Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe God Zich openbaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe God Zich openbaart

Ds. Hakvoort: de liefde begeert heilig voor God te leven

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vraag wie God is, is uitermate belangrijk. Dát er een God is, weet ten diepste ieder mens. Dat noemen we de ingeschapen Godskennis. Daarom aanbidden de heidenen de afgoden. Maar wíe die God is, daar gaat het hier om.

Velen op aarde hebben daar al antwoord op proberen te geven. En velen moe(s)ten hier het antwoord op schuldig blijven. Misschien zeg je wel: wie God is? Natuurlijk, het is de God van de Bijbel. Daar zijn we mee opgevoed. Maar als het nu gaat over de vraag wie God nu wérkelijk is, en wie Hij voor jou is, dan kan het zijn dat we daar nog niet echt zo over hebben nagedacht. We nemen het aan zoals we het hebben geleerd. Maar zeg eens eerlijk: dienen we dan ten diepste ook niet een ‘onbekende God, zoals in Athene? Anderen zeggen misschien we: dát Hij bestaat, geloof ik wel, maar ik zie en merk er zo weinig van. Weer anderen vereenzelvigen de goden van de wereld en zeggen: of we hem nu Allah, Boeddha, God of nog anders noemen, maakt niet uit. Het gaat er ten diepste om dát we God dienen en niet hóe we hem noemen.

Getrouw
Maar als de Heere echt gaat werken in ons leven, dan wordt deze vraag onze nood. Wie is God eigenlijk? Zoals dat meisje. Haar moeder was haar kwijt en zocht haar. Ze vond haar kind in de schuur op haar knietjes. Ze bad: “Heere, wie bent u eigenlijk? Ik ken U niet, maar ik kan U niet missen.” Dan wordt de vraag wie God is, een vraag van ons hart. En willen we niets liever dan Hem kennen zoals Hij Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft. We zouden hier veel kunnen zeggen over de namen van de Heere. De naam ‘God’ (Elohim) toont Hem als de Schepper van hemel en aarde. De naam ‘Allerhoogste’ (Eljoon) zegt ons dat Hij de allerhoogste Koning is. De naam ‘Almachtige’ (El-Schaddai) zegt ons dat Hij alle macht heeft en dat geen hart zo hard is of Hij is machtig om het voor Hem te openen. De naam ‘Heere der heirscharen’ (Jehova Zebaoth) zegt dat Hij de God der legerscharen, van de engelen, is. Bovenal wordt Zijn Naam genoemd ‘HEERE’. Dat zegt ons dat Hij de God is van het verbond. Zo heeft Hij Zich aan Mozes geopenbaard bij de brandende braambos. Tot Farao moet Mozes gaan zeggen dat de “Ik zal zijn Die Ik zijn zal” hem gezonden heeft. De naam ‘HEERE’ zegt ons dus dat Hij de onveranderlijke, getrouwe Verbondsgod is. Daarom mocht Israël nooit vergeten: Hoor Israël, de HEERE onze God is een enig HEERE.

Volmaakt
Als het gaat over de vraag wie God is, willen we in het bijzonder iets zeggen over Gods eigenschappen. Ze worden ook wel Gods deugden genoemd. Als Mozes na de zonde met het gouden kalf opnieuw van de Heere de twee stenen tafelen ontvangt gaat de Heere aan Mozes voorbij. Daarbij roept Hij Zelf uit: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig; lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid, Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid en overtreding en zonde vergeeft; Die de schuldige geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen en aan de kindskinderen, in het derde en in het vierde lid (Exodus 34: 6 en 7). Daarin openbaart de Heere Wie Hij is in Zijn deugden, Zijn eigenschappen. Zo wordt de Heere heilig genoemd. Dat wil zeggen: de gans Andere, afgescheiden van de mensen. En tegelijk wil ‘heilig’ zeggen: rein, vlekkeloos, volmaakt. Daar leert ieder kind van God iets van als Hij een ons van dood levend maakt. Dan leren we zien dat Hij zo heilig is, dat hij met de zonde geen gemeenschap kan hebben. En tegelijkertijd bindt de Heere op het hart: Zijt heilig want Ik ben heilig. De liefde begeert heilig voor God te leven. En zo leren we dat hoe minder zonde we doen, hoe groter zondaar we voor de Heere gaan worden.

Levensvraag
Ook de tweede eigenschap van de Heere krijgt zo betekenis in het leven. De Heere is namelijk ook rechtvaardig. Daar zit het woordje ‘recht’ in. Psalm 92 zingt daarvan dat de Heere recht is en dat in Hem geen onrecht is. De Heere gaat dus een rechte weg met Zijn volk. Met eerbied gesproken zegt de Heere van de zonde niet: ‘zand erover’, maar Hij zegt: ‘bloed erover’! Er moet betaald worden. En hoe kan dat daar er niemand van de mensen rechtvaardig is, ook niet tot één toe? Gods rechtvaardigheid wil dus zeggen dat de Heere niemand onrechtvaardig behandelt als wij de straf zelf voor eeuwig moeten dragen. Voelen we de nood die dat geeft in het leven? ‘Mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?’ Is dat ook jou levensvraag geworden? Dan wordt het zo’n wonder dat de Heere ook lankmoedig is. Dat wil zeggen: lang van moed, geduldig. Hij verdraagt de zonde niet, maar de zondáár wel, ondanks zijn zonde! Is dat geen wonder? Dan mogen we zien dat we leven onder het uitstel van de straf. Maar… uitstel is geen afstel. Dan wordt het zo’n wonder dat de Heere ons nog niet heeft weggeworpen. Als David daar iets van verstaat, kan het ook niet anders of hij belijdt in Psalm 103: Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid… Hij doet ons niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.

Dieper
Nauw verbonden aan Gods lankmoedigheid is ook Zijn barmhartigheid. Dat wil zeggen dat de Heere Zich met heel Zijn hart erbarmt over verloren zondaren. Van Efraïm zegt de Heere dat hij Hem een dierbare zoon is, een troetelkind over wie Zijn ingewand rommelt. “Ik zal Mij zijner zekerlijk ontfermen, spreekt de HEERE”. Dat is het wezen van Gods barmhartigheid. Hij is innerlijk met ontferming bewogen. Hoe dat mogelijk is? Dat laat de Heere Zijn volk ook zien. Hij heeft Zijn rechtvaardigheid bewezen tegen Zijn Zoon toen Hij de zonden van Zijn volk op Hem heeft gelegd. Maar op grond van Christus’ volbrachte werk bewijst God Zijn barmhartig jegens hen die leren schuldig en des doods waardig te zijn. Zo wordt geleerd dat de Heere genadig is. Daar was de tollenaar om verlegen toen hij riep: O God, wees mij zondaar genadig. Daar leerde David om smeken: ‘Gena o God, gena, hoor mijn gebed’. Wat genade is? Misschien zeg je: genade is iets ontvangen wat we niet verdiend hebben. Inderdaad. Maar het is nóg dieper. Genade is het tegenóvergestelde ontvangen van wat we verdiend hebben. En wat hebben we verdiend? Hoor eens wat David belijdt: ‘Ik heb gedaan wat kwaad was in Uw oog; dies ben ik, HEER’, Uw gramschap dubbel waardig’. Dat is de dood.

Groot
Maar wat schenkt de Heere Zijn volk? Het leven in Christus. Op Golgotha brandde Gods toorn tegen Hem en moest Hij sterven. Door Hem krijgen nu zondaren het leven. Jezus Zelf heeft daarvan gezegd: En dit is het eeuwige leven dat ze U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt. Dan zie je in Hem zoveel schoonheid en wordt Hij zo dierbaar, dat naar Hem het hart mag uitgaan. En daar gaat het ten diepste om! Zo openbaart de Heere Zich in Zijn Woord. In Zijn deugden, Zijn eigenschappen. Opdat we Hem zo ook in ons leven leren kennen. Als we dat missen, missen we alles. Dan kunnen we gelukkig zijn in de wereld naar menselijke maatstaven, maar zijn we ten diepste diep zo óngelukkig. Zoek dan de Heere en leef. Gelukkig is het volk dat God leert kennen in Zijn deugden. Dan wordt Hij groot en word ik klein. Zo klein dat straks de eeuwigheid niet te lang is om het wonder van genade te bezingen: ‘Geloofd zij God Die Zijn genade aan mij heeft groot gemaakt.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2009

Daniel | 36 Pagina's

Hoe God Zich openbaart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 maart 2009

Daniel | 36 Pagina's