Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Biddag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Biddag

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Komende week is het biddag. De Heere heeft ons Zelf geboden om te bidden. Als wij bidden, is het nooit een volmaakt gebed, omdat we een zondig hart hebben. Maar de Heere kan je bidden leren, door de Heilige Geest. Zelfs de discipelen konden niet bidden, zij vroegen aan de Heere Jezus: Heere, leer ons bidden. De Heere leerde hen toen het Onze Vader.

We moeten bidden om die dingen die de Heere ons heeft gezegd.
Dat zijn alle dingen die we nodig hebben voor onze ziel en voor ons lichaam. Denk maar aan Psalm 81: 12 (berijmd): Al wat u ontbreekt (wat je mist), schenk Ik, zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig. God hoeft onze gebeden niet te verhoren, maar Hij wíl dit doen, uit genade! Genade betekent dat je krijgt, wat je helemaal niet verdient.
Je verdient de straf, de dood, maar uit genade kun je verlossing en het eeuwige leven krijgen. Omdat de Heere Jezus dat verdiend heeft.
Daarom zeggen we vaak aan het eind van ons gebed: ”Uit genade, om Jezus wil.” De Heere Jezus is de enige weg tot God.

Echt bidden
Verhoort de Heere dan elk gebed, als je dit er maar achteraan zegt?
Nee, maar Hij verhoort wel elk oprecht gebed dat naar Zijn wil is.
Hij weet het beste wat goed voor ons is. In het Onze Vader hoor je dat terug: Uw wil geschiede! Hij ziet je hart en Hij weet of je dit echt meent. Je leert pas echt bidden als de Heere je laat zien hoe zondig je bent. Omdat je dan leert buigen voor de Heere en zeggen: ik verdien het niet, maar ik kan het niet missen! Bij elk gebed hoort dus ook het vragen om vergeving van je zonden.
Maar ook danken, voor alle dingen die je van de Heere krijgt.

Biddag
Elk jaar houden we een speciale ‘biddag voor gewas en arbeid’. Gewassen groeien op het land, zoals aardappels en graan. Arbeid betekent: werk. Niet alleen het werk dat je vader of moeder thuis of op het werk doet, maar ook wat jij op school doet. Op deze dag mogen we er speciaal bij stilstaan dat we de Heere in alles nodig hebben. Als de Heere ons Zijn zegen niet geeft, doen we ons werk tevergeefs.

Waar bidden we voor op biddag?
Joas Oostdijk (11) uit Yerseke: “Of de Heere dit seizoen weer voor ons wil zorgen, voor ons eten en drinken. En of Hij ons weer wil helpen op school en op ons werk. Of we gezond mogen blijven en om bekering. Dit doen we op een speciale dag, omdat we er op een gewone zondag niet zo goed over na zouden denken.
Bidden is eerbiedig tot de Heere roepen en dan mogen we alles aan de Heere vragen. Het belangrijkste om voor te bidden is, of de Heere mijn zonden wil vergeven en ik van Hem een nieuw hart mag krijgen.”
Weet je een voorbeeld uit de Bijbel van iemand die ergens om bidt?
“Simson vroeg of de Heere hem nog eenmaal zijn kracht terug wilde geven. De Heere verhoorde en Simson kreeg kracht om de pilaren omver te duwen. Heel veel Filistijnen stierven tegelijk met Simson.”

Ook Daniël had de Heere elke dag zo nodig, dat hij niet kon stoppen met bidden. Zelfs niet toen hij wist dat zijn leven gevaar liep als hij bad. Drie keer per dag zocht hij de Heere. Ken jij dit leven ook?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2012

Daniel | 36 Pagina's

Biddag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2012

Daniel | 36 Pagina's