Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Stilte en de stem van God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Stilte en de stem van God

Over stilte in de Bijbel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stilte is als stemmen verstommen. Als alleen niets te horen is, is het stil. In onze hectische wereld is stilte bijzonder. We zijn vaak druk van s morgens vroeg tot s avonds laat. Stilte is ook wonderlijk als God de stilte gebruikt. Dat doet Hij als Hij Zich openbaart. Als je de Heere mag leren kennen, wordt stilte belangrijk.

Verborgen in stilte
Heb je pas Psalm 25: 7 nog gezongen? Het is een indrukwekkend vers. Het gaat over de ‘verborgen omgang’ met God. Wonderlijke uitdrukking is dat. Maar zo is het ook.
De omgang met God is verborgen.
Door onze zonde zijn we er vreemd, ja zelfs vijandig van. God schenkt deze omgang in Zijn genade. Je moet ernaar zoeken. En werkelijk: mensen die de Heere vrezen, vinden de verborgen omgang met God.
In deze omgang toont God Zijn heilgeheim. Dan laat God iets ervaren van de zaligheid. En degenen aan wie Hij het openbaart, noemt Hij Zijn vrienden.
Ben jij wel eens onder de indruk gekomen van Wie de Heere is? Zijn kinderen mogen Hem kennen. Wat zijn ze gelukkig. Zou je niet verlangen naar deze verborgen omgang met God? Op zoveel plaatsen in de Bijbel maakt de Heere duidelijk hoe Hij dit wil werken. Wat er dan in een mens omgaat, vertolkt Psalm 25: 7 ook: ‘D’ogen houdt mijn stil gemoed, opwaarts om op God te letten’. Wat is dat een eerbiedige, gelukkige stilte.

Suizen van een zachte stilte
De Heere gebruikt de stilte in de eerste plaats om Zichzelf te openbaren. We lezen daarvan in de geschiedenis van Elia (1 Kon. 19).
Eerst kwam er een sterke wind, die bergen scheurde en steenrotsen brak. Er volgde een aardbeving en ook een vuur. Hoe indrukwekkend allemaal! Wat zal Elia geschrokken zijn. Maar in dit alles was de Heere niet. Toen volgde het suizen van een zachte stilte. Stel je eens voor: na al dat natuurgeweld het zachte gehoor van stilte. Hoe wonderlijk, hoe groots, hoe vernederend voor het hart! Elia heeft de stilte gehoord.
Hij merkte daarin de aanwezigheid van de Heere op. Uit eerbied wond hij een doek om zijn gezicht. In dat suizen van een zachte stilte heeft de grote en volmaakte God Zich aan de kleine en zondige Elia geopenbaard.
Wat was nu bijzonder aan de openbaring in het suizen van de zachte stilte? In deze openbaring gingen de uiterlijke omstandigheden naar de achtergrond en kwam des te duidelijker naar voren wie de Heere is. In die stilte viel het volle accent op Zijn deugden. In al Zijn eigenschappen is de Heere volmaakt. God is heilig: niet besmet door de zonde. Hij is ook rechtvaardig: Hij handelt in overeenstemming met Zijn Wet. God is ook Barmhartig: Hij is in Zichzelf bewogen om Zijn goedheid te schenken aan zondige mensen. Dit zijn nog maar drie eigenschappen van God. Wat is Hij groot. Wie zal Zijn grootheid onder woorden brengen? Er zijn ook geen woorden voor. Dat is nu juist het indrukwekkende van deze zachte stilte. De stilte ademt de grootheid van God. Zo zegt deze stilte dus heel veel over Wie de Heere is.

Stil worden voor God
Als God Zich in Zijn genade openbaart, laat Hij de stilte ook weerklinken in het hart van de mens. De aarde vreesde en werd stil, als God opstond ten oordeel, om alle zachtmoedigen der aarde te verlossen. Sela. (Ps. 76: 9,10) Gods verlossingswerk is immers indrukwekkend. Denk maar aan de verlossing uit Egypte. Farao en zijn volk hebben gebeefd voor de grote God van Israël. Gods verlossingswerk is om stil van te worden.
En zo is het nog als de Heere je verlost van de zonde. Dan word je letterlijk “stil gezet”. Je ziet het bij Manasse en bij de stokbewaarder.
Zij konden niet verder met hun zondige leven. Ben jij zo al eens stil geworden voor God? Zij kwamen tot bezinning. Ze ervoeren iets van Gods grootheid en van hun persoonlijke nood en schuld. Toen Hizkia het oordeel van de dood ontving, kon hij niet sterven. Hij had een Borg nodig voor zijn schuld, anders moest hij eeuwig verloren gaan. Van hem werd alleen nog zijn smeekgebed gehoord. Het klonk in zijn stille kamer als het piepen van een zwaluw, als het kirren van een duif.
Hoe is het als God Zijn verlossing openbaart? Een voorbeeld lezen we bij Ruth. Zij was een vreemdeling in Israël en had daardoor geen burgerrecht. Na veel zoeken, kwam ze op de akker van Boaz. Ze vroeg hem of hij haar helpen wilde. En wat zei Naomi die avond tegen haar? Zit stil, mijn dochter, totdat gij weet, hoe de zaak zal vallen; want die man zal niet rusten, tenzij dat hij heden deze zaak voleind hebbe. Zo neemt de Heere Jezus de zaak van arme zondaren over. Als zij vrezen dat ze zullen omkomen, omdat ze alleen nog maar schuld hebben, leert Hij ze uit te zien naar Zijn genade. Wat is het wonderlijk als je iets mag leren van de stilte van het wachten op de Heere. In die weg schenkt de Heere Zijn kinderen de zaligheid.

Stilte van rust
En nog eens wordt het stil. Immers is mijn ziel stil tot God; van Hem is mijn heil. Immers is Hij mijn Rotssteen en mijn Heil, mijn Hoog Vertrek, ik zal niet grotelijks wankelen (Ps. 62: 2) Hier is de stilte een stilte van vertrouwen. De Heere onderwijst Zijn kinderen. Hij doet dat in de praktijk van het leven. Steeds weer ontdekken ze bij zichzelf zonde en ongeloof. Maar ze mogen ervaren dat de Heere ondanks dat alles Zijn Woord waarmaakt. De Zaligheid is bij Hem. Hij zorgt voor Zijn kinderen. Zo wekt de Heere bij hen vertrouwen en leren ze het van Hem verwachten. Dat vertrouwen geeft rust en stilte.
Luister! Daar klinkt in de stilte een lofzang (Ps. 65: 1). Dat is opmerkelijk. Kan dat wel: een lofzang in stilheid? Inderdaad, dit lied is anders dan de muziek van de wereld.
Die klinkt vaak ruw en hard. Maar dit lied wordt gezongen in het ware geloof. En daarom klinkt in deze muziek de stilte door. Er klinken woorden, toch is het stil. Hoe komt dat? De zanger vertrouwt op God.
En hij ervaart dat de Heere steeds Zijn zegeningen schenkt. Dat maakt hem stil in afhankelijkheid en verwondering. Maar dat niet alleen: het geeft ook rust aan zijn lied. Hij hoeft nooit te denken: wat zal ik nu toch eens zingen? Want steeds zorgt de Heere ervoor dat hij nieuwe zangstof heeft. En als de dichter nu eens niet zingen kan? Gods kinderen hebben een biddende en een dankende Hogepriester. Hij zorgt ervoor dat het loflied niet verstomt.
Door Zijn Geest maakt Hij hun tong weer los. Wat een wonderlijk lied is deze lofzang in stilheid. As je goed luistert, hoor je Paulus de echo ervan zingen: Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid (Rom. 11: 36).

Stilte in jouw leven
Zing jij wel eens een Psalm? Hoe is het bij jou met de stilte? Laat het maar stil worden in je leven. Die rust wil de Heere gebruiken om te werken. Daarom is het zo nodig dat je je muziek uit doet en de telefoon even weg. Of heb je last van onrust in je hart? Maak het de Heere maar bekend. De God van Wie ook de stilte zo rijk getuigt, kan je stil maken voor Hem. Ook vandaag nog doet Hij Zijn Woord weerklinken in jonge harten. Zo leert Hij ook jongeren iets van de geheimen van de stilte verstaan, zoals de dichter van Psalm 25 zingt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2013

Daniel | 32 Pagina's

Stilte en de stem van God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 2013

Daniel | 32 Pagina's