Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Even stil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Even stil

Bidden voor je brood

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want van U is het koninkrijk, de kracht en de heerlijkheid. Amen. Je pakt een boterham en als je m gesmeerd hebt, vraag je je opeens af hadden we nu al gebeden? Het zal wel, want je vader steekt net een hap in zijn mond. Je volgt zijn voorbeeld. Er is gebeden, of toch niet?

Dank aan God is nog niet in je opgekomen, evenmin verwondering over Zijn trouwe zorg. Ook geen besef dat de Heere Zijn zegen over het eten moet geven, wil het eten je leven onderhouden. Bidden voor het eten, danken na de maaltijd. Alleen maar een leeg ritueel of een goede gewoonte? Wat zegt de Bijbel er eigenlijk over?

Bijbels
Dankzegging voor het eten is een Bijbelse gewoonte. In 1 Timotheüs 4 zegt Paulus dat je alles mag eten waarvoor je de Heere hebt gedankt. Er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde (vers 4). Je eten wordt geheiligd door het Woord van God en het gebed (vers 5). Verder zie je dat de Heere Jezus ook de gewoonte had voorafgaand aan de maaltijd te bidden. Bijvoorbeeld tijdens de maaltijd met de Emmaüsgangers. De Heere nam het brood en zegende het. De kanttekeningen zeggen bij het woord zegenen: “namelijk door gebed en dankzegging.” Ook bij de wonderbare spijziging zie je dat Jezus dankt voor het eten en bidt om de zegen van Zijn Vader: En Jezus nam de broden, en gedankt hebbende deelde Hij ze de discipelen (Johannes 6 en Lukas 9). De Heere danken voor Zijn gaven en Hem bidden om Zijn zegen is onomstotelijk Gods bedoeling.

Nederlands
In Nederland is het onder behoudende christenen vaak de gewoonte om voorafgaand aan de maaltijd te bidden en na afloop te danken en daarbij ook een gedeelte uit de Bijbel te lezen. Dat is niet persé een Bijbelse gewoonte. Je ziet de Heere Jezus niet een boekrol openen na de maaltijd en je leest ook niet nadrukkelijk over bidden vooraf en danken achteraf. Als je dus christenen ontmoet die hierin een andere keuze maken en bijvoorbeeld alleen voorafgaand aan de maaltijd een gebed doen en de maaltijd besluiten met het zingen van een psalm of alleen het lezen van de Bijbel is dat niet verkeerd. Tegelijk wil het niet meteen zeggen dat jij dan ook maar moet stoppen met de gewoonte van je ouders. Want deze eeuwenoude traditie is wel heel rijk.

Waardevolle gewoonte
Want zoals je lichaam het nodig heeft om regelmatig voedsel en drinken tot zich te nemen om goed te blijven functioneren, kan je ziel ook niet buiten voeding. Daarbij heeft het Woord van God een nog veel verdergaande kracht en uitwerking dan lichamelijk voedsel. Lichamelijk voedsel kan niet verhinderen dat je op een keer sterft. Al eet je nog zo gezond. En als je een dode brood of water in de mond zou leggen, zou het geen enkele uitwerking hebben. De dode zal daardoor niet tot leven komen. En dat is nu de bijzondere kracht van het Bijbelse voedsel. De Heere zegt: doden zullen horen, de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben, zullen leven.
De Bijbel zorgt op een geheimvolle manier, door de Heilige Geest, voor leven aan je ziel. En als de Heere jou levend gemaakt heeft, dan onderhoudt Hij dit geestelijke leven ook weer door de Bijbel. Als je de Bijbel te veel dicht laat en niet leest en overdenkt - ook nadat de Heere je een nieuw hart heeft gegeven - dan gaat het leven kwijnen. Dan krijgen oude ideeën en verlangens weer een hele grote plaats. Dan vergeet je de Heere weer en krijgen zonden het weer voor het zeggen. Daarom is de gewoonte om na de maaltijd de Bijbel te openen en daarover te bidden heilzaam.

Praktijk
Alleen, de praktijk is soms zo moedbenemend. Het Bijbellezen verwordt tot een leeg ritueel. Je bent tevreden met slechts woorden en zinnen lezen en de Bijbel dichtklappen om niet eens te weten wat je gelezen hebt. Als je vader leest, dwalen je gedachten alle kanten op. Het lezen moet haastig gebeuren want de één moet hierheen en de ander daarheen. Onder het lezen, zitten de jongste kinderen te jengelen. Daarom is bezinning op het Bijbellezen in het gezin heel belangrijk. Een aanzet tot die bezinning vind je in het kader. Wat zou het mooi zijn als de oude Nederlandse gewoonte om uit de Bijbel te lezen na de maaltijd voor jou uitloopt op een nieuwe heerlijke maaltijd. Dat je gaat eten van het Brood des levens, de Heere Jezus. Want wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven. (Johannes 6: 48 en 54).


Bijbellezen na het eten

• Lees zelf mee in een Bijbel
• Gebruik een andere vertaling of taal (Duits, Engels)
• Lees om de beurt een vers
• Benoem na het lezen wat je aansprak, of stel een vraag over wat je niet begreep
• Bedenk waarvoor je naar aanleiding van het Bijbelgedeelte kunt bidden of danken
• Gebruik een Bijbelverklaring of dagboek bij de Bijbel

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2012

Daniel | 36 Pagina's

Even stil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2012

Daniel | 36 Pagina's