Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een zoekende Zacheüs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een zoekende Zacheüs

Zoek je Jezus al te zien, wie Hij is?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij zocht Jezus te zien, wie Hij was. Lukas 19: 3a

Hij was klein van postuur. Hij was rijk naar de wereld en toch… was hij arm. Zacheüs de tollenaar. Veracht onder zijn volk. Zeker, daar was oorzaak toe. Hij leende zich in de dienst van de keizer én hij nam doorgaans meer belasting van zijn volk dan de keizer hem bevolen had. Zo verschaften tollenaren zich een riant inkomen. Overtredend Gods Wet. Het was zijn leven: zonde tegen God. Het is ons aller beeld. Wij liggen allemaal van nature in Adam begrepen en daarom zondigen wij. En als God het niet verhoedt, gaan we door op de weg waarvan het einde de dood is. Een wonder als we op die weg worden stil gezet. Dát is nodig in ons leven. Dat wonder mocht in Zacheüs’ leven plaats hebben. Hij hoorde dat Jezus naar Jericho kwam. Op dat gerucht verlaat de man zijn tolhuis en dringt zich tussen de schare. Helaas, hij kan over de mensen niet heenzien, hij is te klein. Dan maar in een vijgeboom geklommen, dan kon hij Jezus tenminste wél zien. Zou het alleen maar nieuwsgierigheid geweest zijn of… zou er iets anders in zijn hart geleefd hebben? In Lukas 9 lezen we nog van iemand die Jezus wel wilde zien. Het was Herodes die Johannes had laten onthoofden. Hij hoorde het gerucht van Jezus. Het had hem beangstigd, want hij hoorde mompelen dat Johannes van de doden was opgewekt. Dat kon toch niet waar zijn? En hij – Herodes – zocht hem te zien. Jawel, maar van een afstand om te zien of dat het werkelijk Johannes kon zijn. In onze tekst staat meer: En hij zocht Jezus te zien, wie Hij was. Het was meer dan gewone nieuwsgierigheid. Deze man was de rust opgezegd. Hij had met zijn zonden te doen gekregen en had de wet Gods voor ogen. Daarin had hij gezien: gezondigd. Gezondigd tegen een heilig en een rechtvaardig God. En hoe zou hij het nu tussen God en zijn ziel weer vlak kunnen krijgen? Dat is immers van de mens uit geheel onmogelijk? Een bijzonder voorrecht als de Heere dat aan een mens gaat leren. Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. Hij hoort het gerucht: Jezus komt door Jericho. Jezus, van wie sommigen zeggen dat Hij de beloofde Messias is. En hij zocht Jezus te zien, wie Hij was. Hij begeerde Jezus niet alleen te zien, maar ook te kennen. Te kennen als de van God gezonden Zaligmaker. Wat een wonder als een tollenaar, een zondaar, Jezus begeert te kennen. Een nog groter wonder is het als blijkt dat Zacheüs niet alleen naar Jezus zoekt, maar dat Jezus juist naar Zacheüs zoekt. Zacheüs! haast u , en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven. Wat een openbaring en dat aan zó een. Die tollenaar heeft werkelijk beleefd wat Jezus sprak: Heden is deze huize zaligheid geschied. Wat is het zoet en wat is het goed als Jezus in ons huis, in ons hart mag zijn. Dan wordt daar een ogenblik iets van het beginsel der eeuwige vreugde in het hart gevoeld. Dan liggen de zonden er een ogenblik onder en mag die ziel zich verwonderen over de genade die in Christus lippen is uitgestort: Jezus, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. Zacheüs zocht Hem te zien, omdat God Zacheüs reeds van eeuwigheid zag en daarom zocht Jezus Zacheüs te zien. Hij maakte waar: En Ik zal Mijzelven aan hem openbaren. Dàt verbreekt het hart. Dat brengt in de verwondering. Dat oogst dankbaarheid: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik de armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder. Als dan de schuld voor God bedekt is, kan het niet anders of de schuld bij de mensen moet ook worden opgeruimd. Mag ik eens vragen: Zoek je Jezus al te zien, wie Hij is? Of zoek je nog steeds de wereld te zien, wat zij is? De wereld, met al haar begeerlijkheden, zuigt je mee naar de eeuwige verlorenheid! Roep God aan en vraag of Hij je ogen er voor wil openen. Vraag of de Heere je een oog wil geven voor je zonden en of Hij je een oog wil geven voor je onbetaalbare schuld. Zo komt er plaats voor Jezus. Dan wil je Hem zien. Nee, niet uit nieuwsgierigheid, maar uit heilbegerigheid. Dan wil je Hem zien, wie Hij is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 2009

Daniel | 36 Pagina's

Een zoekende Zacheüs

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 2009

Daniel | 36 Pagina's