Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schuilhoeken van je hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schuilhoeken van je hart

“Bij het laatste gebod zak je door de mand. Dat gebod oordeelt je hart”

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je zult er vast geen moeite mee hebben om een verlanglijstje te maken van dingen die je wilt hebben of zou willen doen. Een waveboard, een snelle computer, nieuwe Nikes of zo’n gave scooter. Met je vrienden naar SnowWorld of met je vriendinnen een dagje stadten…Verlangens genoeg! Daar gaat het ook over in het tiende gebod.

‘Begeren’ is een sterk woord voor verlangen. Er komt jaloezie bij kijken. Je ‘zet’ je hart op dingen die je bij anderen ziet, dingen waar je vanaf moet blijven. Het gaat over het bezit van de naaste, de woonsituatie, het vervoermiddel, de zaken, het personeel, de man of vrouw van de ander. Achan zag onder de roof van Jericho een prachtig Babylonisch overkleed en handen vol zilver en goud. Hij kreeg er zin in om die rijkdommen te bezitten. Hij zag, verlangde en nam! Moet je maar eens opletten… langs Schuilhoeken van je hart dat patroon loopt de zonde altijd: zien, verlangen en nemen. Vanaf het dak van zijn paleis zag David de vrouw van Uria. Het zien van Bathesba zetten z’n hart in vuur en vlam. Hij begeerde deze vrouw. Op dat moment overtreedt David Gods heilig gebod. Ook al heeft hij in de ogen van de mensen nog niets gedaan. Maar God denkt er anders over. Wie een vrouw aanziet om haar te begeren, heeft in zijn hart overspel met haar gedaan. Zo daalt dit laatste gebod van Gods wet af in je diepste innerlijk.

Oerzonde
Als iemand een huis wil kopen, wordt het te kopen pand natuurlijk eerst goed bekeken. Misschien haal je er wel een deskundige bij om de technische staat van het huis te onderzoeken. Je wilt weten wat je koopt. De aanstaande kopers lopen alle kamers door. Ze kijken overal, zelfs tot op de zolder. Natuurlijk wordt de kelder onder het huis niet vergeten. Het licht zal dan wel aan moeten, want in kelders is het altijd donker. Het tiende gebod is als een lantaarn die schijnt in de kelder van ons hart. De kruipruimte onder je levenshuis wordt doorgelicht. Gods wil en wet stappen over de drempel van ons leven heen. Het gebod wil binnenkomen en afdalen tot op de bodem van ons leven. Gods gebod komt bij ons begeren. Het gaat over je verborgen gedachten. Over de binnenbrand van hebzucht en jaloezie. Ook al slaat die brand niet uit naar buiten en blijven we van de dingen van een ander af, dan staan jij en ik toch schuldig voor God. Voor het tiende gebod zakken we allemaal. Het is de oerzonde van je hart. Adam en Eva zagen de vrucht van de boom, het was begeerlijk in hun ogen en toen hebben ze gegeten.

Verborgen zonde
‘Ik kan toch niet met oogkleppen op gaan lopen. Voor mij hoeven die posters er niet te hangen in het bushokje. En om al die stapel reclamefolders heb ik ook niet gevraagd. Natuurlijk kriebelt er af en toe wel wat bij mij van binnen, maar als er verder niks gebeurd is er toch niks aan de hand?’ Heeft God dan niets te zeggen over je gedachten? Gaat Zijn recht dan niet over de verborgen wereld van je binnenste? De Heere vraagt alles: geheel je hart, geheel je ziel, geheel je verstand en al je kracht. Niet één stukje van je leven laat Hij over aan jezelf. Zo komt de Heere tot ons in dit heilig gebod en zegt: Gij zult niet begeren. De schijnwerpers worden op de schuilhoeken van je hart gezet. Verborgen zondige verlangens, boezemzonden, worden fel in het licht gezet. Al zou je met de rijke jongeling kunnen zeggen dat je al de geboden van God hebt gehouden, dan zak je hier door de mand. Want het laatste gebod oordeelt je hart, je gedachten, je verlangens. Daar zit satan op de troon. In de onderwereld van ons leven zit het grondig fout.

Bekering
De Bijbel noemt ons hart een wereld van ongerechtigheid. Kun je daar mee leven? Wat is het belangrijk om ontdekt te worden aan je verborgen zonden. Dat gebeurt wanneer de Heilige Geest gaat werken in je hart. Het zondeontdekkende licht gaat dan ook schijnen in de kelder van je leven. Je schrikt er van! Want je ziet dat je niet alleen zonde doet, maar dat je zonde bent in het diepst van je gedachten. Hier helpen geen goede voornemens en verbeteringen. Want het is voor de Heere niet genoeg als de buitenkant van je leven er netjes aangeharkt bijligt. Je hebt bekering nodig. Je hart heeft de vernieuwing nodig door het bloed en de Geest van Christus. De wet veroordeelt je en stelt je schuldig voor God. Het evangelie roept je toe dat de Heere Jezus is gekomen niet om goede mensen zalig te maken, maar om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Zoek je heil bij de grote Wetsvervuller, de Heere Jezus Christus. Hij stuurt geen zondaar weg die Hem om ontferming bidt.

Nieuwe begeerte
Maar is dan al het begeren zonde? Een huilende baby wil gevoed worden. Een kind met een kapotte knie wil getroost worden. We zijn geen boeddhisten die leren dat je al het begeren uit moet schakelen. Je moet je gevoelens en je verlangens weg zien te krijgen, zo kom je tot een toestand van volkomen rust. De Bijbel spreekt er anders over. De Heere Jezus wijst ons de weg. Hij heeft gezegd: en zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen. Daarom wordt weleens gezegd: ‘als je er voor bidden kan, is het goed’. Je mag verlangen naar vriendschap, naar duidelijkheid over je vervolgopleiding, een plek om je werk te kunnen doen en gezondheid. Salomo begeerde van de Heere een wijs hart en hij kreeg het. Ik hoop dat je een begeerte hebt om de Heere te dienen, om de Heere Jezus te kennen. Dat je een hart begeert om over de zonde verdriet te hebben en God en Christus niet meer te kunnen missen. Het graafwerk van de wet is nodig. Het gebod brengt je tot het gebed: Heere, wilt u mij bekeren, mijn zonden vergeven, mij genadig zijn. Dat is een begeerte, ik weet het zeker, die God altijd vervult… om Jezus’ wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2010

Daniel | 44 Pagina's

Schuilhoeken van je hart

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 mei 2010

Daniel | 44 Pagina's