Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Joël de Heere is God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Joël de Heere is God

Namen met een boodschap (5)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord des Heeren dat geschied is tot Joël, den zoon van Pethuël. Joël 1:1 En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; Joël 2: 28a

Heb je al eens alle Bijbelboeken uit je hoofd geleerd? Dan ben je vast ook het boek van de profeet Joël tegen gekomen. Joël is één van de kleine profeten. Zijn naam betekent: ‘de Heere is God’. Hij was de zoon van Pethuël (vers 1). Ook weten we dat hij één van de jongste profeten geweest is. Verder is er over Joël zelf niet zo heel veel bekend. Wel kunnen we zijn profetieën lezen in zijn boek.

Joël leefde in een tijd dat het land Israël leed onder een grote sprinkhanenplaag. Deze plaag was een straf van God op de zonde. Alles wat er op het land stond werd opgegeten door de sprinkhanen: de druiven, de tarwe, de schors van de bomen (lees maar in Joël 1). En dan waren er niet alleen de sprinkhanen die de oogst van het land opaten, er waren ook nog de rupsen, de kevers en de kruidwormen (vers 4). Je kunt wel begrijpen dat er na vier jaar niet veel meer groeide op het land. Zo kwam er hongersnood.

De profeet Joël roept de mensen op om terug te keren naar de Heere. Om hun zonden te belijden en God weer te gaan dienen. Hij zegt tegen de mensen dat ze zich moeten bekeren met hun hele hart – de Heere wil niet alleen gediend worden met onze woorden, Hij wil ons hele hart en leven. Joël roept de mensen op om te bidden om vergeving van hun zonden. God zal de bidders niet laten staan. Hij zal genadig en barmhartig, lankmoedig en groot van goedertierenheid zijn (zie Joël 2: 14).

En daar blijft het niet bij. Joël mag ook profeteren dat de Messias eens zal komen (vers 23-27). En na de komst van de Heere Jezus zal de Heilige Geest uitgestort worden. Joël mag zelfs al vertellen dat de Heilige Geest niet alleen voor het volk Israël zal zijn, maar dat Hij uitgestort zal worden over ‘alle vlees’ (vers 28) – dat betekent dat Hij zal werken onder alle volken van de hele aarde. ‘En het zal geschieden, al wie den Naam des Heeren zal aanroepen, zal behouden worden’ (zie vers 32).

Over twee weken mogen wij het Pinksterfeest vieren. Dan denken we er aan dat de Heilige Geest is uitgestort. Ruim 800 jaar van te voren heeft Joël hierover geprofeteerd – en God heeft Zijn eigen woorden waar gemaakt. Want vanaf het eerste Pinksterfeest in Jeruzalem tot aan de laatste dag brengt de Heilige Geest mensen bij de Heere Jezus. De Heere is God!

Vraag:
Lees Joël 2:28-32 en probeer in je eigen woorden te vertellen wat de profeet Joël hier zegt over de komst van de Heilige Geest. Als je het moeilijk vind, vraag dan aan je vader of moeder of ze je willen helpen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

Daniel | 36 Pagina's

Joël de Heere is God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 2009

Daniel | 36 Pagina's