Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Open vensters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Open vensters

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen nu Daniël verstond dat dit schrift getekend was, ging hij in zijn huis (hij nu had in zijn opperzaal open vensters tegen Jeruzalem aan), en hij knielde drie tijden des daags op zijn knieën, en hij bad en deed belijdenis voor zijn God, ganselijk gelijk hij vóór deze gedaan had. Daniël 6: 11

De wereld heeft helden. Er zijn bijvoorbeeld sporthelden. Wat worden zij bejubeld. Wat is er rond deze helden vaak veel te doen. Wat moet er soms veel geld over de toonbank voor deze helden. Maar het is tijdelijke, vergankelijke glorie. De helden in de wereld zijn meestal niet de meest aangename mensen. Wat erg als we ons, misschien wel ongemerkt voor andere mensen, vergapen aan de prestaties van deze voetballers, tennissers of wielrenners. Daniël is ook een held, een geloofsheld. In Hebreeën 11: 33 staat dat door het geloof de muilen van de leeuwen zijn gestopt. Wellicht heeft Paulus daarbij gedacht aan Daniël. Hij is één van de groten in de dienst van God. En de kracht van Gods genade wordt duidelijk zichtbaar.

Te weinig bidden
De helden in Gods Koninkrijk zijn heel anders dan de helden van de wereld. Het zijn nederige mensen (Daniël 10: 17). Het zijn ook biddende mensen. Daniël heeft ‘open vensters’ tegen Jeruzalem. De opperzaal is het bidvertrek van Daniël. Daar legt hij zijn nood neer voor God. Hij bidt, smeekt en doet belijdenis voor zijn God. Bidden is de ademhaling voor zijn ziel. Zonder gebed kan hij niet leven. In de opperkamer is Daniël alleen. Bidden kent verschillende vormen. Er is een openbaar gebed, maar er is ook een persoonlijk gebed. Dat persoonlijke gebed is één van de belangrijkste dingen van het geloof. Het is een kenmerk van de ware godzaligheid. De Heere zegt van Paulus: Want zie, hij bidt (Handelingen 9: 11). Wie het persoonlijke gebed niet kent, is geen kind van God. Kinderen van God zijn mensen van de binnenkamer. Daar zoeken en vragen zij naar God. Ken jij het persoonlijke gebed? Daniël bidt ‘drie tijdens des daags’. Dit wijst op grote regelmaat in het gebedsleven. Uiteraard is het niet verkeerd om in moeilijke omstandigheden de troon der genade aan te lopen. Wij bidden niet snel te veel, maar juist vaak veel te weinig. Vandaar dat de Bijbel voortdurend aanspoort tot bidden. Daniël kent regelmaat in zijn gebedsleven. Het is de kracht in zijn drukke leven. Heb jij deze regelmaat in het gebedsleven? Bid jij elke morgen en avond? In de opperkamer heeft Daniël open vensters tegen Jeruzalem aan. Daar stond de tempel, daar werden de offers gebracht. Jeruzalem wijst op de Heere Jezus. Daar ligt de verwachting van Gods kinderen. Helaas zijn de vensters vaak beslagen. Het ongeloof, de zonde, de duivel en het eigen vlees belemmeren de gemeenschap met God.

Bange duivel
De Heere is echter getrouw. Hij hoort Zijn ellendigen. In de opperzaal behaalt het geloof de overwinning. Daniël wordt tijdens dit gebed bespied. De groten van Babel willen hem doden. Als Daniël bidt, dan wacht hem de leeuwenkuil. Toch gaat hij naar de opperzaal. Hij volhardt in het gebed. Dat is het grote wonder in dit hoofdstuk van het boek Daniël. Hij kan God niet loslaten, want dan gebeurt er iets dat veel erger is. Dan wordt de gemeenschap met God verbroken. Hij buigt zijn knieën. Hij kan niet zonder God. Hij zal door het geloof de satan overwinnen. Voor biddende mensen is de duivel bang. Van bidders moet hij het verliezen. Ben je ook een bidder? Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden (Mattheüs 7: 7).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 2010

Daniel | 32 Pagina's

Open vensters

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 juli 2010

Daniel | 32 Pagina's