Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zondag: Opstandingsdag!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zondag: Opstandingsdag!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ken iemand die zegt dat we de sabbat moeten houden en niet de zondag, omdat de sabbat een eeuwige instelling is. Waarom houden we toch de zondag? Een jongere

God heeft het houden van de sabbat, de rustdag, opgenomen in de Tien Geboden. Het vierde gebod is duidelijk: Gedenk de sabbatdag.
Deze geboden worden ons nog elke zondag voorgelezen… Inderdaad: een eeuwige inzetting. Waarom dan toch de zondag?
Jezus stond op zondag op uit de dood. Op deze eerste dag van de week heeft Hij de zonde, de duivel en de dood overwonnen. Zijn kinderen mogen daarin delen. Het is ook de dag waarop Hij Zichzelf aan velen van Zijn discipelen heeft geopenbaard. Een week na Zijn opstanding verscheen Jezus opnieuw op de eerste dag van de week aan Zijn discipelen (Johannes 20: 26).
Ze waren op die dag opnieuw bij elkaar gekomen.
In Handelingen 20 vers 7 lezen we dat de gemeente op de eerste dag van de week bij elkaar komt om het sacrament van het Heilig Avondmaal te vieren. In 1 Korinthe 16 vers 2 schrijft Paulus aan de gemeente dat ze op elke eerste dag van de week iets apart moeten leggen voor de arme gemeente in Jeruzalem. Kennelijk had deze eerste dag van de week, de opstandingsdag van de Heere Jezus, voor de eerste christenen zo’n bijzondere betekenis gekregen dat ze als gemeente op die dag samenkwamen.
Ook de oude apostel Johannes op Patmos hechtte aan die eerste dag van de week: En ik was in de geest op de dag des Heeren (Openbaring 1: 10a). En wat heeft hij op zondag bijzondere openbaringen ontvangen.
De Heere zegt niet heel duidelijk in de Bijbel: “Jullie moeten voortaan de zondag als rustdag gaan houden.” Maar je ziet wel in de Bijbel en in de kerkgeschiedenis erna dat de zondag al snel de rustdag is geworden. Een van de oudst bekende christelijke geschriften is de ‘Leer der twaalf apostelen’. Daarin gaat het over het samenkomen van de gemeente op “de Dag des Heeren.”
Kerkvader Ignatius schrijft in 110 na Christus dat de christenen “niet meer de sabbat vieren, maar hun leven richten naar de dag des Heeren waarop ook ons leven is opgebloeid door Hem en Zijn dood.”
Sinds 3 maart 321 is de zondag de officiële rustdag in onze westerse wereld. Toen vaardigde de christelijke keizer Constantijn namelijk een wet uit waarin het ambtenaren en stadsbewoners in het Romeinse Rijk werd verboden op zondag te werken.
De Heere Jezus heeft Zijn kerk kennelijk zo geleid dat ze Zijn opstandingsdag als rustdag zijn gaan houden. Mooie gedachte: rusten, omdat Hij Overwinnaar is over zonde, duivel en graf. Heeft God je dat door Zijn Heilige Geest persoonlijk geleerd? Dan waardeer je de zondag boven alle andere dagen van week.
Maar de eeuwige Sabbat komt nog!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2012

Daniel | 36 Pagina's

Zondag: Opstandingsdag!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 2012

Daniel | 36 Pagina's