Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De rechtvaardigheid Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De rechtvaardigheid Gods

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en [ook] den Griek. Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Romeinen 1: 16-17

Paulus wijst in deze verzen op de kern van de brief aan de Romeinen.
Het Evangelie is een kracht van God die brengt tot de zaligheid, de redding. Door het geloof krijgen verloren mensen daar deel aan. Het geloof is een genade die Jezus als Zaligmaker aanneemt. Het ware geloof wordt gewerkt door de Heilige Geest. Joden en heidenen worden behouden door het geloof in Christus. Waarom is het geloof in Christus de redding voor verloren en schuldige mensen? Het Evangelie openbaart Gods rechtvaardigheid. Daarom worden zondaren behouden. En daardoor alleen.

Luther
Het woord rechtvaardigheid Gods komen we in de Bijbel vaak tegen.
De bedoeling is niet overal hetzelfde. Luther heeft lang gedacht dat met het woord rechtvaardigheid altijd Gods straffen over de zonde bedoeld werd. Hij haatte het woord gerechtigheid. Het is dus best belangrijk om nauwkeurig te bepalen wat Paulus hier met de woorden rechtvaardigheid van God bedoelt. In het algemeen zijn er drie mogelijkheden.

Eisend
We kunnen bij de rechtvaardigheid van God denken aan Gods eisende rechtvaardigheid. Dan denken we aan de eis die God als Schepper stelt aan mensen. De Heere gaf Zijn goede en heilige wet. God eist dat we aan die wet gehoorzamen. Dat is Gods eisende rechtvaardigheid.
Hoewel niemand, na Genesis 3, daaraan kan voldoen, blijft deze eis wel gelden. God heeft het verbond niet verbroken. Mensen wel.

Straffend
We kunnen bij het woord gerechtigheid van God ook denken aan Gods straffende gerechtigheid. Dan bedoelen we de straf van God over de zonde. De Heere is heilig en rechtvaardig. God moet, omdat Hij heilig is, de zonde straffen. Sinds de zondeval komt Gods straffende gerechtigheid in deze wereld openbaar.
Denk maar aan de zondvloed. Deze gerechtigheid zal ook eenmaal op de oordeelsdag openbaar komen. Hoe ernstig is dat voor alle goddeloze mensen. We mogen wel beven als we leven zonder God en Christus.

Vrijsprekend
Naast Gods eisende en straffende rechtvaardigheid kennen we ook God vrijsprekende gerechtigheid.
We zouden ook kunnen zeggen: Gods verlossende gerechtigheid.
Die gerechtigheid wordt in het Evangelie geopenbaard (vers 17).
Maar hoe kan dat nu? Hoe kan de heilige en rechtvaardige God zondaren vrijspreken, heil schenken? Dat kan alleen, omdat aan Gods eisen en straffen is voldaan. Het Evangelie is de boodschap van Christus. Hij kwam in deze wereld om aan Gods recht volkomen te voldoen.
En Hij heeft voldaan. Hij onderhield de wet volkomen. Hij heeft de straf op de zonde gedragen. Hoewel Hij Zelf niet schuldig was, heeft Hij toch geboet en betaald. Dat heeft Hij gedaan tot eer van Zijn Vader en tot heil van Zijn kerk. Christus heeft aan Gods recht voldaan. Dat is de boodschap van het Evangelie.
Daarom stond Hij ook weer op uit de dood. Hij kon en mocht van de dood niet gehouden worden. Hij is opgestaan en leeft tot in alle eeuwigheid.
Op grond van Zijn verdienste spreekt God arme en verloren zondaren vrij. Er is betaald en daarom spreekt God de Vader vrij. Wat een heerlijke ontdekking was dat voor de arme en verslagen Luther. Gods rechtvaardigheid is in vers 17 de vrijsprekende rechtvaardigheid die is verworven door Christus.
Hoe krijgen wij deel aan die rechtvaardigheid? Wel, als we onvoorwaardelijk leren buigen onder Gods eis en straf. David mocht dat persoonlijk leren (Ps. 51: 6). Dan is er genade voor schuldigen. Genade op grond van recht. Dat is de rechtvaardigheid Gods. Zeg, heb jij ook al leren buigen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2013

Daniel | 28 Pagina's

De rechtvaardigheid Gods

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 2013

Daniel | 28 Pagina's