Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lees je Bijbel, bid elke dag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lees je Bijbel, bid elke dag

Gods Woord is een zuiver kompas op je levensweg

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is aardedonker in het bos. Je ziet geen hand voor ogen. Leuk dat de leiders van de JV een dropping hebben bedacht, maar hoe kom je nu ooit weer in de bewoonde wereld? Wacht, ik heb een zaklamp op mijn mobiel., roept één van je groepsleden. Gelukkig, denk je, nu kunnen we in elk geval een pad vinden in het donker. De lange weg terug kan beginnen. De apostel Petrus spreekt ook over een licht dat schijnt in het donker. Hij heeft het over het profetische Woord, dat zeer vast is. Zijn advies: Gij doet wel, dat gij daarop acht hebt. De Bijbel is van levensbelang voor jouw redding uit het donker tot het licht. De Reformatie plaatste dit licht opnieuw op de kandelaar: Sola Scriptura.

Vandaag is het 31 oktober 2013. Vandaag is het dus 496 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen presenteerde. Nu wordt deze daad gezien als het beginpunt van de Reformatie van de kerk in Europa. De christenen verkeerden in het donker en de kerk barstte van de misstanden. De Heere gebruikte de persoonlijke worsteling van een jonge Duitse monnik, Luther, om de kerk te reformeren. Een wonder van Gods hand.

De Reformatie stond pal voor het gezag van Gods Woord. Geen paus, geen kerkelijke traditie, maar de Bijbel heeft altijd het laatste Woord. Gods Woord spreekt ook direct tot mensen. De Heilige Geest werkt verborgen en opent harten voor Gods Woord en Gods Woord voor harten. Dit standpunt van de Reformatie wordt samengevat in de Latijnse woorden ‘Sola Scriptura’.

Na 1517 kwam het vertaalwerk van de Bijbel op gang. Er was behoefte aan een Bijbel in de taal van de gewone mensen. Erasmus vertaalde bijvoorbeeld het Nieuwe Testament in het Nederlands. Luther vertaalde de hele Bijbel in het Duits. Ook in andere landen verschenen vertalingen. Dit is heel erg belangrijk geweest. Gesteund door de uitvinding van de boekdrukkunst vonden Bijbels en boeken van reformatoren hun weg door Europa.

De Bijbel is Gods Woord. De Bijbel is geschreven door mensen. Maar: Geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging; want de profetie is voortijds niet voortgebracht door den wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken (2 Petr. 1: 21). De Heilige Geest werkt verborgen en heeft de woorden van de Bijbel geïnspireerd. De woorden die de Heilige Geest belangrijk vindt, staan in je Bijbel. De Heilige Geest leidde ook de vorming van de canon: de boeken die samen het Oude en Nieuwe Testament vormen. Daarom is de Bijbel een boek, anders dan alle andere boeken. De Bijbel is het Woord van God, waarin we leren Wie God is; Vader, Zoon en Heilige Geest.

De Bijbel is het boek van de Heere

In de Bijbel openbaart God Wie Hij is. Alles wat wij moeten weten over Hem, staat in de Bijbel. De Heere gebruikt menselijke beelden en taal om ons te leren Wie Hij is. In het Oude Testament openbaart Hij zich aan Israël: Hoor, Israël, de HEERE onze God is een enig HEERE (Deut. 6: 4). We moeten de Bijbel zien als het Woord van God, omdat de Bijbel zelf dit getuigenis geeft. Dit getuigenis moet geloofd worden; Het is God Zelf die spreekt.

De Bijbel is het Evangelie van Immanuël

Luther heeft gezegd dat hij Christus op elke bladzijde van de Bijbel tegenkomt. Johannes spreekt over Christus als het Woord. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (Joh. 1). Jesaja noemt Hem ‘Immanuël’. Deze naam betekent ‘God met ons’. Diepe verwondering en vreugde spreekt uit deze twee Bijbelgedeelten. Heb jij er zo weleens naar gekeken? God is in Zijn Zoon naar ons toe gekomen. Wij, zondaren, die net als de jongste zoon tegen zijn vader, tegen God in opstand zijn gekomen en hebben gezegd: Wij hebben liever dat U er niet bent. Maar in de Bijbel lees je het Evangelie van de komst van Immanuël! Kort na de zwartste bladzijde uit de geschiedenis van mensen, de zondeval, kondigt God de komst van het Zaad aan. Wat spreekt het Oude Testament soms helder over Christus’ komst. De Messias komt. Je hoort Zijn voetstappen. Ze komen steeds dichterbij. En in het Nieuwe Testament lees je over Zijn geboorte, Zijn lijden, Zijn opstanding, Zijn hemelvaart. Je leest over de uitstorting van de Heilige Geest; je leest over de eerste christenen; je leest hoe Paulus over het geloof schrijft. En je leest ten slotte de laatste troostbrief voor Gods Kerk: de Openbaring van Jezus Christus aan Johannes op Patmos: Hij is de trouw Getuige! Deze Christus staat in Zijn Woord aan de deur van je hart en Hij klopt.

De Bijbel is het werk en het instrument van de Heilige Geest

Zonder het werk van de Heilige Geest blijft de Bijbel een gesloten boek. Je hart moet worden geopend, zoals het hart van Lydia door de Heere werd geopend (Hand. 16: 14). Dit is het werk van de Heilige Geest. Dit is de wedergeboorte, die God zonder ons, in ons werkt. Dit is het liefste werk van de Heilige Geest. Je ogen gaan dan open voor de geestelijke waarheid van Gods Woord. De kennis waarover de Bijbel spreekt is kennis die je met je hart verstaat. Psalm 51 gaat over jezelf. Psalm 130 wordt geen roep van de Psalmdichter, maar het worden de woorden van je eigen hart: Uit de diepten roep ik tot U. Als de Heere tot je spreekt dan gaat dit nooit buiten Zijn Woord om. Dit is heel erg belangrijk. Je moet dit nooit vergeten. Geloof en bekering zijn geen mysterieuze dingen. Je hoort geen stemmen. De Heilige Geest geeft getuigenis van de waarheid van de Bijbelwoorden. Ze worden dan echt levend in jouw leven. Je gaat bij de Bijbel leven en je zegt: Ik verwacht den HEERE, mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn woord. Zo overtuigt de Heilige Geest door Gods Woord van je eigen ellende en de totaal zondige structuur van je denken, je verlangens, je daden, je ziel. Maar het kan niet anders of Hij richt je ogen ook op Hem: Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt. Wacht jij zo op de Heere, meer nog dan een wachter die uitziet naar de eerste tekenen van de zonsopkomst? Geef jij zo acht op het Woord, totdat de Morgenster opgaat in je hart? Waar straalt deze Zon der gerechtigheid? In jouw Bijbel. Bid tot de God van de Bijbel om geopende ogen: “Zo doe U ook aan mij.”

Jan van Doleweerd, Gids voor Bijbellezers (De Banier 2013


Jouw Bijbel en de Reformatie

Na de Reformatie ontstonden er veel verschillende vertalingen. Ook in Nederland. De belangrijkste is de Deux-Aes Bijbel. Dit was een vertaling van de Duitse Lutherbijbel. Deze Bijbel was een vertaling van een vertaling. De Generale Synode van 1618-1619 in Dordrecht gaf de opdracht tot een nieuwe vertaling in het Nederlands. Deze vertaling moest nauw aansluiten bij de grondtaal. Ook werd aan de vertalers de opdracht gegeven om in de kantlijn de tekst uit te leggen. Deze vertaling is bekend als de Statenvertaling, omdat de overheid het project betaalde. De synode van Dordrecht was een heel belangrijke synode. Niet alleen de opdracht werd gegeven tot een zuivere vertaling van het Oude en Nieuwe Testament. Ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Dordtse Leerregels en Heidelbergse Catechismus werden daar vastgesteld als gronddocumenten van de belijdenis en leer van de kerk. Je kunt dus zeggen dat Statenvertaling en de genoemde geschriften een eenheid vormen. Ze zijn de basis van onze gereformeerde traditie. De leer die verwoord wordt in bijvoorbeeld de Catechismus en de Dordtse Leerregels, vind je ook terug in de kanttekeningen. De kanttekeningen geven je een beknopte Bijbeluitleg. De Bijbel is Gods Woord, de kanttekeningen niet. Toch geven deze aantekeningen bij de tekst je een goed houvast om de Bijbel te lezen in het spoor van de Reformatie: Sola Scriptura.


Feiten en cijfers over de Bijbel

De grondtalen van de Bijbel zijn Hebreeuws, Aramees en Grieks

De Bijbel is het meest gelezen boek op aarde

De Bijbel is in 495 talen vertaald. Tussen 2000 en 2013 is het aantal vertaling toegenomen van 371 naar 495.


Tips voor persoonlijk Bijbellezen

Lees een (niet al te groot) stukje helemaal door

Lees daarna vers voor vers en probeer het vers echt goed te begrijpen

Vraag je aan het eind af:

wat zegt dit over mij?

wat zegt dit over de Heere?

Je kunt ook de volgende vragen gebruiken bij het lezen van de tekst:

Wat staat er?


Hulpmiddelen

Bid altijd eerst voordat je gaan lezen in de Bijbel. De Heere zegt: ‘Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij het smeekt.”. Probeer altijd eerst zelf de tekst te lezen en te begrijpen. Handige en goede hulpmiddelen om de tekst te begrijpen zijn:

Kanttekeningen bij de Statenvertaling

Zoek verwijsteksten op

Dagboek

Concordantie of Bijbels woordenboek

Bijbelverklaring, zoals de bekende verklaring van Matthew Henry

Wat betekent het?

Wat heeft de tekst mij te zeggen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2013

Daniel | 32 Pagina's

Lees je Bijbel, bid elke dag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 oktober 2013

Daniel | 32 Pagina's