Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leren van kerkgeschiedenis (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leren van kerkgeschiedenis (1)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Klets-klats… “Au-au!” kermt de kleine Augustinus. Hij zat even naar buiten te kijken. Maar de meester had het in de gaten. Een rode streep op de arm laat zien dat de meester raak sloeg.

Augustinus
Leefde van: 13 november 354 tot 28 augustus 430
Waar: Geboren in Thagaste, gestorven in Hippo, Algerije

Augustinus heeft het niet gemakkelijk op school. Maar hij kan wel goed leren. Zijn vader wil hem graag naar de stad laten gaan om daar te studeren. Maar er is geen geld voor.
Augustinus verveelt zich en haalt kattenkwaad uit met zijn vrienden. Ze stelen bijvoorbeeld peren uit de boom van een buurman.
Augustinus heeft een lieve moeder. Ze houdt veel van de Heere. Ze vertelt hem uit de Bijbel. Zijn vader wil niet naar de Bijbel luisteren. Hij wil graag dat Augustinus een belangrijke man wordt.
Na een tijdje gaat Augustinus in de stad wonen. Iemand wil zijn school betalen. Het is vaak feest en Augustinus doet mee. Het zijn alleen geen feesten tot eer van God. De Heere wordt daar niet gediend.
Augustinus wil graag wijs worden. Hij leest veel boeken van knappe mannen. Maar wat zegt zijn moeder? “Als je echt wijs wilt worden, lees dan het Woord van God.” Augustinus zoekt de Bijbel op. Maar hij vindt het geen wijs Boek.
Moeder Monica is er verdrietig over. Ze vertelt het tegen de Heere. Ze zegt het ook tegen de bisschop, dat is de dominee. Hij zegt: “Een kind van zulke tranen kan niet verloren gaan.”
Augustinus gaat naar Rome, dat ligt aan de andere kant van de zee. Daar luistert hij in de kerk naar bisschop Ambrosius. Die kan mooi preken.
En… hij zegt hetzelfde als zijn moeder: alleen als je de Heere dient, ben je echt gelukkig. Maar Augustinus is niet gelukkig. Hij is erg onrustig. Hij wil de Heere niet dienen. Hij kan niet kiezen tussen de zonde en de Heere.
Op een dag hoort hij de stem van een kind: “Neem en lees.” Augustinus gelooft dat dit de stem van de Heere is. Hij doet de Bijbel open en leest: Doet aan de Heere Jezus Christus. Dan geeft Augustinus zich over. Hij wil de zonde vaarwel zeggen en de Heere dienen. Nu wordt het rustig in zijn hart.
Augustinus wordt door bisschop Ambrosius gedoopt. Moeder Monica is er ook bij. Ze is helemaal naar Rome gekomen, over de zee. De Heere heeft haar gebed verhoord!
Augustinus wordt nu dominee. Hij schrijft dikke boeken over het dienen van de Heere.
Het is al heel lang geleden dat Augustinus leefde. Maar zijn boeken worden nu nog gelezen. Wat Augustinus schreef, is nog steeds waar: “Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in God.”

Wil je het verhaal helemaal lezen? Het staat in dit boekje:
C. van Rijswijk, Augustinus wil wijs worden (Barneveld: Uitgeverij Koster 2006) ISBN 9055511129;
46 blz.; € 5,95

---
Jentina van Binsbergen uit Woerden las ‘Augustinus wil wijs worden’

1. Waarom was Augustinus zo onrustig?
Omdat hij tegen de Heere in ging en de Bijbel niet wilde lezen omdat het een te makkelijk boek was voor hem (hij was heel geleerd).

2. Hoe kun je in het leven van Augustinus zien dat de Heere het gebed verhoort?
Moeder Monica had veel verdriet omdat Augustinus in de zonden leefde. Hij was wel gedoopt en toen heeft Monica veel gebeden en de Heere heeft dat verhoord. Augustinus ging later wel uit de Bijbel lezen en werd bekeerd.

3. Wat kun jij leren van het leven van Augustinus?
Dat als je veel zonden hebt gedaan, of je bent vaak tegen de Heere in gegaan, dat Hij je wil vergeven. Ook dat bidden helpt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2011

Daniel | 40 Pagina's

Leren van kerkgeschiedenis (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2011

Daniel | 40 Pagina's