Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen dorre leer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen dorre leer

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geen dorre leer
De Apostolische Geloofsbelijdenis, ook wel de Twaalf Artikelen genoemd, geeft een samenvatting van de leer van de christelijke kerk.
Elke zondag hoor je de bekende woorden: ‘Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde…’ De Twaalf Artikelen ademen de leer die de apostelen verkondigd hebben. Daarom vallen veel christelijke kerken erop terug, ook de Rooms-Katholieke kerk.
Als het goed is, is de geloofsleer geen dorre leer, maar een troostleer voor het hart, schrijft de auteur in het voorwoord van zijn boekje. Het zijn niet zomaar wat leeruitspraken, maar bemoedigende woorden voor Gods kinderen. Zij mogen weten dat er een Drie-enige God is die hen helpt, dat er geen afval der heiligen is en dat er een wederopstanding der doden is, om maar enkele dingen te noemen.
De titel van het boekje is Toch geloven. Daniël Rosbergen, ouderling van de Gereformeerde Gemeente van Alblasserdam, schrijft er het volgende over: “De titel wil aangeven dat het ware geloof vaak tegen de zichtbare werkelijkheid ingaat. In de Bijbel staat dat Abraham ‘tegen hoop op hoop’ geloofd heeft (Romeinen 4: 8). De titel geeft het ‘nochtans’ van het geloof aan. Het geloof dat ondanks alles wat tegen is, het van de Heere blijft verwachten.” Rosbergen bespreekt aan de hand van tien Bijbelstudies de geloofsbelijdenis. Elk hoofdstuk bestaat uit een tekstgedeelte dat vooraf gelezen kan worden, een kerntekst, uitleg en gespreksvragen. De vele rake voorbeelden die de schrijver aanhaalt, zijn het lezen van dit Bijbelstudieboekje meer dan waard. Ik geef er drie weer. Bijvoorbeeld de uitspraak van eenoude zeeman: “Ik noem het geloof een doodsgreep.” Of deze van een Amerikaanse schrijver: “Ik haat christenen. Niet omdat ze christen zijn, maar omdat ze het niet zijn.” Ontroerend zijn de woorden van de kerkvader Luther: “Als de Heere Jezus straks terugkomt, zal Hij op mijn steen kloppen en zeggen: Maarten Luther, wakker worden.”


D. Rosbergen,
Toch geloven. Bijbelstudies over de Apostolische Geloofsbelijdenis
(Apeldoorn: De Banier 2012)
ISBN 9789033632341;
79 blz.; € 8,95.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2012

Daniel | 32 Pagina's

Geen dorre leer

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juli 2012

Daniel | 32 Pagina's