Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoor, en vergeef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoor, en vergeef

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heb jij wel eens een koning horen bidden? Nee, zeg je, wel een lerares op school, een dominee in de kerk en mijn vader en moeder thuis. Maar een koning? Koning Salomo heeft gebeden, zodat het volk het kon horen. Het staat in 1 Koningen 8. Luister je mee naar dit gebed?

Inwijding van de tempel

Toen Salomo dit gebed deed, werd de tempel in gebruik genomen. Daarom was het feest (vers 65-66). Er werden vele dieren geofferd. (vers 5 en 62-64). De ark werd in het Heilige der heilige gebracht (vers 6). En het belangrijkste: de Heere Zelf toonde Zijn aanwezigheid (vers 10 en 11). Dat werd zichtbaar door een wolk die boven het heiligdom kwam. De wolk was zo groot en indrukwekkend, dat de priesters hun werk niet konden doen. Want de heerlijkheid des HEEREN had het huis des HEEREN vervuld.

Salomo zelf stond toen bij het brandofferaltaar, vóór het Heilige. Hij had voor deze gelegenheid speciaal een koperen gestoelte laten maken van 2,5 meter in het vierkant en 1,5 meter hoog (2 Kron. 6:13). Salomo hield een toespraak waarin hij herinnerde aan zijn vader David. Die had al het verlangen om een tempel te bouwen. Nu was het zover (vers 17-21). Salomo heeft het volk niet alleen toegesproken, maar ook gezegend. (vers 15-21). Daarna breidde hij zijn handen naar de hemel (vers 22) en hij knielde neer (vers 54 en 2 Kron. 6:13). Het was duidelijk voor het volk: de koning gaat bidden. Het is een indrukwekkend gebed. In dit gebed komen twee woorden steeds terug: hoor, en vergeef.

Hoor

Meerdere keren vroeg Salomo de Heere of Hij wil horen. Waarom is dit belangrijk? Was Salomo dan niet blij met deze prachtige tempel? Het belangrijkste is dat de Heere nu laat merken dat Hij hier wil wonen. Want wat is een tempel zonder God? En de Heere wàs bij het volk. Dat toonde Hij immers in de wolk. Maar dit is niet allen belangrijk bij de ingebruikname van de tempel. Het is altijd onmisbaar dat de Heere Zijn liefdevolle nabijheid laat ervaren. Hoe wil de Heere dat doen? Salomo stelt het gebed centraal. Dan mogen wij spreken tot God. Maar wat is een gebed als God het niet hoort? Daarom bad Salomo of de Heere wilde horen. Wanneer zal het voor het volk belangrijk zijn dat God hoort? Nu de tempel in gebruik genomen werd. Dat om te beginnen. Maar ook steeds daarna, als de priester of het volk bidt. Want daar is deze tempel speciaal voor gebouwd (vers 29). Salomo noemde ook concrete situaties. Als het volk verslagen zal zijn of weggevoerd door de vijanden (vers 33-34, 44-50) of als er droogte is door gebrek aan regen (vers 35 en 36). Salomo bad dit ook voor heidense mensen die in de toekomst tot God zullen bidden (vers 41-43). Salomo bad dus al om het wonder van Pinksteren! Salomo bad om verhoring van het gebed van iedereen. Alle gebed, alle smeking, die van enig mens, van al Uw volk Israël, geschieden zal; als zij erkennen, een ieder de plage zijns harten, en een ieder zijn handen in dit huis uitbreiden zal; Hoor Gij dan in den hemel, de vaste plaats Uwer woning, en vergeef, en doe, en geef een iegelijk naar al zijn wegen, gelijk Gij zijn hart kent; want Gij alleen kent het hart van alle kinderen der mensen; Opdat zij U vrezen al de dagen, die zij leven zullen in het land, dat Gij onzen vaderen gegeven hebt (vers 38-40). Vind je het niet indrukwekkend?

Vergeef

Ook bidt Salomo meerdere malen of de Heere wil vergeven. Waarom is dit belangrijk? Omdat de Heere heilig is. Hij kan niet komen waar zonde is. De Heere kan het gebed van Salomo en van de Israëlieten alleen horen als de onreinheid van de zonde wordt weggedaan. Daarom bad Salomo: Vergeef. Wij moeten dat ook in elk gebed bidden. Onze zonden maken ons schuldig. Zo kan God niet bij ons komen en wij niet bij Hem. Heb jij zo je zonden al aan de Heere beleden? Bij dit gebed werden veel offers gebracht. Deze dieren werden gedood voor de zonden van de mensen. Maar deze offers op zich waren niet genoeg; de mensen moesten deze vergeving ook persoonlijk van de Heere ontvangen. Ook voor jouw zonde moet betaald worden!

Meer dan Salomo

Nu bidt Salomo niet meer. Maar er is een andere Koning Die bidt. Het is de Heere Jezus, Die alle macht heeft in hemel en op aarde. Deze Koning is tegelijk Priester. Hij heeft Zichzelf geofferd voor de zonde. Daarom kan Hij zeggen: Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen (Joh. 14:14). En Hij is profeet. Daarom kan Hij jou leren hoe je bidden moet (Lukas 11).


Belangrijk:

 Salomo stelt het gebed centraal.

 Salomo beseft dat het onmisbaar is dat de Heere (ver) hoort.

 God kan alleen horen vanwege het offer.


Voor jou:

 Let op een eerbiedige gebedshouding: handen vouwen, ogen sluiten (en knielen)

 Vraag de Heere of Hij hoort. Dan laat Hij Zijn goedheid merken in je hart.

 Bid de Heere om vergeving. Door onze schuld kunnen wij niet voor God verschijnen.

 Je mag de Heere bidden in allerlei situaties

 Iedereen mag tot Hem bidden

 Bid altijd om Jezus’ wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2013

Daniel | 32 Pagina's

Hoor, en vergeef

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 november 2013

Daniel | 32 Pagina's