Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Habakuk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Habakuk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen,ik zal mij verheugen in den God van mijn heil.Habakuk 3: 18

Habakuk is een van de twaalf kleine profeten. De betekenis van zijn naam is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk betekent Habakuk ‘slingerplant’. Anderen denken aan ‘omarmer’. We weten eigenlijk heel weinig over hem. In het eerste hoofdstuk van zijn profetie spreekt hij alleen over Zijn naam en zijn taak. De profetie die hij ontvangen heeft noemt hij een last, een boodschap die zwaar is. Waarschijnlijk was hij een tijdgenoot van Jeremia. Hij is steeds met de Heere in gesprek. Een bekende uitspraak, die ook meerdere keren in het Nieuwe Testament wordt aangehaald, luidt: De rechtvaardige zal door het geloof leven. Is het jouw begeerte om zo te mogen leven?

Onbegrip
Habakuk heeft erg geworsteld met Gods regering. Eerst begreep hij niet dat de Heere niet ingreep in Juda. Gods wet werd door Juda nagelaten. Later begreep hij weer niet dat God juist de goddeloze Babyloniërs of Chaldeeën gebruikte om Juda te straffen. In 597 voor Chr. wordt Jeruzalem door de Chaldeeën ingenomen. Ieder mens die probeert om de Godsregering te begrijpen, loopt helemaal vast. Je kent daar vast wel voorbeelden van uit je eigen leven. Het maakt zo’n groot verschil waar deze worstelingen ons brengen.
Wat we van Habakuk kunnen leren, is zijn ootmoedig wachten op de Heere. Hij gebruikt het beeld van de uitkijktoren: Ik stond op mijn wacht, en ik stelde mij op de sterkte, en ik hield wacht om te zien, wat Hij in mij spreken zou, en wat ik antwoorden zou op mijn bestraffing. In Psalm 130 wordt dat beeld ook gebruikt: Mijn ziel wacht op den HEERE, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen. Ken jij dat wachten ook? Of ben je opstandig als je de weg van de Heere niet begrijpt?

Nochtans
De Heere heeft Habakuk niet voor niets laten wachten. Hij liet zien dat de Chaldeeën niet ongestraft hun gang konden gaan. Habakuk moest van de Heere ook het oordeel over de Chaldeeën opschrijven. En juist die profetie wijst op de komst van Christus. In Hebreeën 10: 37 schrijft Paulus: Want: Nog een zeer weinig tijds en Hij, Die te komen staat, zal komen, en niet vertoeven. Als we zo op de Heere mogen wachten, wil de Heere leren dat Zijn regering vol wijsheid is. Dan leren we met Habakuk ootmoedig te zwijgen voor Zijn aangezicht.
Het derde en laatste hoofdstuk van het boek Habakuk is een ontroerend lied. De profeet zingt van Gods oordelen. Hoe is het mogelijk, want de gevolgen daarvan zullen groot zijn. In vers 17 noemt de profeet een aantal van die gevolgen: de vijgenboom zal niet bloeien; er zullen geen vruchten aan de wijnstok zijn; het werk van de olijfboom zal ‘liegen’; de velden zullen geen spijs voortbrengen; de kudde zal uit de kooi worden afgescheurd; en er zal geen rund in de stallen zijn. Daar zal ook Habakuk zelf de gevolgen van ondervinden. Maar er is voor hem een ‘nochtans’. De oordelen zijn voor hem het einde niet. En dat geldt voor allen die met Habakuk aan Gods kant mogen vallen.


Lezen
Habakuk 3

1. Waarom kunnen wij zo moeilijk wachten?
2. Welke kinderen van God mochten ook zingen te midden van de oordelen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juni 2012

Daniel | 36 Pagina's

Habakuk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juni 2012

Daniel | 36 Pagina's