Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fabriek van afgoden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fabriek van afgoden

Er kan er één op de eerste plaats staan

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zou je doen als je op een koopavond in een winkelstraat je vriendin tegenkwam, stevig omarmd door een ánder? Nog een paar weken en dan konden de vriendschapsringen echt uit het doosje. En nu… heeft ze een ander?

Daar staat het slavenvolk Israël onder aan het Horeb-gebergte, met de Sinaï als één van de toppen. Alles spreekt van Gods heiligheid: de donder en de bliksem. De omheining rond de berg en het geluid van de bazuin. Zo krijgt het volk, dat zo makkelijk leeft en denkt, er een idee van dat er een God is en Wie die God is. En het is niet gewoon dichtbij een heilige God te zijn.

Onbegrijpelijk
Dan klinkt de stem van God Zelf: Ik ben de HEERE uw God, die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb. Je denkt misschien dat de wet begint met: Gij zult en Gij zult niet. Maar Gods wet begint met de woorden: Ik ben de HEERE uw God. Dat is een onbegrijpelijk wonder van Gods liefde voor dat volk. Tijdens de woestijnreis naar Horeb had het volk al zo vaak gemopperd. En toch zegt de Heere: Ik ben de Heere, Uw God.

Behoud
Dat betekent niet dat ze allemaal bekeerd zijn. Het betekent wel dat alle Israëlieten nog leven onder de bediening van het genadeverbond. God blijft ondanks alle zonden toch trouw aan Zijn verbond. En daarom klinkt Gods wet: zodat onbekeerde mensen tot God zouden vluchten. En de ware Israëliet krijgt zo een leefregel der dankbaarheid: hoe hij met zijn leven kan laten zien dat hij God dankbaar is (Catechismus, zondag 32). Die u uit Egypteland uit het diensthuis uitgeleid hebt. Alsof de Heere zegt: ‘Toen en nu, begrijp je Mijn bedoeling? Mijn wet is geen zweep, maar juist Mijn zorg. Ik heb je behoud op het oog. Ik wil je niet verteren, maar bekeren!’

Afgodsbeeldje
Dan klinkt het eerste gebod, het kerngebod: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. De Heere zegt indringend: ‘Ik ben een jaloers God op Mijn eer. Zoals een jongen zijn vriendin niet kan delen met een ander. Ik kan de zonde van geestelijk overspel niet dulden. Er kan er maar één op de eerste plaats staan. Alles wat je naast Mij een grote plaats geeft in je leven, is een afgod!’ Je zult geen afgodsbeeldje op je kamer hebben staan. Maar heb je wel een denkbeeldige afgod? Een afgod die misschien niemand ziet, maar die wel je leven beheerst?

Vrienden
Stel je je vertrouwen op de Heere? Of op de geldgod mammon, je vrienden, je eigen prestaties? Of, om het nog dichterbij te brengen: waar vul je de genadetijd mee? Wat vraagt al je energie? Waar denk je als eerste aan als je wakker wordt? Is dat moderne muziek, voetbal of een andere sport? Zijn dat vrienden of computergames? Dan geeft dat te denken…

Echt kind
Vraag of de Heere je bekeren wil van alle afgoden in je leven. Breek biddend met de zonde. Calvijn schrijft dat ons hart “een fabriek van afgoden is.” Ben je er al achter gekomen dat je de fabriek zelf niet kunt sluiten? Dan zegt dit gebod heel indringend: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. De Heere verbiedt niet alleen iets. God gebiedt ook iets in het eerste gebod. De Catechismus noemt in antwoord 94 wel dingen. De kern van het leven van een echt kind van de Heere klinkt erin door. Die dingen wijzen op de liefdesverhouding tot God.
1. ‘Hem recht leren kennen’. Let op het woordje ‘recht’, op de juiste manier Je moet God leren kennen, zoals Hij Zich in de Bijbel geopenbaard heeft. In Zijn vlekkeloze majesteit, in Zijn eisende gerechtigheid en in Zijn grote barmhartigheid.
2. ‘Hem alleen vertrouwen’. Niet op mensen of andere zaken vertrouwen maar ‘stel op de HEERE in alles uw betrouwen’.
3. ‘Hem alleen in alle ootmoedigheid en lijdzaamheid onderwerpen’. Zelfs als alles tegenloopt.
4. ‘Van Hem alleen alles goeds verwachten’. Niet de Heere verdenken, maar alles goeds, dat is alles wat ik nodig heb, wat voor mijn bestwil is, verwachten.
5. ‘Hem van ganser harte liefhebben’. Dat wijst op de wortel: God liefhebben boven alles.
6. ‘Hem vrezen’ in die kinderlijke vreze als het beginsel van alle wijsheid.
7. ‘Hem eren’. Het eerste gebod verwijst naar de eerste bede: Uw Naam worde geheiligd.

En als je goed antwoord 94 leest, dan staan die zeven dingen in wensende zin. Heere, mag het zo zijn in mijn leven? Is het ook jouw gebed? ‘Alzo, dat ik eer(der) van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe!’

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2010

Daniel | 36 Pagina's

Fabriek van afgoden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 januari 2010

Daniel | 36 Pagina's