Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kun je bewijzen dat God bestaat?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kun je bewijzen dat God bestaat?

Geloof in geen god is niet erg redelijk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom geloof je eigenlijk in God? Kun je bewijzen dat Hij echt bestaat? Dat zijn goede, maar ook moeilijke vragen. De Jeugdvereniging van Rotterdam Zuidwijk geeft scherpe antwoorden: Niet alles wat er is, zie je ook. Bijvoorbeeld WiFi, dat is er wel, maar dat zie je niet.

Kun je bewijzen dat God bestaat? In kleine groepjes wordt een gesprek gevoerd tussen een christen en een ‘atheïst’. “Als God echt bestaat, dan moet Hij dat Zelf maar vertellen”, zegt Gertrude, terwijl ze zich verplaatst in een buitenkerkelijke.
Albert reageert: “In de Bijbel wordt duidelijk dat dat niet helpt. Zelfs Johannes de Doper twijfelde na alles wat hij van Jezus gezien had.
Zouden wij het dan wel geloven als we Hem zouden zien?” Paul vult aan: “In de Bijbel staan uitspraken die duidelijk bedoeld zijn voor ons.
Daar vertelt God wie Hij is. Ook is het zo dat God zo groot is, dat Hij Zich niet per se naar ons hoeft te verlagen.”
Gertrude is er toch nog niet helemaal tevreden mee: “Maar als God de wereld heeft geschapen, waarom is er dan allemaal ellende op deze wereld?” ”Wij waren goed”, legt Paul rustig uit: “maar toen hebben we gezondigd tegen God. Toen is Gods straf gekomen. Dat is geen prettige boodschap, maar dat iets niet aangenaam is, betekent niet dat het niet waar is. Als ik een vier haal voor een repetitie, dan betekent dat niet dat dat cijfer niet klopt.”

Heb je Hem gezien?
Eén van de ‘godsbewijzen’ gaat er over dat de wereld en de hele kosmos prachtig is gemaakt. Robert: “Alles is zo wonderlijk gemaakt, het is lastig om te geloven dat er geen Ontwerper achter zit.” Toch vindt hij dit geen goed bewijs: “Iets heeft alles gemaakt, maar wie zegt dat dat God is?” Fransciska benadert het andersom: “Is er dan wel bewijs dat God niet bestaat?” “Heb je Hem wel eens waar genomen, gezien?”, reageert Robert kritisch vanuit de positie van een atheist. Franscisca geeft een scherp antwoord: “Niet alles wat er is, zie je ook. Bijvoorbeeld WiFi, dat is er wel, maar dat zie je niet.” Jacobineke: “Maar dat kun je wel waarnemen. Maar kun je merken dat God bestaat?” “Ja,” is de reactie.
“Waar dan?” Fransciska: “Tijdens stille tijd, of in de kerk.”

Goed gesprek
Een goed gesprek voeren over het geloof vergt tijd. Pieter: “Je moet kijken of er ruimte is voor een gesprek. In de Bijbel lees je ook dat Jezus niet altijd rechtstreeks inging op een vraag van iemand, maar doorstootte naar de kern van het probleem.”

Bewijs het maar eens
De meeste bewijzen leiden niet tot de God van de Bijbel, maar hoogstens tot een god. De Bijbel zegt over de menswording van God in Jezus Christus dat dit in het hart van geen mens is opgekomen.
Hoe zouden wij er dan een logisch bewijs voor kunnen bedenken? Je kunt je ook afvragen of je overal echt een bewijs voor nodig hebt. Veel dingen weten we zonder daar een hard bewijs voor te hebben. Bijvoorbeeld voor het gegeven hoe je je vandaag voelt of voor het feit dat je moeder echt je moeder is heb je waarschijnlijk geen ‘hard’ bewijs.

Twijfel
Argumenten en bewijzen nemen vooroordelen weg en maken het geloof in God aanvaardbaar of zelfs aannemelijk voor hedendaagse mensen. Maar bewijzen leiden niet tot geloof zelf. Alleen de Heere werkt het geloof in Hem, door het verborgen werk van de Heilige Geest. Zonder wedergeboorte zal niemand het Koninkrijk van God ingaan.
Als we het hebben over het gesprek met buitenkerkelijken doen we soms net alsof we zelf alle zekerheid hebben. Maar misschien heb je zelf ook wel twijfels. Ten diepste hebben we een ongelovige in onszelf en zijn we niet anders dan die buitenkerkelijke. Apologetiek is daarom ook een gesprek met jezelf. Waarom geloof ik dit? Is het wel aannemelijk? Juist dan kunnen ook deze argumenten helpen.
Om duidelijk te maken dat geloof niet onredelijk en niet achterhaald is. Maar vergeet nooit: het gaat om een persoonlijke relatie met God.
Ken je Hem door genade? Uiteindelijk geeft dat alleen zekerheid, meer dan al die ‘bewijzen’ die je kunt opstapelen.


Godsbewijzen
Er zijn veel pogingen geweest om het bestaan van God te bewijzen. De belangrijkste godsbewijzen zijn:
1. Het kosmologische godsbewijs: We constateren dat er in de wereld een serie van aansluitende oorzaken zijn die iets anders veroorzaken. Maar wat heeft deze keten in gang gezet? Dat is God, de ‘eerste oorzaak’.
2. Het teleologische godsbewijs: bekend van ‘intelligent design’ zoals gepromoot door onder andere prof. Cees Dekker. Als redeloze dingen toch een doel blijken te hebben, dan duidt dat op een verstandelijk wezen waardoor de natuurdingen op hun doel gericht worden. Dat is God.
3. Het morele godsbewijs: waar komt het besef van moraliteit vandaan wat iedereen heeft? Door het geschapen geweten en de heilige Schrift.
4. Het getuigend godsbewijs: 85% van de mensheid gelooft in God, een god of in goden. Daarom is het aannemelijk dat er een God is. Calvijn noemt dat het religieuze zaad wat ingeplant is in ieder mens.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 2013

Daniel | 32 Pagina's

Kun je bewijzen dat God bestaat?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 2013

Daniel | 32 Pagina's