Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als een scheepsroer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als een scheepsroer

Wat een smoesjes! Nee, wat een leugens…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Heb je gehoord wat Joke gedaan heeft, doet altijd zo dom.’ ‘Zal ik je ook nog eens wat van haar vertellen?’ … ‘Weet je wat we moeten haar maar eens flink laten voelen dat we haar een dom kind vinden. Kun we nog om haar lachen ook.’

Wat praten we veel met elkaar. En in hoeveel van die gesprekken gaat het over anderen die er niet bij zijn. Wat een kwaad richten we daar vaak mee aan. Jakobus wist het al dat de tong een sterk middel is om kwaad aan te richten (Jakobus 3: 1-12). Het is als het roer dat op zee de koers van de mammoettanker bepaalt. Hoe komt dat toch dat we onze tong zo vaak misbruiken? Dit komt omdat we als kinderen van de satan geboren zijn. De satan is de eerste die Eva voorloog over de Schepper. De catechismus noemt leugens en Als een scheepsroer roddels ‘eigen werken’ van de duivel. En we laden de zware toorn van God op ons door die weg te gaan. We beleven plezier aan iets nieuws vertellen over een ander. Het geeft niet of de ander er belang bij heeft of niet. Maar we zouden ons bij al die nieuwtjes moeten afvragen: is het waar, goed en noodzakelijk dat ik het vertel? Je moet je vriend als hij – of je vriendin als zij – iets wil vertellen, vragen: ‘Is het waar wat je vertelt? En is het goed wat je zegt? Is het ook nodig dat ik het weet?’ Het zal voorkomen dat we een ander zomaar veroordelen.

Rechtbank
Het negende gebod verbiedt het spreken van een ‘vals getuigenis’. Dit gebod is in de eerste plaats bedoeld zodat in de rechtszaal de waarheid wordt gesproken. Als een getuige in de rechtszaal liegt, kan dat een verdachte ten onrechte worden veroordeelt. In de tijd van de Bijbel kon dat zelfs tot de doodstraf leiden. Denk maar aan Naboth die ter dood werd veroordeeld door valse getuigen. Denk ook aan de valse getuigen tegen de Heere Jezus. In het spreken van de waarheid over én tegen mijn naaste, moeten wij het behoud van die naaste zoeken.

Eigen gebreken
Wat in de rechtszaal geldt, geldt ook buiten de rechtszaal. Wees eerlijk als je solliciteert. Verdraai de woorden van een ander niet. Met het weglaten van één woord kun je de ander in een heel negatief licht plaatsen. Ook in allerlei verkooppraatjes en reclames rolt de ene leugen over de andere. Mensen moeten ook in het zaken-doen, in ons werk en op school op ons aankunnen. Het gebod verbiedt liegen gebiedt precies het tegenovergestelde: de goede naam van mijn naaste bevorderen. De gebreken niet breed uit meten, maar die gebreken zien in het licht van mijn eigen gebreken. Als Gods Woord het voor het zeggen heeft, dan weet ik zeker dat ik méér gebreken heb dan mijn naaste. Daarom zal ik over de gebreken van mijn naaste tegenover een ander zwijgen.

Leugentje om bestwil
Er zijn omstandigheden waarin je de waarheid niet kunt spreken. Denk bijvoorbeeld aan iemand die in de oorlog onderduikers verborg. De Duitsers vroegen: ‘Waar zijn de onderduikers?’ Maar de man zei: ‘Die zijn hier niet’. Een leugen om onderduikers in het leven te houden… Het gebod om voor het leven van de onderduikers op te komen – ‘Gij zult niet doden’ – komt in strijd met het ‘Geen vals getuigenis geven’. Zo’n strijd tussen twee geboden komt meer voor en vraagt dan om een afweging. Wat moet op grond van Gods Woord het zwaarste wegen? Het laat ons zien dat we buiten het paradijs leven: alles is gebroken. De keuze voor het leven van de onderduikers is de lijn die de Bijbel wijst. Toch zal het liegen pijn doen. Het zal je doen voelen: ‘Ik zondig hierin en ook daar is vergeving voor nodig’. We gebruiken soms heel makkelijk leugentjes om bestwil. Luister maar op verjaardagen naar verhalen over aanhoudingen door de politie in verband met verkeersovertredingen. Wat een smoesjes! Nee, wat een leugens… Wat een overtredingen van het negende gebod!

De Waarheid
Christus is de Enige geweest die de waarheid lief had. In Hem zendt God Zijn Licht en Waarheid neer op deze donkere wereld. Pilatus vroeg: Wat is waarheid? Die vraag stellen ook vandaag veel mensen. En het antwoord? Christus is de Waarheid. Buiten Christus, buiten bekering, zullen we de waarheid nooit lief krijgen. Maar in Hem is er verzoening voor de grootste leugenaar. Als de Heere ons bekeert – en ook als we bekeerd zijn – dan komen we bij onszelf zoveel onwaarachtigheid tegen. Dan zie je: ik ben on-waarachtig. Denk aan Petrus: Ik ken die Mens niet. Alleen Zijn bloed heeft daarin kracht tot verzoening en verlossing van de vreselijke toorn van God. Alleen een leven dichtbij Hem doet je de waarheid liefhebben. Ook als het gaat over je naaste.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 mei 2010

Daniel | 40 Pagina's

Als een scheepsroer

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 mei 2010

Daniel | 40 Pagina's