Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zonder water geen leven!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonder water geen leven!

De betekenis van water in de Bijbel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Water. Zonder water is er geen leven mogelijk. Zoals je kunt zien het in het kader met een aantal feiten over water, is water ontzettend belangrijk. Wij mensen kunnen niet leven zonder water. Hoeveel water heb jij vandaag al niet gebruikt? Om te drinken, om je te wassen...

Wat dat betreft is er weinig veranderd met de tijd van de Bijbel. In Israël was water ook van levensbelang. Op allerlei plaatsen zien we water terugkomen in de Bijbel. In dit artikel wil ik met je nadenken over drie functies van water in de Bijbel. Water als ‘drinkwater’, water als ‘oordeel’ en water als ‘reiniging’.

Eeuwigheidswaarde
In het warme Midden-Oosten kun je niet leven zonder water. Zonder water ben je binnen enkele uren uitgeput en wacht de dood. Toen Hagar door Abraham werd weggestuurd met Ismaël, kreeg ze een zak met water mee (Gen. 21: 14). Na een tijd rondgedwaald te hebben in de woestijn is het water op. Ze legt haar zoontje neer om te sterven, want er is geen water meer. Dan grijpt God in. Hij hoort de stem van het jongetje. Hij opent de ogen van Hagar, zodat ze een waterbron ziet en Ismaël water kan geven.
In een tijd waarin er nog geen kraanwater was, was het geven van een beker water een teken van gastvrijheid. De Heere Jezus spreekt ook meerdere keren over het geven van een beker water. Wie een beker water geeft aan één van de geringste van zijn discipelen zal loon ontvangen (Matt. 10: 42). Wat is dat loon? We kunnen dat lezen wanneer de Heere Jezus spreekt over het laatste oordeel. De rechtvaardigen hebben de Heere Jezus eten en drinken gegeven zonder dat ze dit zelf wisten (Matt. 25: 31-46). Ze hebben namelijk gezorgd voor de minste van de broeders. Hun loon is dat zij binnen mogen gaan in het eeuwige leven. Als we iets drinken geven aan een dorstige broeder, dan zegt de Heere Jezus zelf dat we het aan Hem geven! Het tegenovergestelde is ook waar. Wie in dit leven niets over heeft voor een ander, zal in zijn leven hierna schreeuwen om een druppeltje water. Aangrijpend is het verhaal dat de Heere Jezus vertelt over de rijke man en Lazarus (Luk. 16: 19-31). Deze man had alles. Echt waar: elke dag genoeg eten, mooie kleren, altijd genoeg. Maar als hij sterft lijdt hij smarten. Hij heeft ondraaglijke pijn. Hij roept naar Abraham of die vieze bedelaar, die altijd bij zijn deur lag, mag komen. Hij roept: ...zend Lazarus, dat hij het uiterste van zijn vinger in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijd smarten in deze vlam.
Deze rijke man verlangt naar iets dat hij in zijn leven niet over had voor een ander. Aangrijpend... Nog aangrijpender is dat hij dit druppeltje water niet krijgt.

God de Bron
In de Bijbel wordt ‘water’ vaak gebruikt in beeldspraak. Denk bijvoorbeeld aan Psalm 42, waarin de schrijver zijn verlangen beschrijft naar God. Zoals een hert verlangt naar water, zo verlangt zijn ziel naar God (Ps. 42: 2-3).
Het tegenovergestelde zie je bij Jeremia. De profeet klaagt het volk aan, omdat ze de afgoden dienen. Hij gebruikt hierbij het beeld van lekke bakken met water die door de Israëlieten gebruikt worden in plaats van een bron met levend water. Zo dient het volk de afgoden en verlaten ze God de Springader (de Bron) van het levende water (Jer. 2: 13).
God is de Bron van het levende water. Deze lijn wordt doorgetrokken in het Nieuwe Testament. De Heere Jezus geeft het levende water. Wie dat water krijgt, zal nooit meer dorst hebben. Ja, het is zelfs nog sterker: het wordt tot een fontein die opspringt tot in het eeuwige leven (Joh. 4: 14). De verwarring van de Samaritaanse vrouw is op zich begrijpelijk, omdat zij bij ‘levend water’ denkt aan stromend water of water uit een bron, dit in contrast met een put waarin het water stilstaat. Als zij daaraan denkt, dan is het onmogelijk dat de Heere Jezus ‘levend water’ geeft, want hij heeft niets bij Zich. Maar als de Heere Jezus hier over ‘levend water’ spreekt dan bedoelt Hij het leven bij God.
Dit wordt duidelijk wanneer we lezen in Openbaring dat God de dorstige zelf zal geven uit de fontein van het water des levens om niet (Openb. 21: 6). Wie de Heere mag kennen, kent dit verlangen, deze dorst, naar God. Deze dorst kan alleen vervuld worden door de Heere zelf, Hij is de Bron van het levende water. Daarom zal er in de hemel ook geen dorst meer zijn (Openb. 7: 16). Daar is de Heere zelf. Ieder moment zal de Heere de dorst lessen met Zijn aanwezigheid en met Zijn heerlijkheid als met heerlijk vers water uit een bron.

Oordeel
Water kent ook een heel duistere kant. Mensen kunnen verdrinken in water. Ze kunnen overweldigd worden door de macht van het water. Dit kan heel letterlijk gebeuren, denk aan de zondvloed in de tijd van Noach (Gen. 7: 17-24). Een ander voorbeeld zijn de Egyptenaren die het volk Israël achtervolgen (Ex. 14: 23-31). Het gaat hier om oordelen van God, waardoor mensen gestraft worden. Door het oordeel over de Egyptenaren wordt God geëerd (Ex. 14: 4).
Het beeld van de overweldigende macht van het water wordt ook meerdere keren gebruikt in de Psalmen. Als we verder lezen in Psalm 42: 8 dan lezen we daar: Al Uw baren en Uw golven zijn over mij heengegaan. Als we de Heere vrezen, dan betekent dat geen leven zonder problemen, zonder zorgen, zonder verdriet. Integendeel! Het wonder is dat de Heere verlossing geeft en staande houdt, zelfs als de golven ons proberen omver te sleuren.

Je bent vies en je moet gewassen worden

Reiniging
Jij gebruikt water niet alleen om in leven te blijven. Je gebruikt het ook om je te wassen. Dit zegt twee dingen. Het eerste is dat je vies bent, het tweede dat je schoon moet worden. Tegen Mozes wordt het volgende gezegd over de priesters: Wanneer zij in de tent der samenkomst zullen gaan, zo zullen zij zich met water wassen, opdat zij niet sterven (Ex. 30: 20). Voor de priesters was het wassen van hun handen en voeten een zaak van leven of dood! Het laat ons zien dat wij met onze onreinheid niet tot de Heere kunnen komen. Alleen als we gewassen zijn, kunnen we naderen!
De doop zegt eigenlijk niets anders. Allereerst zijn we door de zonde besmette mensen. Het tweede is dat we wel tot God kunnen komen als we gewassen zijn. De doop met water is niet de afwassing van de zonden zelf, maar zoals Petrus zegt: “maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus” (1 Petr. 3: 21). Het water van de doop op zich is maar water. Het wijst heen naar het bloed van de Heere Jezus, dat reinigt van alle zonde (1 Joh.1:7).

Zonder water geen leven!
Er is geen leven mogelijk op aarde zonder water. Je moet iedere dag vocht binnenkrijgen, anders sterf je. Denk jij dat je kunt leven zonder God, de Bron van het levende water? Als je dit denkt, dan moet ik je zeggen: je zult sterven. Ken je de - door de Heere gewerkte - dorst naar Hem? Dan zegt de Heere Jezus: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke (Joh. 7: 37). Ben je vies door al je zonden? Het water in je doop wijst naar het bloed van Jezus Christus, dat reinigt van alle zonde!


Verwerking:
• Probeer zelf bij elk tussenkopje nog een aantal andere teksten te bedenken.
• Lees psalm 42: Op welke 3 verschillende manieren komt hier water naar voren?
• Lees 1 Petrus 3: 13-21: Wat is de tegenstelling tussen de zondvloed en de doop?
• Hoe kun je ‘water’ geven aan de minste van de broeders (Matt. 10 en 25)?


Op aarde komt ongeveer 1.400.000.000 km3 water voor
Jouw lichaam bestaat voor ongeveer 65% uit water
Een mens kan ongeveer 3 dagen zonder water.
In Nederland viel in 2011 gemiddeld 759,9 mm regen naar beneden.
Water bedekt ongeveer 71% van het aardoppervlak.
De gemiddelde Nederlander gebruikt 121 liter water per dag (2010) Ter vergelijking: een gemiddelde Amerikaan gebruikt meer dan 500 liter per dag, iemand uit Rwanda 15 liter per dag, iemand uit Mozambique ongeveer 4 liter

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2013

Daniel | 32 Pagina's

Zonder water geen leven!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2013

Daniel | 32 Pagina's