Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zin van het lijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zin van het lijden

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is veel lijden en verdriet onder de mensen. Elk mens heeft een strijd op aarde. Het lijden wordt ook Gods kinderen niet bespaard. Je hart is misschien boordevol vragen, als je daarop ziet. Waarom al dat lijden, dat verdriet? Wat is de zin ervan?

Het boek Job is een zoektocht naar het antwoord op deze vraag. Ook gaat het in Job om wat Gods genade werkt: Gods genade houdt Job staande. Het boek behoort tot de wijsheidsboeken in de Bijbel. Het boek ontleent zijn naam aan de hoofdpersoon. In dit boek gaat het om de beproeving en het herstel van Job. In het begin van dit boek wordt verteld dat de godvrezende Job zevenmaal op de zeef van de satan wordt genomen. De Heere heeft het toegelaten dat de satan dit doet aan Zijn knecht Job. In één dag tijd raakt Job al zijn bezittingen en kinderen kwijt. Alsof het nog niet genoeg is, wordt hij melaats. Zijn vrouw tegen hem: zegen God en sterf (2:9). Tenslotte komen ook zijn vrienden zwijgend zeven dagen en zeven nachten rond hem zitten. Als ze eenmaal gaan praten, beschuldigen ze hem van onrecht. In de gesprekken van Elifaz, Bildad en Zofar leren we allerlei (theologische) overwegingen rondom de oorzaak en de zin van het lijden kennen. Maar de vrienden kunnen door hun opstelling Job niet echt terzijde staan in zijn moeite en verdriet. Tegenover hun verwijten handhaaft Job zijn onschuld. Diepere en rijkere woorden spreekt Elihu, Jobs vierde vriend, die vanwege zijn jonge leeftijd al die tijd nog gezwegen heeft, maar brandde van verlangen om wat te zeggen. Uiteindelijk openbaart de HEERE Zich aan Job en laat Hem Zijn grootheid zien. Door dit spreken komt Job tot verootmoediging. Zie, ik ben te gering; wat zou ik antwoorden? Ik leg mijn hand op mijn mond (39:37). De Heere laat hem zien dat Hij Zijn weg gaat in heiligheid. Job belijdt dan: Zo heb ik dan verhaald, hetgeen ik niet verstond, dingen die voor mij te wonderbaarlijk waren, die ik niet wist. Hoor toch, en ik zal spreken; ik zal U vragen, en onderricht Gij mij. Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw in stof en as (42: 3-6). Job ontvangt geen antwoord op de vraag naar het ‘waarom’ van het lijden. Hij krijgt ook geen antwoord op de vraag ‘waartoe’. Maar in de weg van het buigen onder God en Zijn beleid leert hij de HEERE op een nieuwe en rijke manier kennen. Job heeft, hoe het ook verder gaan mag, aan Zijn God genoeg. Het herstel in zijn vorige rijkdom en eer ontvangt hij er aan het einde van het boek slechts het ‘extra’ dat God hem daarbij geeft.

Informatie
Schrijver Een voor ons onbekende wijze uit Israël.
Tijd De geschiedenis van Job speelt in de tijd van de aartsvaders.
Adres Job is een voorbeeld voor alle Israeliëten van vreze des HEEREN en geduld onder grote slagen in het leven, Ezechiël 14: 14.
Thema De zin van het lijden

Inhoud Job
1:1-2:13 Proloog
3:1-31:40 Redevoeringen van Job en zijn vrienden
32:1-36:24 Elihu’s redevoeringen
38:1-41:6 Gods antwoord aan Job
42:7-17 Epiloog

Kerntekst Job 42: 5-6
Met het gehoor des oors heb ik U gehoord, maar nu ziet U mijn oog. Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw in stof en as.

Leeswijzer
Zeven beproevingen 1:13; 16; 17; 18; 2:7, 9, 11.
Jobs spreken over God 1:22; 3; 42:3, 7.
Jobs lofprijzing 1:21
Jobs verootmoediging 39:36-39; 42:1-6
Jobs gebed om een Borg 17:3
Jobs geloofsbelijdenis 19:25,26
Plaats van de wijsheid 28

Lijn naar het Nieuwe Testament
Het boek illustreert welke betekenis de vreze des HEEREN heeft voor het verwerken van lijden en verdriet. De oplossing van Jobs vragen ligt niet in het antwoord dat Hij daarop van theologen krijgt, maar in de ontmoeting met de levende God. Hierin ligt ook de opening naar Christus. Werkelijke troost in leven en sterven is er alleen in Zijn bloed en wonden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2010

Daniel | 32 Pagina's

De zin van het lijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 juni 2010

Daniel | 32 Pagina's