Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onverhoord gebed?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onverhoord gebed?

Mozes bidt God om genade

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een bijzondere stilte viel er altijd om vijf voor twaalf. Mijn vader las dan op oudjaar Psalm 90 aan ons voor. Een gebed van Mozes, de man Gods. Bekende woorden. Minder bekend zijn de woorden van Deuteronomium 3: 23-28. Een genadegebed van Mozes.

Straf
Mopper jij ook wel eens omdat je niet hebt wat je denkt nodig te hebben? Dat gebeurt ook bij het volk Israël. Mozes leidt hen uit een slavenland naar een land vol van melk en honing. Tijdens de woestijnreis heeft het volk diverse keren dorst.
Mozes zorgt als een herder voor zijn volk. In Exodus 17: 4 roept Mozes vanwege de dorst tot de Heere: Wat zal ik dit volk doen? Hij krijgt de opdracht op een rots te slaan met zijn staf en er vloeit drinkwater uit. Op andere momenten leidt de Heere Mozes en het volk langs Mara en Elim om hun dorst te lessen. In Numeri 20 murmureert, moppert, het volk weer eens vanwege dorst. Mozes vraagt weer de Heere om raad. Bidt jij tot de Heere als je raad nodig hebt?
Mozes en Aäron krijgen de opdracht om tot een steenrots te spreken en er zal water uit vloeien. Maar uit ergernis over het geklaag van zijn volk sláát Mozes de rots met zijn staf, zelfs twee keer. Omdat Mozes slaat en niet spreekt tegen de rots, straft de Heere hem. Daarom zult gijlieden deze gemeente niet inbrengen in het land, hetwelk Ik hun gegeven heb Num. 20: 12). In de plaats van Mozes wijst de Heere Jozua aan als zijn plaatsvervanger.
Luister jij naar wat de Heere tot je zegt? En kan je het daar dan ook mee eens zijn?

Genadeverzoek
Mozes legt zich niet zomaar neer bij de opgelegde straf. In Deuteronomium 3:23 schrijft hij: Ook bad ik de Heere om genade. Het valt op dat Mozes zijn verzoek om genade niet met zichzelf begint. Hij begint met het verheerlijken van Gods grootheid en almacht. Vers 24: Heere HEERE, Gij hebt begonnen Uw knecht te tonen Uw grootheid en Uw sterke hand; want wat god is er in de hemel en op de aard, die doen kan naar uw werken en naar Uw mogendheden. Mozes weet dat hij als nietig schepsel genade alleen van de almachtige God kan verwachten. Hij is het er best mee eens dat Jozua als zijn plaatsvervanger het volk over de Jordaan zal leiden, maar Mozes wil zo graag zelf ook het land binnengaan; zien dat wat hij gelooft van de melk en honing echt waar is. Hij wil de goedheid van de Heere over Israël zien. Laat mij toch overtrekken en dat goede land bezien, dat aan gene zijde van de Jordaan is, dat goede gebergte en de Libanon!

Gehoord
Mozes krijgt een duidelijke reactie op zijn gebed. Maar niet wat hij verwachtte. Doch de Heere verstoorde zich, zegt vers 26. De Heere wordt boos. Het zij u genoeg, spreek niet meer tot Mij van deze zaak.
Waarom wordt Gods toorn hiermee opgewekt? Om uwentwil, staat er.
Dus vanwege het volk. Omdat Mozes door het gedrag van Israël tot zonde gebracht wordt. Dat staat in Psalm 106 vers 32 en 33. De Heere heeft het gebed van Mozes wel gehoord, maar Hij heeft het gebed niet verhoord.
De Heere wil graag dat je afhankelijk van Hem leeft. Dat betekent wel dat je je tevreden moet stellen met wat Hij je als antwoord geeft. Mozes had geen weerwoord. Vanwege zijn zonde moest hij zwijgen. Zoek jij de Heere zo in het gebed? Door Zijn genade wil Hij je leren buigen voor Hem. Zodat je zegt: “Uw wil geschiedde”.

Geen genade, toch genade
Mozes krijgt dus niet wat hij vraagt.
Toch is de Heere wel barmhartig en genadig. Mozes mag de Jordaan niet over. Hij zal geen voetstap zetten in het beloofde land. Hij zal de wijn en melk niet genieten. Maar de Heere laat hem het beloofde land wel zien. Vers 27: Klim op de hoogte van Pisga, (..) en zie toe met uw ogen; want gij zult over deze Jordaan niet gaan. Mozes krijgt hier te zien dat de Heere Zijn Woord houdt. Het volk Israël komt in Kanaän. De Heere zal ervoor zorgen dat zij thuis komen. Al is het dan niet onder leiding van Mozes, maar van Jozua.
Wij zouden wel eens een briefje uit de hemel willen ontvangen, met daarop het antwoord van God.
De Heere gaf Mozes rechtstreeks antwoord. De Heere antwoordt nòg. Vanuit de Bijbel, vanaf de kansel, door mensen die op je weg geplaatst worden, door wegen die voor je gesloten of geopend worden. Vraag aan de Heere wat Hij wil dat jij doen moet. Vraag de Heere voor jezelf bovenal om genade. Zo alleen kan de Heere je gebed horen en op Zijn wijze verhoren. Tot Zijn eer.


Belangrijk:

 Mozes eert de almachtige God
 Mozes verwacht het alleen van God
 De Heere geeft een helder antwoord
 De Heere is jaloers op Zijn eer
 De Heere is barmhartig en genadig


Wat zegt dit jou?

 We mogen de Heere alles vragen
 De Heere geeft niet alles waar we om vragen
 Verheerlijk de Heere in je gebed; Hij is jaloers op Zijn eer.
 Wanneer je afhankelijk van de Heere leeft, zal Hij je de weg door dit leven wijzen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2013

Daniel | 32 Pagina's

Onverhoord gebed?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2013

Daniel | 32 Pagina's