Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gezonde gelovige

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gezonde gelovige

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe worden zondaren tot bekering gebracht? Dat is een belangrijke vraag voor jongeren en ouderen. Het antwoord luistert nauw. We kunnen ons op dit punt vergissen. Zelfbedrog is een zaak die we in de Bijbel tegenkomen. Nicodémus was er beslist van overtuigd dat hij een kind van de Heere was. Maar Jezus leert hem de noodzaak van wedergeboorte. Dat was wonderlijk voor hem.

Ook wij moeten opnieuw geboren worden. De Bijbel en de gereformeerde belijdenis leren dat duidelijk. Het onlangs opnieuw hertaalde en uitgegeven boek van Thomas Shepard (1605-1649), De gezonde gelovige, gaat ook over ‘de evangelische bekering’. “Christus wordt pas door het geloof aan ons toegepast, maar het geloof wordt in ons gewerkt langs de weg van overtuiging en droefheid over de zonde. Niemand kan of wil door het geloof tot Christus gaan om zijn zonden te laten wegnemen of hij moet ze eerst zien, ervan overtuigd en ermee beladen zijn.” De oude puriteinen, en dat was Shepard, laten geen onduidelijk geluiden horen!

Drie delen
Shepard is wellicht geen onbekende. Alexander Comrie vertaalde een van zijn boeken in de Nederlandse taal. Shepard werd in Engeland geboren, maar vertrok in 1635 naar Amerika. Daar werd hij predikant in Cambridge. Zijn boeken werden al spoedig in het Nederlands vertaald. De gezonde gelovige, verschenen in 1645, was al in 1685 in het Nederlands beschikbaar. In dit boek vinden we de gereformeerde visie op de orde van het heil. Laten we dit soort boeken proberen te lezen. Daar worden we wijzer van. Het licht van de oudvaders is heel wat helderder dan veel wat heden ten dage verschijnt.
Het boek van Shepard bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt de bekering behandeld. Het tweede deel wijst op de weldaden die Christus voor Zijn kerk verwierf. We moeten dan denken aan, bijvoorbeeld, rechtvaardigmaking, verzoening en aanneming tot kinderen. Vooral het gedeelte over de rechtvaardigmaking is belangrijk: “We worden dus niet gerechtvaardigd voordat we geloven. Het is evenmin als we veel heilige plichten hebben vervuld. Het is op het eerste moment van onze vereniging met Christus. Dan zullen we het zien en door het geloof Gods rijke genade ervoor prijzen.” In het derde deel behandelt Shepard heel kort het leven der dankbaarheid.

Verbroken
Het eerste deel van dit boek is heel leerzaam. Hoe komt een zondaar tot Christus? Shepard wijst dan op vier zaken. In de eerst plaats wordt een ziel overtuigd van zijn zonden. Dat gaat altijd voorop in de waarachtige bekering. Zonder oprechte zondekennis komt er geen plaats voor Christus. Ware zondekennis gaat gepaard met droefheid over de zonde. Vooral op dit punt zegt Shepard zeer belangrijke dingen. Kennelijk waren er ook in zijn dagen al mensen die zonder verbrokenheid en droefheid over de zonde dachten dat ze behouden waren. Bekering door het Evangelie alleen, noemt Shepard dat. Hij vindt dit heel gevaarlijk. De zondaar wordt door de Heilige Geest verbroken en is bedroefd over zijn zonden. “Ik beschouw het punt van de verbrokenheid van het hart als heel belangrijk. Het is gevaarlijk om de waarheid ervan te ontkennen. Toch is het nodig er heel teer mee om te gaan…”Persoonlijk vond ik dit het mooiste en indringendste deel van het boek. Wat is het verschil tussen Judas en Petrus? Petrus was verbroken over zijn zonden. Judas had hooguit spijt. Laten we onszelf onderzoeken of we iets van de ware verbrokenheid kennen. De Heere leert het al zijn kinderen, voor het eerst en opnieuw.
Shepard wijst ook nog op de verootmoediging en het geloof. Ook daarover schrijft hij mooie en Bijbelse dingen.
Laat ik tenslotte nog een klein stukje overschrijven uit dit belangwekkende boek. Shepard richt zich dan tot onherboren mensen. “En dus, omdat u niet kunt komen, moet u opzien tot de Heere opdat Hij u zal trekken. Waarlijk, de belangrijkste reden waarom de Heere u heel vaak niet trekt, is omdat u niet grondig overweegt dat de Heere u werkelijk en in bewogenheid roept. Zeg niet: ik ben een dorre boom…. Denk dan toch aan wat de Heere tot zulke mensen spreekt in Jesaja 56: 3, 4 en 7.” We bevelen dit boek, voor jongeren en ouderen, van harte aan.


Thomas Shepard,
De gezonde gelovige (Houten: Den Hertog 2012)
ISBN 9789033124488; 269 blz.; € 24,90

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 2012

Daniel | 32 Pagina's

De gezonde gelovige

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 augustus 2012

Daniel | 32 Pagina's