Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geheim van…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geheim van…

De eerste christenen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Winterconferenties komen er weer aan. Tijd om alvast vooruit te blikken. In Het bijzonder valt het licht dit keer op christenen uit de vroege kerk. Zij leefden in de heidense wereld van het Romeinse Rijk. Wat kunnen we van ze leren?

Veel mensen in ons land weten niets meer van God, de Bijbel en de kerk. Nederland is een niet-christelijk land geworden. Hoe gaan we daarmee om? Ook in het verleden hebben Bijbelgetrouwe mensen hier reeds mee geworsteld. De christelijke kerk is groot geworden in het heidense Romeinse Rijk. De spot die christenen toen moesten verdragen was niet gering.

Blijmoedigheid
Er is een inscriptie bekend waarbij iemand een ezel aanbidt. Zo zagen heidense mensen de vroege christenen. In een tekst uit het jaar 150 na Chr. lezen we over de christenen: “ze worden onteerd, maar die ontering strekt hun tot roem.”
En even verder lezen we in de brief aan Diognetus over christenen: “als ze goed doen, worden ze gestraft.”
Kortom, het christenleven rond het jaar 200 viel niet mee. Toch maakten ze diepe indruk. Tertullianus, een rechtsgeleerde, werd getroffen door de moed, standvastigheid en blijmoedigheid van de christenen.
Hij werd zelf ook christen en heeft het Bijbelse geloof krachtig verdedigd.
Tegenover het heidendom kwamen de christen triomferend naar voren.
Hoe kon dit gebeuren? In Handelingen lezen we over het geheim van de christelijke gemeente: En dagelijks eendrachtelijk in den tempel volhardende, en van huis tot huis brood brekende, aten zij te zamen met verheuging en eenvoudigheid des harten; En prezen God, en hadden genade bij het ganse volk.
En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden (Handelingen 2: 46-47). Het is deze kerk die geleidelijk het heidendom heeft overwonnen.

Verdwenen
We kunnen juist vandaag de dag leren van de eerste christenen.
Hun geloofsmoed, standvastigheid en leefwijze heeft ons veel te zeggen. Het belangrijkste was echter de almacht van Christus. Door zijn kracht kon de jonge kerk staande blijven. Ook nu leven we in een heidens land. Het christendom is verdwenen. In de grote steden is er vrijwel niets meer van de merken.
Hooguit oude kerkgebouwen herinneren nog aan dit verleden. Hoe gaan we met de huidige situatie om? Vanuit de Bijbel en de kerkgeschiedenis valt veel te leren. Vooral op de vragen waar heidense mensen mee zitten mogen we proberen een antwoord te geven. Christenen zijn, in de wereld, maar niet van de wereld. Dat is een belangrijke thema voor Bijbelgetrouwe mensen in de eenentwintigste eeuw.
Op de Winterconferentie hopen we erover na te denken. Jij bent van harte welkom. Neem ook een vriend of vriendin mee. Er is plaats genoeg. En alle vragen die je hebt mag je stellen. Hartelijk welkom!

---
Brief aan Diognetus
“Christenen verschillen van de andere mensen niet door hun woonplaats of door hun taal of gebruiken. Want nergens wonen ze in eigen steden of gebruiken ze een of andere afwijkende taal of leiden ze een aparte levenswijze. (...) Toch vertonen ze een wonderlijke en voor allen opmerkelijke levensstijl. Ze wonen in hun eigen land, maar als vreemdelingen. Ze delen in alles mee als burgers, maar hebben alles te lijden als vreemdelingen. Elk vreemd land is hun vaderland en elk land is hun vreemd. (...) Ze vertoeven op aarde, maar zijn thuis in de hemel. Ze gehoorzamen de vastgestelde wetten, maar ze overtreffen de wetten in hun eigen leven. Ze hebben allen lief; maar ze worden door allen vervolgd. De mensen kennen hen niet, en ze worden vermoord. Ze sterven, maar ze worden levend gemaakt. Ze zijn arm, maar ze maken velen rijk. Ze komen in alles te kort, maar ze hebben in alles overvloed. Ze worden onteerd, maar die ontering strekt hun tot roem. Ze worden belasterd, maar ze worden gerechtvaardigd. Ze worden gesmaad en ze zegenen. Ze worden beledigd en ze bewijzen eer. Als ze goed doen, worden ze gestraft als boosdoeners. Als ze gestraft worden, verheugen ze zich alsof ze tot leven kwamen.”

Anoniem

---
Anne: “Op de Winterconferentie ben je veel meer met de Bijbel bezig dan thuis”
Deelnemer Winterconferentie +16 Soest

“Het was gezellig op de winterconferentie, en vooral leerzaam. Vorig jaar gingen de onderwerpen onder andere over “Belijden”. Ik ben er toen heengegaan, om vooral voor mezelf duidelijkheid te krijgen over belijdenis doen. Het was erg gezellig, ook omdat je mensen tegenkomt die je eerder in je leven ook bent tegengekomen. Wat me vooral opviel was de zogenaamde “stille tijd”, waar je in de regio waar ik vandaan kom, erg weinig van hoort. Dat spoort wel aan om rustig voor jezelf de Bijbel te onderzoeken, en te leren begrijpen.”

“Op de winterconferentie ben je veel meer met de Bijbel bezig dan thuis, waar je wordt meegesleurd in de routine van het leven. Ik zou tegen anderen willen zeggen: denk niet dat het niet iets voor jou is, als je gemotiveerd bent om je te verdiepen in Gods Woord of met (levens) vragen rondloopt, dan is dit fijn om in een wat ongedwongen sfeer veel te leren van en over Gods Woord.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 2011

Daniel | 40 Pagina's

Het geheim van…

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 december 2011

Daniel | 40 Pagina's