Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van verre staande...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van verre staande...

De tollenaar is om Jezus’ wil rein

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet alle kinderen van God zijn hetzelfde. Ze hebben in de preek wel allemaal aandacht en zorg nodig. Er is verschil, maar houd vast dat er maar twee mogelijkheden zijn: of je bent in Christus, of je bent buiten Hem. Er zijn wel zwakgelovigen. Soms worden ze van verre staanden genoemd. Wat is dat?

Heb je wel eens goed naar de blaadjes van een eik gekeken? Ze lijken op elkaar, maar er is er niet één precies hetzelfde. Zo is het ook met het werk van de Heilige Geest.
Het werk van de wedergeboorte is als de schepping; altijd uniek, maar toch herkenbaar. Kinderen van God zijn nooit hetzelfde, maar ze zijn allemaal te herkennen. Ze kennen allemaal droefheid over de zonde; ze kennen allemaal iets van de verlossing door Christus, en ze kennen ook allen iets van de ware dankbaarheid.
Toch hoor je in een preek vaak dat er een onderscheid gemaakt wordt.
Er worden kinderen van God aangesproken die veel van de Heere hebben mogen leren. Er worden ook mensen aangesproken die wel genade kennen in hun leven, maar zo vol twijfels zijn. Deze mensen worden soms ‘van verre staanden’ genoemd. Soms bidt de dominee ook of ze ‘naderbij gebracht mogen worden’. Wat betekent dit en waar komt dit beeld vandaan?

Achterin de tempel
Eén keer in de Bijbel lees je over iemand die ‘van verre’ staat. Het is de tollenaar uit de gelijkenis van de Heere Jezus. Je kunt het lezen in Lukas 18: 9-14. Het onderwijs van Christus is gericht aan mensen ‘die bij zichzelf vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren’ (vers 9). De Heere Jezus schetst een tegenstelling. Er zijn twee mensen naar de tempel gekomen. De één is een farizeeër en de ander een tollenaar.
Ze doen allebei een gebed, maar hun gebed is totaal verschillend. De farizeeër vindt zichzelf fantastisch.
Hij heeft geen zonde, geen schuld.
Hij dankt God voor de vruchten die van hemzelf zijn. Deze man denkt dat God het toch wel getroffen heeft met zulke mensen.
Er staat ook iemand anders in de tempel. Je kunt hem niet zo goed zien. Hij staat helemaal achterin, in het voorhof van de heidenen; ver van het altaar. Hij komt niet dichterbij. Hij kijkt naar beneden.
Hij is niet tevreden met zichzelf. Hij noemt zichzelf zondaar en heeft een heel makkelijk en kort gebed: “O God, wees mij zondaar genadig.” Deze tollenaar ging terug naar huis, gerechtvaardigd, in tegenstelling tot de farizeeër, zegt Christus: “Want een ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.” Zo kreeg hij zicht op Gods genade.

Bedelaars
‘Van verre staanden’ zijn mensen die vanwege hun schuld en onheiligheid niet durven naderen tot God, maar ze bidden wel heel ootmoedig en het staat de Heere nooit in de weg om ze te rechtvaardigen. Hun gebedsgestalte is ootmoedig en met besef van eigen onwaardigheid.
Genade geeft altijd ootmoed als vrucht. Het is onmogelijk dat het werk van Gods Geest niet als vrucht heeft dat je tot in het diepst van je ziel bedroefd bent over je zonde en je eigen leven als zondaar. Je staat tegenover God, Die heilig is en rechtvaardig, maar Die ook onuitsprekelijk goed is. Dat de tollenaar ‘van verre’ stond in de tempel is daarom voor elk kind van de Heere een beeld wat herkenning geeft.
Wat ze hebben Jezus nodig als hun Zaligmaker.
Hoeveel Gods kinderen ook mogen leren, hoeveel genade ze ook ontvangen, meer dan een bedelaar worden ze nooit. Of ze worden zelf hoogmoedig en moeten door de Heere weer worden teruggebracht om opnieuw de lege hand op te houden en te zeggen: “O God, wees mij zondaar genadig.”

Naar grote dingen heeft mijn ziele
gehunkerd en gehaakt.
En ach, in ‘t grote was geen vrede
Gij hebt mij klein gemaakt.

O laat mij kleiner nog steeds worden
en min’dren meer en meer.
Mij zelf vergetend, U slechts volgend:
Ik niets - Gij alles Heer’!


Lukas 18: 9-14

En Hij zeide ook tot sommigen, die bij zichzelven vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren, en de anderen niets achtten, deze gelijkenis:
Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een farizeeër, en de ander een tollenaar.
De farizeeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.

ds. F. Bakker, gebedsgestalten. In dit bekende boekje bespreek ds. Bakker het gebed van de farizeeër en de tollenaar. Het is een dun en makkelijk boekje. Lees het. Het is voor veel mensen tot zegen geweest.


Wat betekent…
In dit jaar worden in deze rubriek moeilijk woorden en uitdrukkingen uitgelegd die je weleens in een preek hoort.

Dit keer: Van verre staande...

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2013

Daniel | 32 Pagina's

Van verre staande...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juli 2013

Daniel | 32 Pagina's