Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Smaakmakers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Smaakmakers

Het eerste woord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij zijt het zout der aarde… (Mattheüs 5: 13)

‘Gij, jullie, Mijn discipelen, zijn het zout der aarde’. Met deze woorden zegt de Heere Jezus dat allen die bij Hem horen de smaakmakers van de wereld zijn. Smaakmakers… dat zijn mensen die het leven smaakvol maken. Topsporters, zakenmensen, IT ’ers, popmusicanten maken het leven boeiend. Veel mensen smullen van de affaires en de prestaties van hun idolen.
Hier gaat het over een totaal andere smaak. Degenen die bij de Heere Jezus horen, zijn wel in de wereld maar niet van de wereld. Ze worden vergeleken met zout. Gij zijt het zout der aarde. Is dat zo? Zijn wij zout? Je bent gedoopt, maar ben je ook zout?
Een klein beetje zout maakt het eten smakelijk. Als je het niet gewend bent, dan smaken aardappels zonder zout echt niet. Proeven ze het aan jou en mij dat we zout in ons hebben? Welke smaak gaat er van ons uit? Het getuigenis van het Woord, de levenshouding van de christen, de liefde tot de Heere en Zijn dienst wil als zout in de maaltijd zijn.
Aangrijpend is wat de Heere Jezus er nog aan toevoegt. Indien nu het zout smakeloos wordt… het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden. Zoutloos zout, dat kan eigenlijk niet. Maar in de dagen van de Heere Jezus werd zout vermengd met kalk en kruiden. Daarom moest het droog en donker bewaard worden anders werd het waardeloos en kon je het weggooien.

Nergens goed voor
Een schoolmeester maakte het beeld van zout dat geen zout meer is en dat weggeworpen wordt op een aansprekende manier duidelijk.
Hij zei: ‘Jongens en meisjes, hier is een horloge. Waar is het voor?’ De kinderen gaven natuurlijk direct het goede antwoord: ‘Om te laten zien hoe laat het is’. ‘Goed,’ zei de meester. ‘Als het horloge mij niet zou zeggen hoe laat het is, waar is het dan nog goed voor?’ ‘Nergens meer goed voor, meester,’ antwoordden de kinderen.
Toen vroeg de onderwijzer: ‘Wat is het belangrijkste doel dat God heeft met mensen?’ De kinderen kenden het antwoord: ‘Om Hem te verheerlijken’. ‘Goed,’ zei de meester, ‘maar stel nu eens voor dat een mens God niet verheerlijkt, waar is hij dan nog goed voor?’ En de kinderen kwamen opnieuw met hetzelfde antwoord: ‘Dan is hij nergens meer goed voor’.

Aan het kruis
Dit leert de Zaligmaker ons ook in de Bergrede. In alle ernst zegt Hij: indien nu het zout smakeloos wordt… het deugt nergens meer toe. Ook dit behoort tot de leer van Christus.
Maar hoe kom je dan aan zout?
Dat is de vraag van mensen die de smakeloosheid van hun verloren bestaan, van een leven buiten God en zonder Christus leerden kennen.
Dan ben je ontdekt aan het bederf van de zonde en heb je een walg aan jezelf gekregen.
Met verdriet over de zonde moet je zeggen: ‘Wat ben ik toch een ellendige, onverbeterlijke zondaar’. Je moet vrezen dat je leven een verloren zaak is. Want als alleen degenen die zout zijn bij de Heere Jezus horen, dan staat het vast dat ik niet bij Hem hoor.
Maar wanneer Jezus spreekt, is Zijn woord ook daad! Hij spreekt en het is er. Hij gebiedt en het staat er! Het begint bij Hem! Hijzelf is het zout der aarde. Al het smakeloze van zonde, vloek en dood heeft Hij aan het kruis genageld. Hij geeft zondaren smaak, leven, pit door de kracht van Gods Geest. Omdat de Heilige Geest het uit Christus neemt wordt een smakeloze zondaar het zout der aarde.
Daarom, hoe dichter bij Jezus, hoe meer smaak er in je leven komt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Daniel | 36 Pagina's

Smaakmakers

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Daniel | 36 Pagina's