Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Buigen voor God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buigen voor God

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gij zult mij leiden door Uw raadPsalm 73: 24a

Misschien is jouw leven ook zo: Je begrijpt de leiding van de Heere in je leven niet meer. Lange tijd waren er geen bijzondere zorgen. Maar plotseling kwam er een verandering. De gevolgen hiervan zijn zeer ingrijpend. Je ervaart het als een zwaar kruis. Het drukt je als het ware helemaal tegen de grond. Met alle macht heb je geprobeerd het kruis uit je leven te krijgen. Maar het is niet gelukt. Wat je ook probeert om het kruis kwijt te raken, het lukt gewoonweg niet. Juist het tegendeel wordt bereikt. Alles breekt je bij de handen af en je kruis is alleen nog maar zwaarder geworden. Elke morgen kom je dat zelfde kruis weer tegen.

Onbegrip
Veel mensen geven je goed bedoelde raad. Ze zeggen bij voorbeeld, dat je jouw weg op de Heere moet wentelen (Psalm 37: 5). Maar je weet niet hoe dit moet. Of ze zeggen dat je op de Heere moet vertrouwen, terwijl je geen vertrouwen hebt. Ook zijn er die zeggen, dat het niet een mens is, die je dit heeft aangedaan. Maar hier kun je ook niets mee. Je kunt er maar niet onder komen. Je zoekt naar onderwerping, waarvan je gehoord hebt dat die alleen maar rust geeft. Die rust is er echter ook niet. Je hart is alleen maar opstandig. Asaf, de dichter van Psalm 73,weet hiervan mee te praten. Hij heeft eens om zich heen gekeken. De enige conclusie die er voor hem overblijft is, dat de boze mensen om hem heen het beter hebben dan hij. Asaf was echter iemand die bekeerd was. Zelfs hij begrijpt Gods leiding niet. Hij komt zo ver dat hij met een opgezwollen hart door het leven gaat. Onrustig en verdrietig over het geluk van de goddelozen.

Buigen
Misschien gaat het jou ook zo. Net als Asaf moet je de les leren dat God Zich niet laat begrijpen. God leidt je leven, terwijl je zo graag dit in eigen handen wil houden. God gaat niet met jou mee. Ook niet als je in je leven genade hebt gekregen. Jij moet met God mee. De Heere heeft Asaf deze moeilijke les willen leren. Hiervan spreekt Asaf als hij zegt: Gij zult mij leiden door Uw raad. Dan is Asaf uitgevochten, uitgestreden en uitgedacht. De Heere heeft hem geleerd dat zijn gedrag onder het kruis was als een groot beest. Deze gestalte van Asaf is vrucht van het werk van de gezegende Middelaar en Verlosser Jezus Christus. Hij, Die door Zijn Geest Asaf op zijn plek bracht. Wat een wonder moet dit voor Asaf geweest zijn.
Wat een zegen zou het ook voor jou zijn als je Asaf het mocht nazeggen: Gij zult mij leiden door uw raad. Dan ben je leidsman af. Dan heb je er geen enkele behoefte meer aan om je met Gods leiding te bemoeien. Dan buig je diep in het stof voor die grote God, Die zo’n groot beest nog niet voor eeuwig heeft weg gestoten. Hoe het dan verder moet, is op zo’n moment niet meer belangrijk. God leidt je naar Zijn raad. Die raad die alleen maar wijs is en goed. Dan heeft God het niet verkeerd gedaan. Ook niet met je zware kruis.
Voor Hem is niets te wonderlijk om ook jou hier te brengen. Door God onder God. Om met God nooit meer zonder God te zijn. Jezus eeuwig te bewonderen voor Zijn trouwe leiding op aarde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 november 2012

Daniel | 36 Pagina's

Buigen voor God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 november 2012

Daniel | 36 Pagina's