Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Namens de Heere

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Namens de Heere

Het werk van dominees, ouderlingen en diakenen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elke zondag komen ze achter elkaar binnenlopen in de kerk. In hun zwarte pak. De ouderlingen, diakenen en de dominee. Maar wat is eigenlijk hun taak in de kerk? En hoe ervaren zij het te dienen in een ambt? Een reactie van dominee A.J. Gunst, ouderling J. van Moolenbroek en diaken J.G. Dingemanse.

Met een moeilijk woord worden dominees, ouderlingen en diakenen ‘ambtsdragers’ genoemd. Ambtsdragers zijn mensen die door de Heere geroepen zijn in de gemeente te dienen. Zij moeten er voor zorgen dat Gods Woord wordt verkondigd en de gemeente niet van dit Woord afdwaalt. Maar ook dat de gemeente leeft volgens Gods Woord en dat er zorg is voor elkaar. Dat doen zij námens de Heere. Of in Naam van de Heere. Achter de ambtsdrager - of dat nu de dominee, ouderling of diaken is - mag je God Zelf zien staan. Als de dominee preekt, zegt de Heere dus iets tegen jou. Als de ouderling op huisbezoek vraagt hoe het met je gaat, zoekt de Heere naar vruchten van geloof en bekering. Als je door een diaken wordt geholpen, komt de Heere je te hulp.

Dominee Gunst:
“Iemand die dominee wordt, heeft een nieuw hart nodig. Anders ben je als een blinde die over kleuren praat. Een dominee moet dus iets van de Heere Jezus kennen, maar hij moet ook geroepen zijn door de Heere. Dat doet Hij door Zijn Woord. Dan geloof je dat God je heeft geroepen. Als je dan in een bepaalde gemeente beroepen wordt, dan krijg je een beroepsbrief. Daarin staan de taken van de dominee. Allereerst wordt genoemd de verkondiging van het Heilig Evangelie en het bedienen van de sacramenten. Samengevat zou je kunnen zeggen: de taak bestaat uit preken, zieken bezoeken, vergaderingen leiden, catechisatie geven, huwelijken bevestigen, het leiden van begrafenissen. Als je dat allemaal trouw wilt doen, dan is de week al een heel eind gevuld.”

Ervaring:
“Ik ervaar het als iets heel groots dominee te zijn. Een mensje uit het stof genomen, dat de Heere wil gebruiken. Maar ook als iets ontzaglijks. Je gaat met mensenzielen om die meer waard zijn dan duizend werelden. Dan vraag je iedere keer: ‘Heere wilt u me helpen.”

Ouderling Van Moolenbroek:
“Allereerst heeft een ouderling de taak opzicht te hebben over de gemeente en die te regeren met de dominee. Maar ook: de dominee helpen met goed advies, catechiseren, huisbezoek brengen, ziekenen bejaardenbezoek regelen, aandacht hebben voor zending, evangelisatie en het verenigingsleven, de gemeente vertegenwoordigen in kerkelijke en maatschappelijke vergaderingen. En in een gemeente waar geen dominee is: voorgaan in de leesdiensten. De belangrijkste taak is ‘Gods Woord naarstig te doorzoeken en je zelf gedurig te oefenen in de overlegging van de verborgenheden des geloofs’.”

Ervaring:
“Ik ervaar het als heel bijzonder om de Heere als ouderling te dienen. Vele avonden heb ik het gezin achter moeten laten om op huisbezoek te gaan. En wat kon je moe zijn na je dagelijks werk. Maar wat een blijdschap was er dan als je iets mocht horen van het werk van de Heere in de gemeente. Het gaat immers in alles om Zijn Kerk en Zijn werk. Laatst kwam op de catechisatie het gebed ter sprake. Ik vertelde de catechisanten dat je er zo tegen op kan zien als je op de kansel in het gebed voorgaat. Eén van de catechisanten vroeg: ‘Hoe lang bent u al ouderling?’ Antwoord: ‘Al bijna 25 jaar.’ Toen zei ze: ‘Kunt u het dan nog niet?’”

Diaken Dingemanse:
“Diaken betekent dienaar of helper. Een diaken helpt mensen die arm zijn of in nood zijn. Tijdens de kerkdienst halen de diakenen geld op. Daarmee kunnen ze mensen helpen. Een diaken moet goed opletten wie in de gemeente hulp nodig heeft. Hij bespreekt dan met zulke mensen welke hulp nodig is. Vaak gaat het om hulp door het geven van geld. Maar hij kan bijvoorbeeld ook regelen dat andere mensen uit de gemeente gaan helpen. Diakenen mogen ook troosten en bemoedigen vanuit Gods Woord. Ook wordt geld gegeven aan arme en hulpbehoevende naasten buiten de gemeente.”

Ervaring:
“Het ambt is een hele verantwoordelijkheid. Zoals Christus Zich ontfermde over degenen die in nood waren, zo behoren de diakenen ook te doen. Dit kun je niet in eigen kracht en daarom doe je het ambtelijk werk biddend, afhankelijk. Het geeft vreugde om anderen te dienen. De meeste blijdschap ervaar je als er, ondanks de zorgen, over gesproken wordt hoe goed de Heere wil zijn voor zondaren.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2010

Daniel | 36 Pagina's

Namens de Heere

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 april 2010

Daniel | 36 Pagina's