Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Die trouw houdt...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Die trouw houdt...

God denkt aan Zijn verbond

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gods trouw is onlosmakelijk verbonden aan Zijn liefde en Zijn goedertierenheid. Het heeft alles te maken met Zijn verbond. En: trouw vraagt om trouw.

Wat een succes! De gevreesde Filistijn is dood. Met het hoofd van Goliath in zijn hand, staat David voor Saul. Van wie hij er eentje is?
Van Isaï de Bethlehemiet. Jonathan, de oudste zoon van de koning, staat erbij en hoort het aan. Op dat moment wordt zijn ziel verbonden aan de ziel van David. Hij heeft hem lief als zichzelf. De twee jonge mannen maken een verbond met elkaar.
Liefde is er de basis van (1 Sam. 18: 1-4; vergelijk 2 Sam. 1: 26).

David
Maar nu? Wat is in korte tijd de situatie veranderd! De successen van David leiden, als God het niet verhoedt, tot zijn ondergang. Saul is zo jaloers, dat hij David wil doden. Daar is David van overtuigd. In deze uiterst moeilijke situatie doet hij een beroep op het verbond met Jonathan. Jonathan: zal hij trouw blijven aan het met David gesloten verbond? Of kiest hij voor zijn vader Saul? Jonathan aarzelt geen moment. Hij roept de HEERE aan als Getuige en maakt het verbond met David concreet in de huidige situatie: hij zal David informeren over de plannen van Saul en zal ervoor zorgen dat David in vrede kan heengaan. Ook wenst hij hem Gods zegen toe. Hij is ervan overtuigd dat de HEERE voor David zal zorgen.
Daarom vraagt hij voor de toekomst Davids weldadigheid voor hemzelf, als hij dan tenminste nog leeft, en voor zijn huis (1 Sam. 20).

Mefiboseth
Jaren later. Bevend ligt Mefiboseth voor David. Dan hoort hij Davids stem: Vrees niet, want ik zal zeker weldadigheid bij u doen, om uws vaders Jonathans wil. David gedenkt aan zijn verbond met Jonathan. Hij is trouw aan zijn belofte om weldadigheid te bewijzen aan het huis van zijn vriend. Op grond van het verbond ooit gesloten tussen David en zijn vader Jonathan, mag Mefiboseth aanzitten aan de tafel van de koning (2 Sam. 9).
De geschiedenis van David en Jonathan laat een prachtig voorbeeld van een verbond zien. Liefde is de basis ervan en wederzijdse afspraken vormen de inhoud. Trouw is het cement van het verbond. In moeilijke situaties zal blijken wat het verbond waard is. Zal men trouw blijven aan het eens gegeven woord? Zal men bereid zijn de verbondspartner te hulp te komen?

Verbond
Wat een ellende! Het volk moest al zo hard werken en nu heeft Farao het hen nog moeilijker gemaakt.
Ook Mozes begrijpt het niet meer.
Waarom heeft God hem eigenlijk gezonden? Het antwoord van de HEERE is bemoedigend en duidelijk: Hij heeft aan Zijn verbond gedacht.
Het verbond dat Hij opgericht heeft met Abraham, Izak en Jakob. Hij zal de Israëlieten uitleiden uit Egypte; Hij zal ze redden uit hun dienstbaarheid, verlossen door een uitgestrekte arm; Hij zal ze tot een volk aannemen en hen brengen in het land dat al aan de aartsvaders beloofd was. Wat een trouw (Ex. 5 en 6).
Is dat geen reden om de HEERE te loven? Psalm 105 roept ertoe op: Maakt Zijn daden bekend onder de volken, spreekt aandachtig van al Zijn wonderen! Hij gedenkt aan Zijn verbond tot in eeuwigheid, aan Zijn heilig woord, gesproken tot Abraham Zijn knecht.

Antwoord
Opdat zij Zijn inzettingen onderhielden en Zijn wetten bewaarden. Hallelujah. Zo eindigt Psalm 105.
Wanneer God zo goed geweest is, dan kun je niet verder leven alsof er niets gebeurd is. Gods trouw vraagt om een antwoord. Om trouw van de andere kant. Liefde vraagt om wederliefde. Daar had Mozes hen nadrukkelijk aan herinnerd vlak voor ze het land Kanaän in bezit mochten nemen (Deut. 7: 6-14).
Want wat hadden ze het er slecht van afgebracht. Zelfs toen ze nog maar net verlost waren uit Egypte.
In Psalm 106 wordt dat bezongen: Zij vergaten God, hun Heiland, die grote dingen gedaan had in Egypte. Ontrouw. En dan toch, op het einde van de Psalm, klinkt het: Nochtans zag Hij hun benauwdheid aan als Hij hun geschrei hoorde. En Hij dacht tot hun best aan Zijn verbond.
Onbegrijpelijk.

Jezus Christus
De priester wordt profeet. Zacharias jubelt het uit: Geloofd zij de Heere, de God van Israël. Hij heeft immers voor verlossing gezorgd!
Daarmee is de Heere trouw aan Zijn eigen woorden, gesproken door de mond van Zijn profeten. Daarmee heeft Hij gedacht aan Zijn heilig verbond en aan de eed, die Hij Abraham gezworen heeft. Kennis van zaligheid zal Hij aan Zijn volk geven en hun zonden zal Hij vergeven. Op grond van Zijn barmhartigheid. Opdat zij Hem zouden dienen zonder vrees, in heiligheid en gerechtigheid. Zo maakt Zacharias een eigentijdse versie van Psalm 105. De verlossing door de komst van Jezus Christus is vergelijkbaar met de verlossing uit Egypte zolang geleden. En stijgt er bovenuit.

Anno 2013
Zondagmiddag, oktober 2013.
Het doopformulier is zojuist gelezen. De gemeente heeft gehoord van de noodzaak van de wedergeboorte, van het zoeken van onze zaligheid buiten onszelf, van de beloften van het verbond van de kant van de Drie-enige God.
Maar ook die andere kant is benoemd: de nieuwe gehoorzaamheid die God van ons vraagt: deze enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest, aanhangen betrouwen en liefhebben met ons hele hart, met al onze krachten en in een nieuw godzalig leven wandelen. Met het waarschuwende voorbeeld voor ogen van al die Israëlieten die niet konden ingaan vanwege hun ongeloof (1 Kor. 10, Hebr. 3). Die Gods trouw beantwoordden met ontrouw.
Zouden wij het er beter van af brengen? Niet als het aan ons ligt. Maar er is een God in de hemel die ons oproept om Zijn aangezicht te zoeken. Hij doet dat door middel van het versje dat we al heel jong leerden. Alles wat ons ontbreekt, mogen we van Hem eisen op grond van Zijn verbond. Op ons smeken geeft Hij mild en overvloedig. Omdat Hij trouw blijft tot in eeuwigheid.


Het Hebreeuwse woord emet wordt in de Statenvertaling vertaald met trouw of met waarheid. De grondbetekenis kan het beste weergegeven worden met betrouwbaarheid.
Als iemand betrouwbaar is, dan betekent dat, dat hij trouw is en dat zijn woorden waar zijn. Hoe belangrijk betrouwbaarheid is, merk je pas goed als iemand die je vertrouwde, onbetrouwbaar blijkt te zijn: je hecht geen waarde meer aan z’n woorden (hij zegt het wel, maar…) en je komt erachter dat je niet op hem aan kunt. Onbetrouwbaarheid is funest voor een relatie.


Het Hebreeuwse woord chesed wordt in de Statenvertaling vertaald met goedertierenheid of met weldadigheid. Het woord kan omschreven worden als ‘bereid zijn de ander te hulp te komen’ of als ‘iets goeds doen voor de ander’. Een mooi voorbeeld vinden we in Jozua 2: 12. Rachab vraagt of de twee mannen die ze verborg weldadigheid willen bewijzen aan haar familie, omdat zij weldadigheid aan hen bewees.
Vaak komen emet en chesed in combinatie voor. Bijvoorbeeld in Psalm 86:15 (God is groot van goedertierenheid en waarheid) en 2 Samuël 2:6 (Zo doe nu de HEERE aan u weldadigheid en trouw!) Wat heb je immers aan iemand die zegt je te willen helpen, maar die niet betrouwbaar is? Of aan iemand die zegt dat hij je trouw zal blijven, maar die niet bereid is om te helpen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Daniel | 28 Pagina's

Die trouw houdt...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2013

Daniel | 28 Pagina's