Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leeswijzer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leeswijzer

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

God in de Tweede Kamer
‘Het is niet meer van deze tijd.’ Dat is het favoriete argument van een aantal politici om af te rekenen met wetten en regels die stammen uit het christelijke verleden van ons land. Het komt je misschien bekend voor. Dagelijks zie je om je heen dat God uit de samenleving is verdwenen. God is geworden tot datgene wat Hij juist niet wil zijn: een privézaak. Maar God is geen privézaak. We zijn dit langzamerhand wel gewoon gaan vinden. Ook allerlei voorstellen in de politiek om af te rekenen met het christelijke verleden van ons land, schokken ons niet echt.
De politiek volgt altijd de samenleving. De afkeer van God wordt nu steeds zichtbaarder in, bijvoorbeeld, de Tweede Kamer. Theoloog Eginhard Meijering schreef er een boek over: Hoe God verdween uit de Tweede Kamer.
Meijering: “Deze titel is uiteraard beeldspraak. Ik geloof dat Gods aanwezigheid of afwezigheid niet samenvalt met het aantal mensen dat blijk geeft van geloof in God.”
Het punt is dat Zijn naam minder vaak wordt genoemd. God is teruggetreden. Ook de kleine christelijke partijen gebruiken Gods naam anders dan voorheen.
Meijering heeft twintig belangrijke debatten van de afgelopen honderd jaar bekeken. Je zult wel begrijpen dat de verschillen groot zijn. Politici als Abraham Kuyper en Gerrit Hendrik Kersten spraken over God en Zijn wil in een tijd dat bijna de hele Tweede Kamer gedoopt was. Kees van der Staaij, Elbert Dijkgraaf en Arie Slob bedrijven politiek te midden van een ongedoopte natie.
Bij christelijke partijen trad ook verandering op. In de jaren 1960 was de christendemocratie weliswaar in de meerderheid, toch was er sprake van een “verflauwd beroep op God.” Het CDA lijkt niet meer op de oude christendemocratische partijen KVP, ARP en CHU, waar ze uit voort komt. Het CDA is heel klein geworden. Een groei van deze partij op basis van een duidelijk christelijk profiel ziet Meijering in de toekomst niet als mogelijk.
Ook de SGP, die trouw aan Gods Woord politiek wil bedrijven, is veranderd. Het beroep op Gods Woord is veranderd en de ellenlange Bijbelcitaten zijn verdwenen.
Meijering komt tot een conclusie: “God verdween, om zo te spreken, geruisloos uit het parlement.” Toch is dit niet het hele verhaal. Zijn Naam klinkt nog. Bijvoorbeeld tijdens de Algemene Beschouwingen, na Prinsjesdag. Kees van der Staaij gaf toe dat zijn betoog wel een beetje op een preek leek: “Ik geef dat graag toe, maar wat is daar eigenlijk mis mee? Praktische politiek kan niet zonder een preek op z’n tijd.”
Een boeiend boek voor jongeren die door politiek geboeid zijn en een leerzaam boek voor elke jongere die zoekt naar de achtergronden van onze postchristelijke samenleving.

Eginhard Meijering, Hoe God verdween uit de Tweede Kamer (Amsterdam: Balans 2012) ISBN 9789460034022; 204 blz.; € 19,95.

Dirk-Jan Nijsink

---
Onbegrijpelijk
Sommige teksten uit de Bijbel zijn moeilijk.
Waarom verhardt God het hart van de Farao? Of hoe zit het met de teksten over de verkiezing? Als het God is die trekt en ik zelf niet kan geloven, kan ik beter de moed maar opgeven. Misschien zijn dat wel gedeeltes die je uit de Bijbel zou willen halen.
Toch zijn het juist deze delen uit de Bijbel belangrijk, zo laat ds. P. van Ruitenburg zien in Diep ontzag. Hij legt uit dat deze teksten vertellen dat God volstrekt anders dan mensen. Hij is niet narekenbaar door ons. Als we dingen uit de Bijbel weglaten, houden we alleen een zelfgemaakte god over. Dan horen we niet meer wat de Heere wil zeggen. Daarom is het goed om over lastige teksten na te denken. Ds. Van Ruitenburg bespreekt iedere keer in een paar bladzijden zo’n moeilijk onderwerp.
Wat moeten we bijvoorbeeld van wraakpsalmen in de Bijbel denken?
Mocht David zomaar zijn vijanden de dood en allerlei gruwelijkheden toewensen, zoals bijvoorbeeld in psalm 69? Dat lijkt toch niet erg christelijk. In Diep ontzag wordt uitgelegd dat deze psalm het gaat over de eer van God, die in het geding was. Vorst Messias zal echter overwinnen en de vijanden aan zijn voeten brengen. Het gaat er niet over dat wij onze vijanden moeten verslaan, maar dat het oordeel aan God is.
In Diep ontzag krijg je antwoorden op vragen over deze moeilijke teksten. Dat kan nuttig zijn als je twijfels hebt. Ook kan het helpen in gesprekken met (onchristelijke) collega’s en vrienden. Bovendien leert het je dat de Bijbelse boodschap schokkend is – om je wakker te schudden.

ds. P. van Ruitenburg, Diep ontzag: Waarom genade zo’n wonder is. (Den Hertog 2011) ISBN 9789033123702; 219 blz.; € 14,50.

Elco van Burg

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 2012

Daniel | 36 Pagina's

Leeswijzer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 2012

Daniel | 36 Pagina's