Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebedsverhoring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebedsverhoring

Hij kleefde de Heere aan

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het zal je maar gebeuren. Je bent jong en krijgt te horen dat je ongeneeslijk ziek bent en moet sterven. Geen hoop meer op genezing. Wat zou jouw reactie op deze boodschap zijn?

Hizkia is ernstig ziek. En dan krijgt hij de boodschap van de profeet Jesaja: Zo zegt de Heere: geef bevel aan uw huis, want gij zult sterven en niet leven (2 Kon. 20: 2). Hij is dan nog geen veertig jaar oud. Wat is Hizkia’s reactie op deze boodschap? In 2 Koningen 18: 5-7 staat dat geen van de koningen van Juda zijn vertrouwen zoveel op de Heere stelde, als Hizkia. Hij kleefde de Heere aan en week niet af van Hem te volgen en hield Zijn geboden (vers 6). Zo was de Heere met hem, overal waar hij heen uittrok (vers 7). Hizkia leefde dicht bij de Heere. Als Hizkia de boodschap krijgt dat hij zal moeten sterven, keert hij zijn gezicht naar de muur en bidt. Hij smeekt de Heere om aan hem te denken. Hij zegt: O Heere, ik word onderdrukt, wees Gij mijn Borg (Jes. 38: 14). Hizkia worstelt om een Borg. Matthew Henry zegt hierover: “als er schuldbesef in ons is opgewekt en vrees voor de toorn van God, dan kan niets anders ons verlichting geven of geruststellen dan dat Christus Borg voor ons is geworden.”

Gebedshouding

Hizkia’s gebed gaat gepaard met tranen (2 Kon. 20: 3). Hieruit blijkt dat Hizkia bewogen is en niet alleen even snel bidt als het hèm uitkomt. Nee, uit zijn hele leven blijkt dat hij de Heere liefheeft en Gods eer zoekt: Och Heere! Gedenk toch dat ik voor Uw aangezicht in waarheid en met een volkomen hart gewandeld en wat goed in uw ogen is, gedaan heb (vers 3). Hizkia zegt: “Heere, het is het werk van Uw eigen handen. Wilt u aan mij denken? Laat mij, in leven en in sterven van U zijn.”

Gods verbond

Nog voordat Jesaja vertrokken is, zegt de Heere tegen hem dat hij terug moet naar Hizkia, om hem te vertellen dat de Heere zijn tranen heeft gezien en hem zal genezen. Binnen drie dagen zal Hizkia weer naar het huis van de Heere kunnen gaan. Ook krijgt hij vijftien levensjaren erbij en wordt hij verlost van de overheersers. In 2 Koningen 20 vers 6 staat: Om Mijnentwil en om Mijns knechts Davids wil. God komt terug op het verbond dat Hij met Hizkia’s voorvader David sloot. Het gaat Hizkia trouwens niet om genezing. Hij bidt ook niet uit angst voor de dood. Nee, hij maakt zich bezorgd over het volk van God, de zuivere godsdienst en over de toekomst van het volk Israël. Want Hizkia heeft geen kinderen; er is geen troonopvolger. Hoe zal de belofte die de Heere aan zijn voorvader David heeft gedaan vervuld worden? Hoe zal de Messias geboren kunnen worden nu er geen troonopvolger is?

De middelen gebruiken

Jesaja legt een klomp vijgen op de zweer, waarna Hizkia meteen geneest. In die tijd werden vijgen als medicijn gebruikt bij de genezing van zweren. Als we ziek zijn, is het onze plicht om gebruik te maken van de middelen. Als we dat niet zouden doen, betekent dit eigenlijk dat we de Heere verzoeken. Hij geeft immers medicijnen als middel om te genezen! Tegelijk betekent dit niet dat het wonder van Hizkia’s genezing minder groot was, want zonder Gods zegen kunnen medicijnen nooit voor genezing zorgen.

Een teken ter versterking van het geloof

Als Hizkia van Jesaja hoort dat hij verder mag leven, vraagt hij om een teken, waaruit blijkt dat de Heere hem gezond zal maken. Dit doet hij niet uit twijfel, maar hij vraagt om versterking van zijn geloof. Het teken waar Hizkia om vraagt wordt zichtbaar op de zonnewijzer van Achaz. De schaduw gaat tien graden achteruit. Dit betekent dat de zon veertig minuten heeft stilgestaan! De Heere werkt nu ook nog in ons dagelijks leven. De Heere wil juist dat je Hem bij heel concrete dingen om hulp vraagt. We bidden vaak heel algemeen, maar de Heere wil van ons horen wat ons bezighoudt en hoe het in ons hart is, ook al weet Hij dit al volmaakt. In antwoord op ons gebed wil Hij deuren openen en sluiten. We moeten dit wel opmerken. Let jij zo op de leiding van de Heere in je leven?


Belangrijk:

 Hizkia keert zijn gezicht naar de muur. Hij zondert zich af.

 Hizkia smeekt de Heere om een Borg.

 Hizkia is bewogen en oprecht.

 Hizkia’s is gericht op de wil en de eer van de Heere.

 Hizkia pleit op de belofte die de Heere heeft gedaan aan zijn voorvader David.

 Hizkia legt de uitkomst van zijn gebed in Gods hand.

 Hizkia neemt de geneesmiddelen (uit die tijd) waar en vraagt hierover Gods zegen.


Wat zegt dit jou?

 Als we bidden is rust en afzondering en een eerbiedige houding belangrijk.

 We mogen niet oppervlakkig zijn in ons gebed en ons gebed afraffelen.

 Ons gebed staat niet los van onze levenswandel

 God heeft beloofd dat Hij Zijn genade van geslacht tot geslacht zal verheerlijken (Ps. 72: 5). We mogen de Heere ons gedoopte voorhoofd laten zien en aanhoudend bidden en pleiten of Hij Zijn vervulling aan deze belofte wil geven.

 Als we ziek zijn, mogen we vragen of de Heere de medicijnen wil zegenen.

 Vraag de Heere of Hij wegen opent of wegen sluit, zodat duidelijk wordt wat de Heere van ons vraagt en wat je moet doen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2013

Daniel | 32 Pagina's

Gebedsverhoring

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2013

Daniel | 32 Pagina's