven dat de continenten zijn ontstaan. Volgens de Bijbel kan de aarde nog maar ongeveer zesduizend jaar oud zijn. In die tijd kunnen de aardplaten nooit zover uit elkaar zijn gedreven. Er moet volgens christenen dus een andere verklaring zijn.”

Hoe reageren je leraren, als je zegt dat God alles heeft gemaakt?
“De meesten respecteren je wel. Of ze het ermee eens zijn, is wat anders. Mijn aardrijkskundeleraar is daar open in. ‘Jij gelooft niet in de evolutietheorie,’ zei hij. ‘Kun je uitleggen waarom?’ Ik vertelde hem toen dat in Genesis staat dat God alles heeft geschapen.”

En je klasgenoten?
“De meesten weten dat ik christelijk ben. Ze zullen er niet lelijk over doen. Sommigen weten ook wel iets van de schepping door God. In de les praten we er niet vaak over, maar meer in gesprekken onderling. En als ik mijn mening wil zeggen over het ontstaan van de aarde, wordt me wel de ruimte gegeven.”

Een medeleerling zou je de vraag kunnen stellen: ‘Wat maakt het uit of je gelooft in de evolutietheorie of in de schepping door God?’
“Het grote verschil is volgens mij dat de evolutietheorie van mensen komt en de schepping van God. De hele evolutietheorie is door mensen bedacht. Zij hebben alles onderzocht. Mensen willen de Bijbel niet geloven. Ze kunnen niet geloven dat God de aarde geschapen heeft. Allerlei onderzoekers, zoals Darwin en na hem duizenden anderen, onderzochten daarom hoe alles zou zijn ontstaan. In de schepping staat juist God centraal, omdat Hij alles heeft gemaakt.”

Vind je evolutie of schepping voor jou als leerling een belangrijk onderwerp?
“Ja, het laat zien hoe groot en machtig God is en hoe klein je zelf bent. In de les komt bijvoorbeeld het ontstaan van alles naar voren. Je gelooft niet dat het door evolutie kan zijn gebeurd. Je gaat je dan afvragen hoe dat wordt weerlegt op grond van de Bijbel en hoe de schepping dan wel kon gebeuren.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2009

Daniel | 36 Pagina's

“Kun je uitleggen waarom?”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 februari 2009

Daniel | 36 Pagina's