Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Grappen met gebaren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Grappen met gebaren

Meer horen na een operatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op school hebben ze altijd een doventolk nodig hebben. Samen met nog een broer en zus die ook slechthorend of doof zijn, zitten ze op een dovenschool. Zonder een ‘cochleair implantaat’ kunnen ze niets horen. Zomaar wat ingrediënten uit het dove en slechthorende leven van Hanna en Henrike van Dijk. Met Daniël praten ze over hun doofheid en dagelijks leven. “Voor onbekenden schamen we ons wel een beetje.”

Helemaal doof zijn ze geen van twee. Voor Henrike (13) is duidelijk praten eigenlijk genoeg. Doordat ze slechthorend is, kan ze zich een heel eind redden met liplezen en goed letten op degene die spreekt. Hanna (14) is vrijwel helemaal doof. Ze heeft gebarentaal nodig om zich duidelijk te maken en om te begrijpen wat een ander zegt. Ook Henrike kent gebarentaal. Maar ook de anderen in het gezin kennen meer of minder gebarentaal. Moeder: “Op een gegeven moment moesten we voor ieder kind in het gezin een naamgebaar verzinnen. Een gebaar dat we konden gebruiken als we het over iemand hadden of hun aandacht wilden. Voor Hanna werd dat een ronddraaiend gebaar naar beneden, omdat ze lange krullen heeft. Henrike had als baby van die sprekende, felle ogen, daarom gaven we haar het naamgebaar van een openende hand met de vingers naar voren.”

Implantaat
Het is ongeveer acht jaar geleden dat beide Zeeuwen uit Borssele zijn geopereerd. Hanna was zes en Henrike vier. Ze hebben toen een cochleair implantaat gekregen. Dat is een ingenieus hoorapparaat waarvan een gedeelte in het hoofd en een gedeelte buiten het hoofd zit. Na de operatie konden beide meiden opeens veel meer horen. Henrike kan nu zelfs goed een gesprek met iemand voeren. “Zal ik hem afzetten?” vraagt ze aan haar moeder. Die knikt. “Doe maar.” Henrike pakt het buitenstuk van haar implantaat en haalt het van haar hoofd. “Het zit vast met een magneet. Ik hoor nu niks.” Hanna is ook meer gaan horen, maar nog te weinig om zonder gebaren te kunnen. Een rumoerige omgeving is voor beiden erg lastig, omdat ze dan bijna niets horen. Op een verjaardag met veel pratende mensen kunnen ze bijna niets verstaan. Het moet rustig zijn, zonder veel achtergrondlawaai.

School
Henrike komt net van de basisschool. Henrike: “In groep acht had mijn meester een microfoon om zijn nek hangen en ik had een ontvanger. Soloapparatuur noem je dat. Het werkt via mijn hoorapparaat. Hij praatte expres voor mij heel duidelijk. Ook had ik twee dagen een tolk. Juf Hannie heet ze. Dat is echt een lieve juf.”

Naar welke school ga je na de zomervakantie?
“Naar het Calvijncollege in Goes.”

Neem je dan je soloapparatuur en tolk weer mee?
“De soloapparatuur zal ik alleen gebruiken als er geen tolk is. Want ik heb elke dag een tolk. Twee dagen een gebarentolk. Die praat met me via gebaren. Dat is juf Hannie. En drie dagen krijg ik een schrijftolk. Een schrijftolk typt wat in de klas wordt gezegd in op een laptop en ik lees mee op het scherm. Ik ben trouwens blij dat ik juf Hannie weer krijg. Als we in de klas even niets te doen hebben maakt ze wel eens een grapje of we kletsen samen wat. De anderen kunnen onze gebarentaal toch niet verstaan.”

Je gaf aan dat je redelijk een gesprek met iemand kan voeren. Waarom moet je dan toch de hele week een
tolk hebben?
“Als ik de hele dag zonder tolk moest doen, zou ik doodmoe worden. Ik zou me de hele dag supergoed moeten inspannen om alles te horen.”

Hanna gaat naar een dovenschool in St. Michielsgestel in Noord-Brabant. “Op de dovenschool gebruik ik het meest gebarentaal. Er zijn kleinere klassen. Vorig jaar zat ik met drie kinderen in de klas. Het komende jaar met vijf kinderen. In mijn klas zitten leerlingen met verschillend niveau: zelf doe ik de theoretische leerweg.”

Wat is er bijzonder aan een dovenschool?
“De hele dag gebruiken we gebarentaal. En we hebben speciale vakken: dovencultuur en dansen. Maar naar dansen ga ik niet toe.” Moeder: “Er wordt dansen gegeven om met de dansritmes klanken aan te leren.”

Heb je het naar je zin op jouw school?
“Ja, het is erg gezellig met mijn vriendinnen en andere dove leerlingen. Soms is het handig dat we gebarentaal kennen. Als de docent zich omdraait, maken we snel gebaren naar elkaar. Zo praten we stiekem met elkaar. Of als mijn vriendin en ik allebei in een andere taxi zitten, kunnen we toch met elkaar praten.” Moeder vult aan: “Zo gaat dat in de kerk ook wel. Dan zitten de meiden ook met elkaar te gebaren. Maar tijdens de preek mogen ze het niet doen.”

Kunnen jullie de dienst goed volgen?
Henrike: “Ik zet mijn hoorapparaat in de T-stand. Dan kan ik via de ringleiding meeluisteren.”
Hanna: “Als er leesdienst is, kopieert de kerkenraad de preek, zodat ik mee kan lezen. In de kerk is er geen tolk bij. Als er een dominee is, lees ik een preek uit een boek, want ik kan niet meeluisteren.”

Beide meiden hebben allebei horende vriendinnen. Hanna heeft op de dovenschool ook veel dove vriendinnen. Bij onbekenden schamen ze zich soms wel een beetje. Ze weten wel dat het eigenlijk niet hoeft, maar toch doen ze het. Hanna: “Bij mijn dove vriendinnen voel ik me echt het best. Die snappen alles van me.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2009

Daniel | 36 Pagina's

Grappen met gebaren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 september 2009

Daniel | 36 Pagina's