Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Ga heen en doe zelf ook zo”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Ga heen en doe zelf ook zo”

Christus’ onderwijs over naastenliefde

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is barmhartigheid? Wat is naastenliefde? Veel mensen spreken over menslievendheid. Maar wat is de barmhartigheid waarover de Bijbel spreekt? Het bekendste deel hierover is de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan uit Lukas 10.

De gelijkenissen van de Heere Jezus vormen een groot deel van het onderwijs dat Christus gaf aan Zijn discipelen en aan de grote groep mensen die naar Hem kwam luisteren. Heel bekend zijn de gelijkenissen over het Koninkrijk der hemelen. Er zijn ook gelijkenissen die de Heere vertelt naar aanleiding van een gebeurtenis, of een vraag van iemand. Heel vaak richt Jezus in de gelijkenis de pijl op de wetgeleerden, de leiders van de Joodse kerk. Je moet niet vergeten dat elke gelijkenis een punt, een scherpe spits heeft.

Wij vinden gelijkenissen vaak heel erg mooi. Je komt in de kerk en je hoort dat de dominee over een gelijkenis gaat preken. Misschien denk je dan wel: mooi, dat kan ik goed begrijpen. Maar vergeet niet dat de boodschap van de Heere Jezus heel scherp is. Hij liet zijn luisteraars niet vrij. Hij legt ook steeds een indringende boodschap aan jouw en mijn hart. Bovendien zullen veel Joden ook geschokt zijn geweest over het onderwijs van Jezus. Hij legde de vinger bij zonden en misstanden. Een heel duidelijk voorbeeld daarvan is de gelijkenis van de ‘barmhartige Samaritaan’, die Lukas beschrijft in hoofdstuk 10, vers 25-37. Het is Jezus onderwijs over barmhartigheid.

Verzoeking
Deze gelijkenis is een onderdeel van een gesprek van Jezus met een wetgeleerde. Deze man vraagt Jezus: “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te ontvangen?” Je moet deze geschiedenis goed lezen.
Jezus vertelt de gelijkenis straks niet om deze Jood een lesje barmhartigheid te leren. Want, deze wetgeleerde weet wat hij moet doen: mijn naaste liefhebben als mijzelf.
Lukas geeft zelf een typering van het gesprek: deze man kwam naar Jezus Hem verzoekende (vers 25).
Hij staat tegenover Jezus en is Hem niet goed gezind. Ook dit betekent voor de Heere Jezus lijden.
Hij vraagt naar de bekende weg: Meester, wat doende zal ik het eeuwige leven beërven? Jezus stelt meteen een wedervraag: Wat is in de wet geschreven? Hoe leest gij?
De man antwoordt: “God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Volgens Jezus heeft deze wetgeleerde goed geantwoord op Zijn wedervraag.

Weegschaal
Deze wetgeleerde is nu nog niet klaar met Jezus. Opnieuw stelt hij een vraag: “Wie is mijn naaste?”
Lukas vertelt ons dat de man zichzelf wilde rechtvaardigen. Dat is best moeilijk. Wat bedoelt de Bijbel? Het kan zijn dat de man Jezus wantrouwt. Hij weet wel dat hij zijn naaste moet liefhebben, maar weet Jezus dit ook? Hij vraagt namelijk onderwerping en aanvaarding van Zijn persoon. De wetgeleerde ziet een tegenstelling tussen de eis van Gods wet en het optreden van Jezus. Dus deze man zit zelf niet echt met de vraag wie zijn naaste is. Dat weet hij heel goed. Hij wil horen wie volgens Jezus onze naasten zijn. Het is duidelijk dat deze wetgeleerde denkt dat hij een betere visie heeft op wat de Wet van God eist dan Jezus. Hij wil Jezus wegen.
Hij wil kijken of Jezus wel een goed inzicht heeft in de wet.

Andere kant
In vers 36 beantwoordt de Heere Jezus de vraag “wie is mijn naaste?” opnieuw met een wedervraag. Jezus gebruikt het verhaal over de barmhartige Samaritaan als inleiding tot Zijn vraag aan de wetgeleerde: Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was? De Heere Jezus daagt deze man uit om het vanuit een andere kant te bekijken.
De vraag die Jezus stelt is niet: wie is mijn naaste, maar: hoe ben ik een naaste?
Door de discussie over wie onze naaste is, blijven we zelf buiten schot. De Heere Jezus laat de wetgeleerde de vraag beantwoorden wie de naaste is geweest van het slachtoffer dat aan de kant van de weg lag. Inderdaad: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Hij die barmhartigheid bewees, begreep het beste wat het begrip ‘naaste’ betekent.

Niemand uitgesloten
De wetgeleerde staat tegenover Jezus, maar het is Jezus die hem dwingt tot het noemen van naastenliefde. Zo boog Jezus Zich ook naar de verloren schapen van het huis van Israël; naar hoeren en tollenaren. De Farizeeërs en de Schriftgeleerden dachten: God is goed voor hen die goed zijn, maar de Heere Jezus zegt: Ik ben gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. De Heere Jezus heeft Zelf volmaakt getoond wat barmhartigheid is en deze gelijkenis is er een beeld van. Niet de priester, niet de Leviet, maar de Samaritaan bewees barmhartigheid. Hij toonde dat hij echt wist wie zijn naaste was. Hij handelde vanuit liefde. De Joodse leiders zagen de kinderen van Abraham als hun naaste. Een Samaritaan was een vijand, een verachte. Maar in de opdracht om onze naaste lief te hebben worden geen mensen uitgesloten.

Scherp
Het onderwijs van de Heere Jezus is scherp en de boodschap van Gods Woord staat haaks op ons denken. Herken jij de vraag van de wetgeleerde? Misschien denk jij ook wel vaak: wie is mijn naaste? Nee, zegt God, het gaat erom dat jij een naaste bent voor wie het nodig heeft. Christus vraagt navolging: Ga heen en doe gij desgelijks. Wij stellen de woorden van Jezus vaak onder onze voorwaarden. We vergeten dan dat de boodschap in de gelijkenis scherp is als een pijl.
Jezus houdt een spiegel voor en dat doet pijn. We kunnen deze scherpte makkelijk weg redeneren. Het is als mens onmogelijk om goed te doen.
We hebben wedergeboorte nodig om weer iets goeds te doen. Laat dat waar zijn, maar we bestrijden zo met de ene waarheid de andere.

Opdracht
De dienst van barmhartigheid is een opdracht van de christelijke kerk. Gelukkig zijn er voorbeelden te noemen van christenen die de nood van hun medemensen voelden en uit liefde barmhartigheid toonden aan hulpelozen. De eerste christenen zijn daarvan een voorbeeld. Maar ook in de geschiedenis van de kerk in Nederland zijn er voorbeelden. De mensen die betrokken waren bij het Reveil in de negentiende eeuw bekommerden zich ook om de nood van mensen om hen heen.
De Heere roept ook jou om je naaste lief te hebben als jezelf; om een naaste te zijn! Je kunt natuurlijk niet de last van de hele wereld op je schouders dragen. Het gaat erom dat je oog hebt voor de mensen die de Heere op jouw levensweg plaatst. Een moeilijke opdracht?
Zonder de Heere gaat het niet.
Zonder de vernieuwing van je hart ben je op jezelf gericht. Maar de Samaritaan uit de geschiedenis was met innerlijke ontferming over zijn naaste bewogen en gebruikte zijn handen, zijn verstand en zijn hart voor de vreemdeling die hij langs de weg vond.

Christus
Echte naastenliefde komt voort uit een levende relatie met dé Barmhartige Samaritaan, de Zaligmaker Zelf. Alleen doordat Christus door Zijn Geest je hart vernieuwd leer je weer iets van echte naastenliefde.
Je leert iets van Zijn liefde; om medemensen te zien door de ogen van Christus. Hij was met innerlijke ontferming bewogen over de mensenmassa en het individu. Ons hart heeft een diep verdorven en zondige structuur, waarbij alles gericht is op ons eigen voordeel. Zo erg is de zonde; het berooft God van Zijn eer en de naaste van liefde.
Echte barmhartigheid komt daarom niet uit jouw en mijn hart. Echt barmhartigheid gaat verder dan alleen behulpzaam zijn. Alleen mensen lichamelijk helpen, zonder oog te hebben voor hun ziel, dat zou pas onbarmhartig zijn. Nee, genade maakt mededeelzaam.
Zo klinkt de opdracht van de Heere: “Ga heen en doe zelf ook zo.” Kun je dat niet? Bid dan: “Heere, ontferm u over mij en wees mij zondaar genadig.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 2013

Daniel | 32 Pagina's

“Ga heen en doe zelf ook zo”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 2013

Daniel | 32 Pagina's