Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leid ons niet in verzoeking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leid ons niet in verzoeking

Vraag of God de vriendschap met de duivel in je leven verbreekt!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘OK, ik kom,’ smst John terug. Snel grist hij z’n jas van de kapstok. ‘Waar ga je naar toe?’ roept z’n moeder hem na. ‘O, Peter vroeg of ik naar hem toekwam vanavond. De anderen zijn er ook. Gezellig bijkletsen en zo. Om een uur of 11 ben ik er wel weer...’ Even later is de vriendengroep op weg naar de bioscoop.

En leid ons niet in verzoeking. Ook dit gebed heeft de Heere Jezus Christus Zijn discipelen geleerd. Na de bede om ons dagelijks brood en vergeving van onze schulden, horen we dit gebed. Naast verzorging en vergeving is ook bewaring zo nodig. In deze bede vraagt Gods kind erom. Zonder Gods bewaring kan hij niet staande blijven. Heb jij dat al geleerd?

Op de proef
Verzoeking: wat is dat? Het is de verleiding tot de zonde. Die verleidingen zijn er heel veel. Van alle kanten komen ze op ons af. Van buitenaf: reclame door de brievenbus, internetsites op je computer, muzieknummers op je mobiel en meedoen met de groep. Die zondige verleidingen van buiten vinden aansluiting van binnen in ons hart.
Daarom is dit gebed ieder moment nodig: Leid ons niet in verzoeking… Voel je dat ook?
De verzoekingen tot het kwade komen niet van de Heere. In Hem is geen onrecht! De apostel Jakobus wijst erop dat niemand mag zeggen: Ik word van God verzocht (Jakobus 1: 13). God verzoekt niemand tot het kwaad.
De verleidingen komen uit ons eigen boze hart. Ons hart deugt niet!
Is jou dat tot verdriet geworden?
Mijn hart een bron van vuile zonden.
Misschien vraag je: Maar in de Bijbel staat toch wél dat God Zijn kinderen verzoekt? We lezen bijvoorbeeld van Abraham dat God hem verzocht (Genesis 22). Is dat niet tegenstrijdig? Leidt God nu wel in verzoeking of niet? Je moet het zó zien: Als God Abraham verzoekt, betekent dit dat hij zijn geloof op de proef stelt. Om te zien wat er in zijn hart is… Daaruit blijkt dat hij de Heere méér liefheeft dan z’n zoon Izak. God verzoekt dus niet tot zonde, maar oefent Zijn kinderen wel. Hun hele leven is een oefenschool. Ben jij al een leerling op deze school?

Overmoedig
En leid ons niet in verzoeking… Iemand die geleerd heeft dat zijn hart vol van zonde zit, gaat dit gebed écht bidden. Zo iemand kent zijn eigen zwakheid. Hij weet: Niet één moment kan ik staande blijven als de Heere me niet vasthoudt. Dat geeft een biddend leven, waarin je vraagt of de Heere je voor de zonde wil bewaren. Jozef in Egypte kende dat. Op de verleiding van Potifars vrouw, zei hij: Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God? Een jongere waar je gerust jaloers op mag worden!
Het kan ook zo anders zijn in het leven van Gods kinderen. Denk aan Petrus. Wat was hij overmoedig! Ik zal nooit aan U geërgerd worden, zei hij tegen zijn Meester. Als de Heere Jezus voor het Sanhedrin gebracht wordt, volgt hij van een afstand. Zo bracht hij zichzelf in verzoeking… Je weet hoe het is gegaan: Op een nieuwsgierige vraag van een dienstmeisje en een opmerking van enkele soldaten verloochent hij zijn Zaligmaker. Zo moest Petrus zijn les leren… Wat een wonder dat de Meester voor Zijn ontrouwe discipel bad. Daarom alleen hield zijn geloof niet op.

Duivelse bedoeling
Maar verlos ons van de boze… Met de boze wordt de duivel bedoeld.
Hij is de grote vijand van God en Zijn volk. In de uitleg van deze bede (Heidelbergse Catechismus, zondag 52) wordt hij als eerste doodsvijand van Gods kinderen genoemd. De boze is met zijn verleiding begonnen in het Paradijs. Hoor zijn eerste listige woorden: Is het ook dat God gezegd heeft…? Zo zaait hij twijfel in het hart van Eva en verlokt hij de eerste mensen tot zonde (Genesis 3). Rusteloos is hij bezig om iedereen te verleiden tot de zonde. Hij heeft er talloze middelen voor. En hij heeft zo’n 6000 jaar ervaring! Zie je Zijn duivelse bedoeling om ook jou van de Heere vandaan te houden? Vraag of God de vriendschap met de duivel in je leven verbreekt!

Overwonnen
Maar verlos ons van de boze… Samen met twee andere vijanden – de wereld en het eigen hart – houdt de duivel niet op om Gods kinderen aan te vechten. Is er geen uitzicht in deze strijd? Ja, gelukkig wel. Niet in eigen kracht, maar biddend om Gods kracht! De Heere Jezus Christus is gekomen om de werken van de duivel te verbreken. Hij versloeg de verleider in de woestijn met Zijn woord: Ga weg, satan. Op Golgotha heeft Hij de satan overwonnen met Zijn overwinningsroep: Het is volbracht! En straks zal de duivel voorgoed de nederlaag lijden. Dan zullen Gods kinderen voor eeuwig hun Koning dienen. Zonder zonde en zonder verleiding! Zul jij daar ook zijn?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2011

Daniel | 36 Pagina's

Leid ons niet in verzoeking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2011

Daniel | 36 Pagina's