Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere spreekt tot je

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere spreekt tot je

Hoe merk je dat?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe praat jij met je vrienden? Gewoon live op school, bij de kerk, op een verjaardag. Maar ook via WhatsApp, Facebook, Twitter en sms. Je bent 24 uur in contact. En hoe heb jij de Heere nodig in je leven? Ook 24 uur? Of denk je dat de Heere niet of nauwelijks tot je spreekt?

Dat de Heere met mensen spreekt is zeker. De Bijbel staat vol met voorbeelden. Je ziet daarin wel verschil. Met ieder mens spreekt de Heere anders. Maar ook in iedere tijd spreekt de Heere anders. Bijvoorbeeld in de tijd van Mozes sprak de Heere rechtstreeks en letterlijk met Mozes. En via Mozes weer tot het volk. In de tijd van de profeten sprak de Heere via hen. De Heere gebruikte daarin niet alleen de woorden van Mozes en de profeten, maar gaf ook dromen, visioenen en tekenen. Bijvoorbeeld in de natuur: de wolk- en vuurkolom, de dauw bij Gideon, het regenwolkje bij Elia.

En in 2012?
Nog steeds kennen we zo’n teken waarin de Heere spreekt: de regenboog. Al sinds de zondvloed is dit een teken. Het herinnert ons aan de belofte van de Heere. Er komt niet nog een keer zo’n allesvernietigende watermassa. In dit teken laat de Heere Zich zien en spreekt Hij. De Heere spreekt ook nog steeds persoonlijk met je. Natuurlijk niet meer rechtstreeks als met Abraham, Mozes en Samuël. Maar nog steeds net zo persoonlijk. De Heere spreekt nu door de Bijbel en Zijn Geest. Misschien heb je zelf Zijn stem wel eens gehoord in de preek of toen je de Bijbel las. Je voelt je aangesproken en het lijkt wel of het voor jou geschreven is.

Altijd duidelijk?
Het is voor jou misschien nog nooit duidelijk geweest dat de Heere iets tot je zegt. Dat ligt niet aan de Heere, Wij luisteren vaak slecht. De zonde zit ons in de weg, onze oren en ons hart zijn voor die stem gesloten. Je gedachten dwalen daarom af tijdens het Bijbellezen of de preek. En als je de woorden wel hoort, hoor je misschien nog niet wat God tegen jóu zegt. Daarom is het belangrijk jezelf die vraag steeds te stellen: wat zegt de Heere nu tegen me? Dat je bidt: help me om het te begrijpen en écht te luisteren.

Met iedereen?
Spreekt de Heere eigenlijk met iedereen? Ook met de buurjongen die nooit naar de kerk gaat? Ja. Je hoeft niet in de Bijbel te lezen of naar de kerk te gaan om God te kunnen ‘horen’. De Heere laat Zich ook in de natuur zien. De prachtige schepping laat zien hoe enorm knap en machtig God is. Dat kan geen mens bedenken. Geen toevallige oerknal kan daarvoor zorgen. Niet iedereen hoort daarin de stem van de Heere. Daarin blijkt hoe doof de zonde maakt. We wíllen de stem van de Heere niet eens horen.

Luisteren
Of denk je echt dat de Heere niet met jou praat? Misschien ervaar je het niet altijd zo. Toch zegt de Heere wel wat tegen je. Maar je luistert niet. De Bijbel zegt dat we ons verzetten om naar Hem te luisteren. Als iemand tegen je praat hou je natuurlijk je oren open en kijk je iemand aan. Als de Heere met je spreekt moet je ook gericht zijn op Hem. Daarom moet je altijd vragen voor het naar de kerkgaan, bij het Bijbel lezen; Heere open mijn oren en mijn hart. Genees mij van mij doofheid en verzet tegen Uw Woord. De dominee bidt voor een preek altijd of de Heere ons hart wil openen. Dat is nodig om Hem te kunnen horen. Tijdens de preek kan en wil de Heere harten en oren openen als bij Lydia

Antwoord geven
Tot zover ging het over de Heere die spreekt. Maar in een gesprek zeg je wat terug. Zo is het ook met de Heere. Je kunt Hem alles vragen, daarin spreek je met de Heere. Maar het is ook belangrijk dat je Hem dankt. Voor alles wat hij je (ongevraagd) geeft. Ook daarin heb je nodig dat de Heere dat door Zijn Woord en Geest laat zien. Dat je leeft en het goed hebt; voor je gezondheid en de liefde die je van je ouders en vrienden krijgt. Voor al die dingen is het goed de Heere te danken in de biddende maar ook dankende Hogepriester de Heere Jezus . Net als die ene Samaritaan, nadat de Heere Jezus hem genas van zijn melaatsheid. Hij kwam terug om God te danken, in tegenstelling tot negen anderen die ook beter waren geworden (Lukas 17: 11-19). Net als de Heere Jezus zelf toen hij Lazarus opwekte uit de dood. Net als Paulus steeds doet in zijn brieven. Dank God in alles.


Voorbeelden in de Bijbel

Direct en letterlijk:

 Mozes had direct en letterlijk contact met de Heere
 Samuël werd door de Heere geroepen
 Saulus van Tarsus op weg naar Damascus

Via mensen:
 via Mozes sprak de Heere met heel het volk Israël
 via de profeten

Door tekenen:
 Gideon en het teken met de dauw op het kleed
 Hizkia met het teken van de teruggaande schaduw de regenboog


Door dromen en visieoenen:
 dromen: Jozef; Farao, Nebukadnezar
 visioenen: Zacharia, Johannes op Patmos

Door gelijkenissen:
 de Heere Jezus vertelde vaak gelijkenissen, een verhaal met een boodschap.

Door de Bijbel:
 de kamerling las uit de Bijbel en het werd door Filippus uitgelegd

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2012

Daniel | 36 Pagina's

De Heere spreekt tot je

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2012

Daniel | 36 Pagina's