Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opvoeding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opvoeding

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er wordt veel geschreven over opvoeding. Dat is ook belangrijk omdat de vragen op dit punt toenemen. Onze wereld wordt steeds ingewikkelder. Jongeren, zoals jij, hebben een goede en Bijbelse opvoeding nodig. Hoe moet dat plaatsvinden?

Mensen hebben een geweten. Door dat geweten, wat een gave van God is, zijn mensen opvoedbaar. We kunnen de opvoeding onderscheiden. Zo is er in de eerste plaats een maatschappelijke opvoeding.
Kinderen moeten leren hoe ze zich hebben te gedragen. Met twee woorden spreken, met mes en vork eten, vriendelijk zijn, matiging, zijn onderdelen van de gewone opvoeding. Daar moet aandacht aan worden besteed. Er is ook een kerkelijke opvoeding. Daarin wordt kinderen geleerd naar de kerk te gaan, naar een preek te luisteren.
Je begrijpt wel dat dit belangrijk is. We kunnen ook nadenken over een godsdienstige opvoeding. Dan worden kinderen en jonge mensen opgevoed bij Gods Woord. Het zaad van de wedergeboorte wordt dan als het ware in hun hart gebracht.
Over de vrome, dat is godsdienstige, opvoeding las ik een stukje in een boek van Alexander Comrie.
Laat ik eens overschrijven.

Vrome opvoeding
“Dit zaad wordt soms in het hart gebracht door een vrome opvoeding. Ouders, leraren en onderwijzers hebben zich op bijzondere wijze, met grote nadruk en met gebeden ingezet voor en met de kinderen, om hen te onderwijzen Wie God is en wie zij zijn, en hoe nodig het is wedergeboren te worden. Dit alles begint daarna enigszins in het hart wortel te schieten. Het bewaart voor de zonden van de jeugd, het maakt het hart langzaamaan en onmerkbaar geneigd om God in liefde te dienen, het Woord te lezen en het te onderzoeken, en alle godsdienstige plichten enigszins gewetensvol na te komen. Het schrikt terug voor en het heeft een afkeer van goddeloosheid en goddeloze mensen. Het maakt het hart op bijzondere wijze geneigd met vrome en deugdzame mensen om te gaan. En het heeft – wat toch wel verwonderlijk is – enigszins een onderscheiden oordeel over de vraag wie godvrezend zijn én wie zij zijn die er alleen maar over spreken. Zo was het waarschijnlijk bij Timótheüs, die …van kinds af, in de Schriften was onderwezen, maar daarna tot het daadwerkelijk geloof gebracht moest worden” (Eigenschappen, blz. 197-198).

Leerzaam
Dit stukje van Comrie is buitengewoon leerzaam. We kunnen er in de eerste plaats uit leren dat God ook onder jongeren wil werken. Het is bekend dat velen van Gods kinderen hun eerste indrukken van God, de dood, het geluk van Gods kinderen, het werk van de Heere Jezus, vooral in hun jeugd hebben ontvangen. De jeugd is de beste tijd om de Heere te zoeken. Dat is de boodschap die de Bijbel ons ook voorhoudt (Prediker 12: 1). Ook is dit een belangrijk stukje voor ouders en onderwijzers. Het is hun taak om het Woord van God aan de harten van kinderen te leggen. Wat is het voorbeeld van ouderen belangrijk voor jonge mensen. De wedergeboorte is een werk van de Heilige Geest. Daarover is de Schrift heel duidelijk. Maar de Bijbel leert ons ook dat God middellijk werkt. Timotheüs werd als kind in de Schriften onderwezen en pas later kwam hij tot daadwerkelijk geloven. Wat een aansporing vinden we hier om te volharden in de godsdienstige opvoeding van onze kinderen.

Tenslotte
Oudvaders worden veel geprezen.
Dat is terecht. Hun boeken staan vol met geestelijk onderwijs. Laten we ze ook lezen. De God van de Bijbel is niet veranderd. Ook vandaag laat Hij het zaad der wedergeboorte strooien. Wat een zegen als het vruchten mag dragen. Ook in jouw jonge leven. Laten we ons met nadruk in het gebed voor onze kinderen inzetten. Dat wil de Heere zegenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2012

Daniel | 36 Pagina's

Opvoeding

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 2012

Daniel | 36 Pagina's