Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De knuppel van de minister

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De knuppel van de minister

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Minister Plasterk schuwt het niet om de knuppel in het hoenderhok van de christelijke scholen te gooien. Wordt de vrijheid van onderwijs uitgehold en komt daarmee de drieluik gezin, kerk en school in gevaar?

Wat is er aan de hand met het bijzonder onderwijs en hoe heeft alles toch zover kunnen komen? De Minister van Onderwijs heeft de christelijke scholen naar aanleiding van zijn notitie over homo-emancipatie flink in beroering gebracht. Hij stelt keer op keer dat het christelijk onderwijs een praktiserend homoseksueel niet mag weigeren als leerkracht. Tijdens het jaarlijks overleg tussen het Comité Vrouwenbonden met vertegenwoordigers van de SGP en de CU -B.J. van der Vlies en mevrouw E.E. Wiegman-Van Meppelen Scheppink- kwam dit onderwerp ter sprake.

Awgb
Er mag -volgens de Algemene wet gelijke behandeling (Awgb)- geen onderscheid gemaakt worden op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat. In deze Awgb van 1994 is een uitzondering gemaakt voor het bijzonder onderwijs: “Het verbod op het maken van onderscheid laat onverlet de vrijheid om eisen te stellen over de vervulling van een functie die, gelet op het doel van de instelling, nodig zijn voor de verwezenlijking van haar grondslag, waarbij deze eisen niet mogen leiden tot onderscheid op grond van het enkele feit van politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat.”

Overheidsbemoeienis
Tijdens ons overleg met bovengenoemde kamerleden spraken we over de autonomie van schoolbesturen. Maar ook over welke eisen gesteld mogen worden, bij het wel of niet benoemen van iemand met een andere gerichtheid en leefwijze. In het verleden is nog geen sprake geweest van duurzame conflicten. Op grond van de ‘enkele feit’-constructie mag iemand met homoseksuele gevoelens niet alleen om die reden worden afgewezen in een sollicitatieprocedure. In de praktijk spelen echter veelal ook andere redenen om iemand af te wijzen.

Discriminatie
Christenen zijn op grond van de Bijbel ervan overtuigd dat deze levenswijze een zonde voor God is en hoe kan die leerkracht, die een voorbeeld moet zijn voor onze kinderen, verantwoordelijkheid dragen voor de opvoeding en het geven van onderwijs overeenkomstig Gods Woord? Volgens minister Plasterk zou het afwijzen van iemand wiens leefwijze pertinent in strijd is met de grondslag van die school, discriminatie zijn en dus in strijd met de Awgb. Eigenlijk vindt hij dat de grondslag van een christelijke school geen consequenties mag hebben bij het benoemen van homoseksueel samenlevende docenten en ander personeel. Van der Vlies: “Zo maakt hij van de vrijheid van onderwijs een farce. Plasterk verbiedt christenen om hun grondslag zó serieus te nemen, dat ze er naar handelen.” Wat is dan nog de inhoud van de uitzonderingsbepaling? Wordt de vrijheid van onderwijs hiermee niet uitgehold? Uiteraard steunen beide partijen de regering als het gaat om het terugdringen van geweld tegen homoseksuelen. Inmiddels is het advies van de Raad van State uitgelekt. Een homoseksuele levenswijze op zich mag geen reden zijn voor ontslag, maar als de leefwijze van de betrokken leerkracht niet overeenkomt met de grondslag van de school, is die reden er wel.

Debat
Tijdens het debat van de Tweede Kamer op 2 juli komen de volgende onderwerpen rondom het homoemancipatiebeleid aan bod:
- Reactie op visienota VGS.
- De beleidsreactie op de evaluatie van de Awgb.
- Het Advies Raad van State inzake ‘het enkele feit’ en de kabinetsreactie.
- Antwoorden van de ministers van BZK en OCW op vragen over de zogenaamde ‘enkele feit’-constructie.
- Acceptatie van homoseksuele gerichtheid in levensbeschouwelijke kring.
- Beleidsreactie op onderzoek van de inspectie van het Onderwijs naar homofoob gedrag en seksuele diversiteit op scholen.

Wat een aanvallen van buitenaf op de vrijheid van ons bijzonder onderwijs. We mogen ons wel afvragen hoe het zover heeft kunnen komen. Maar moeten we ook niet bevreesd zijn voor de uitholling van binnenuit die vaak veel subtieler en sluipenderwijs onze geledingen binnenkomt? Hoe vinden bij ons soms ook hevige discussies plaats over onderwerpen waar Gods Woord duidelijk over is? Staan wij nog wel pal voor het bijzonder onderwijs waar vroeger zo voor werd gestreden en zien we er nog wel de noodzaak van in? De Heere beware onze scholen bij de waarheden vanuit Gods Woord. Psalm 19: 3 zegt ons:
Hij, die op U vertrouwt,
Uw wetten onderhoudt,
Vindt daarin groten loon.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juli 2009

Daniel | 28 Pagina's

De knuppel van de minister

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 juli 2009

Daniel | 28 Pagina's