Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere zorgt elke dag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere zorgt elke dag

Geef ons heden ons dagelijks brood

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat eten we vandaag? Een hele gewone vraag. Eten is belangrijk en lekker. Het is ook een logische vraag. Je bent jong en je lust heel wat. Gelukkig is er eten genoeg. Een lege supermarkt is onvoorstelbaar, toch? Maar wat betekent het om in afhankelijkheid van de Heere je brood te eten? De Catechismus legt uit dat zonder de zegen van God, ons werk, onze zorg en zelfs Gods gaven geen nut hebben. Alles wat je eet en wat je aan hebt, heb je, omdat God zorgt. Waarom? Opdat jij zou erkennen dat God de enige oorsprong van al het goed is.

De Israëlieten in de woestijn zijn boos. Ze hebben honger. De kinderen jengelen. Ze willen niet meer verder lopen. Het zand brandt onder hun blote voetjes. Hun buik knort. Ze hebben trek. “Lopen. We hebben niks meer”, snauwen hun moeders. De moeders zijn moedeloos. De kinderen moe. De vaders boos. Ze denken niet aan de hand van de HEERE, Die hen uit Egypte heeft geleid. Vergeten zijn ze de wonderlijke redding door de Rode Zee. Ze letten alleen maar op de eindeloze woestijn die zich, zover ze maar kijken kunnen, voor hen uitstrekt. De honger roept de herinnering wakker aan het eten in Egypte.
Toen hadden ze tenminste te eten.
Opstandig schreeuwen ze het Mozes toe: “Heb je ons hier gebracht om ons te laten sterven?” “Denk je soms dat God een tafel kan dekken in deze woestijn?” (Ps. 78: 19), voegen ze er vol ongeloof aan toe.

God opent Zijn hand
Misschien denk je: wat ondankbaar, nog niet zo lang geleden had God hen bevrijd uit de slavernij! Jij en ik kunnen ook net doen alsof de Heere er niet is. Je krijgt eigenlijk alles wat je nodig bent, maar je vergeet de Heere te danken voor wat Hij je geeft. Je hebt genade nodig.
Je ogen moeten geopend worden door Gods Geest, om te zien dat de Heere goed voor je is. Terwijl jij niet naar Hem vroeg zorgde Hij wel voor jou. Lees maar eens wat de dichter van Psalm 145 schrijft: Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun hun spijze te zijner tijd. Gij doet Uw hand open en verzadigt al wat er leeft naar Uw welbehagen. Het is moeilijk in onze consumptiemaatschappij om dit deze Psalm na te zeggen. Alles lijkt vanzelfsprekend.
We hebben goede agrarische bedrijven. Er is genoeg en als Albert Heijn het niet heeft ga je even naar de Jumbo. Dat is de oppervlakkige werkelijkheid. Sterker nog: zo denken wij met ons verstand. Maar het is de Schepper die zorgt, elke dag.
Kijk eens naar de dieren. De Heere geeft hen te eten, precies als ze het nodig hebben. Genade leert om dat te zien en afhankelijk te leven van wat God geeft. De Heere Jezus leerde dit zijn discipelen in de bede “Geef ons heden ons dagelijks brood”.

Manna
Ondanks hun gemopper wil de Heere ook zorgen voor Zijn volk Israël. Hij opent de hemel. Witte korreltjes liggen als dauw om de tenten. Manna. Hemelbrood. Tegen alle verwachting in. Tegen wat ze verdiend hebben in. Manna. De kinderen rapen zoveel ze kunnen op. De moeders stropen hun mouwen op. Ze kneden en rollen het deeg, ze bakken koeken. Heerlijk.
Zoet als honingkoeken.

God vergeten
Ben je al tot de ontdekking gekomen dat het God is, die jou al dat goede gegeven heeft (Hand. 14: 17)? Hij gaf regen en vruchtbare tijden. Tegenspoed kan je ongelovig, moedeloos en bezorgd maken. Alles zit je tegen. Je bent gezakt, je hebt ruzie, je verkering is uit… Je bent misschien wel boos op de Heere of je denkt dat Hij niet bestaat of je niet hoort.
Maar voorspoed, brengt je zonder Gods Geest ook niet op de juiste plaats. De Heere Zelf waarschuwt daar al voor in Deuteronomium 8: 12-17: Wacht u, dat gij den HEERE, uw God niet vergeet (…) Opdat niet misschien, als gij zult gegeten hebben en verzadigd zijn en goede huizen gebouwd hebben en die bewonen, en uw runderen en uw schapen zullen vermeerderd zijn, ook zilver en goud u zal vermeerderd zijn, ja, al wat gij hebt vermeerderd zal zijn, uw hart zich alsdan verheffe, dat gij vergeet den HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgevoerd heeft; (…) en gij in uw hart zegt: mijn kracht en de sterkte mijner hand heeft mij dit vermogen verkregen. Maar gij zult gedenken den HEERE, uw God, dat Hij het is, Die u kracht geeft om vermogen te verkrijgen.
Wat hebben wij mensen toch moeilijke harten. Of we vertrouwen niet.
Of we erkennen niet. In beide gevallen beroven we de God van de eer, die Hij waard is!

Onbezorgd
Ons dagelijks brood is in het gebed van de Heere een beeld van alle dingen die wij nodig hebben om te kunnen leven. De Heere zorgt.
De Heere Jezus onderwijst in Zijn Woord dat we in afhankelijkheid van God moeten leven. Ik zeg U: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten, en wat gij drinken zult; noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult; is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding? Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
Kort daarop geeft Jezus een dringend advies aan de luisteraars op de berg, maar ook aan jou en mij, die Zijn Woord lezen: Zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Zo zegt de Heere het en daarom is het waar.
Het is blijkbaar één van tweeën. Of je bent bezorgd om de dingen van het tijdelijke leven, of die dingen worden je juist toegeworpen. Dat laatste geldt alleen de burgers van Gods Koninkrijk. Wat hun geheim is? Zij zoeken eerst het Koninkrijk van God. De dingen van Gods Woord gaan in hun leven voor alle andere dingen. Zij vragen eerst aan de Heere of hij hen wil aannemen tot Zijn kind. Ze bidden eerst om de gerechtigheid van de Heere: dat God hun zonden wil vergeven en genadig zijn om Jezus’ wil. Hoef je dan niet meer om dagelijks brood te bidden? Juist wel, want dan voel je dat je op dat brood geen recht hebt.
En als je dan brood krijgt, verlang je ernaar om daarin iets te mogen merken van Gods ontferming over jou. De Heere Jezus voegt eraan toe: En al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Dagelijks brood als “toegift” (kanttekening). Wat een wonder als je zo je dagelijks brood mag ontvangen. “Mij, arme zondaar, wil God niet straffen, maar Zijn genade schenken. En nu krijg ik ook nog brood voor elke dag!”

Catechismus
Daarom is het in voor- of tegenspoed nodig te bidden: “Geef ons heden ons dagelijks brood!”
De Catechismus legt uit waarom: “Opdat wij daardoor erkennen dat God de enige Oorsprong van alle goeds is”. Je diploma heb je niet door hard te werken gekregen; door je ijverige studie tot in de late uren.
Het was God, Die jou ijver gaf, verstand en doorzettingsvermogen. Hij wil dat jij je naar Hem toekeert. Uit onszelf staan we met de rug naar God. We denken dat onze prestaties ons brood op de plank brengen.
Maar de Heere zegt “Bekeer je!”
Met andere woorden: draai je om naar Mij toe en geef Mij de eer die Me toekomt. Zonder geopende ogen ga je nooit zien dat God zorgt voor alles en dat je zonder Hem niets kunt. Genade leert bidden: Geef ons heden ons dagelijks brood. Want als de Heere Zijn hand niet opent en Zijn gaven en ons werk niet zegent, dan kunnen wij niet leven, en zeker niet leven zoals Hij het van ons vraagt.
Als de Heilige Geest het geloof werkt in je hart, verandert dat je hele levenshouding. Het gebed om dagelijks brood laat ons zien dat de Heere wil dat we in afhankelijkheid en vertrouwen moeten leren leven.
Zoek daarom eerst het Koninkrijk van God, en al deze dingen zullen je toegeworpen worden.


De Heere zorgt!

Verhalen over Gods zorg in de Bijbel:
 Water voor Ismael en Hagar. Genesis 21
 Elia aan de beek Krith en bij de weduwe te Zarfath. 1 Koningen 17
 De olie van de weduwe. 2 Koningen 4

Psalmen over Gods zorg:
 Psalm 145: 15-16: Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun hun spijze te zijner tijd. Gij doet Uw hand open en verzadigt al wat er leeft naar Uw welbehagen.
 Psalm 146: 5 Die uit liefderijk erbarmen, hongerigen mild’lijk voedt
 Psalm 147: 5 God wil al ’t vee steeds spijzen, laven

Teksten over de zorg van God:
 Filippenzen 4: 19 Doch mijn God zal naar Zijn rijkdom vervullen al uw nooddruft in heerlijkheid door Christus Jezus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013

Daniel | 28 Pagina's

De Heere zorgt elke dag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013

Daniel | 28 Pagina's