Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige God en Zijn volk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige God en Zijn volk

De openbaring van Mozes (3). Leviticus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE is de heilige God. De Israëlieten zijn een zondig volk. Hoe kan een zondig volk naderen tot een heilige God? Hoe kan dat volk in Zijn gemeenschap leven? Het boek Leviticus wijst de weg van de verzoening en de reiniging door het bloed.

De tabernakel was het centrum van Israëls eredienst tijdens de woestijnreis. In de tabernakel werden dagelijks vele offers gebracht. De hogepriester, priesters en Levieten deden dienst in dit draagbare heiligdom. In het boek Leviticus vind je vele voorschriften voor de offerdienst die door de priesters werd verricht. Alle offers en de wijze waarop ze gebracht moeten worden, zijn er nauwkeurig beschreven. De offerdienst in het Oude Testament spreekt van verzoening door voldoening. De schuld van het volk kan alleen weggenomen worden door het offer. Zonder bloedstorting geen vergeving. Vooral op de Grote Verzoendag blijkt dat het in Israëls eredienst om de bediening van de verzoening gaat. Eenmaal per jaar gaat de hogepriester het Heilige der heiligen binnen en sprenkelt daar bloed voor de ark en op het verzoendeksel. Heel de offerdienst is een voorafbeelding van het grote offer dat de Heere Jezus eens en voor altijd zal brengen tot voldoening van de schuld van Zijn volk. Als de grote Hogepriester zal Hij het hemelse heiligdom binnengegaan en de volkomen verzoening tot stand brengen. Daarvan spreekt de oudtestamentische offerdienst. Naast voorschriften voor de dienst van de priesters verzoening vind je in dit boek ook voorschriften die de reinheid van het volk betreffen. In Leviticus vind je voorschriften met betrekking tot voedsel, seksualiteit en melaatsheid. Deze voorschriften hebben weliswaar te maken met hygiëne, maar ze laten vooral zien dat het volk een volk is dat de HEERE toebehoort. Op een bijzondere manier komt dat uit in zogenaamde Heiligheidswetten. De HEERE is een heilig God. Hij wil dat Zijn heiligheid op Zijn volk zal afstralen. Door allerlei voorschriften zondert de HEERE Zijn volk af van de andere volkeren. De HEERE is een heilige God en bij een heilige God hoort een heilig volk: En gij zult Mij heilig zijn, want Ik, de HEERE ben heilig; en Ik heb u van de volken afgezonderd, opdat gij Mijne zoudt zijn (Leviticus 20: 26). In zichzelf is het volk zondig en onrein. Maar de HEERE wil temidden van Zijn volk wonen. De HEERE kan dat alleen doen in de weg van het bloed, dat heenwijst naar het bloed van de Heere Jezus. Alleen door dat bloed is er volkomen vergeving van zonden; alleen in dat bloed is er kracht tot heiligmaking. Hoe zul je tot God gaan en voor Hem leven? Dat kan alleen in de weg van het bloed van de Heere Jezus Christus. In het Nieuwe Testament kennen we de tabernakeldienst niet meer. Maar in de prediking van het Woord mag ook vandaag de dag de verzoening worden bediend. De dienaars van het Evangelie zijn dienaars van het Nieuwe Testament. Ze hebben volmacht van Godswege in de prediking het bloed van Christus aan te wijzen als het enige middel tot vergeving en reiniging. Deze prediking mag gepaard gaan met de sacramenten van doop en avondmaal. In zichzelf hebben deze geen kracht tot vergeving en reiniging, maar ze wijzen er wel heen. Want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden (Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 72).

Informatie
Schrijver Mozes
Tijd 15-14e eeuw v. Chr.
Adres De Israëlieten in de tijd van Mozes en daarna.
Thema Verzoening

Inhoud
1-7 Offerwetten
8-10 De priesterwijding van Aäron en zijn zonen
11-15 Wetten m.b.t. de reinheid
16 De grote Verzoendag
17-27 Heiligheidswetten

Kerntekst Leviticus 11:45
Want Ik ben de HEERE, Die u uit Egypteland doe optrekken, opdat Ik u tot een God zij en opdat gij heilig zijt, dewijl Ik
heilig ben.

Leeswijzer
Priesterwetten 8-9; 21-22
Reine en onreine dieren 11
Wetten m.b.t. de melaatsheid 13-14
De betekenis van het bloed 17
De feestkalender 23
Godslastering 24:10-23
Sabbat-en jubeljaar 25

Lijn naar het Nieuwe Testament
De Heere Jezus heeft door Zijn lijden en sterven de volkomen verzoening aangebracht voor Zijn volk. Vaak wordt dat in het Nieuwe Testament aangeduid met woorden uit de offerdienst van het Oude Testament. Een bijzondere plaats neemt de brief aan de Hebreeën in, waarin Christus wordt gepredikt als de Hogepriester naar de ordening van Melchizedek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2009

Daniel | 36 Pagina's

De Heilige God en Zijn volk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2009

Daniel | 36 Pagina's