Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gouden letters voor de wereld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gouden letters voor de wereld

Het woord ‘wereld’ in het Evangelie van Johannes

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is de bekendste tekst uit de Bijbel: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (Joh. 3: 16). Maarten Luther heeft gezegd dat we deze tekst met gouden letters in ons hart moeten schrijven. Want ze onthult een groot geheim. Ze brengt een boodschap die jij en ik nooit meer hadden kunnen en mogen verwachten.

Het is de boodschap van Gods liefde voor een verloren wereld. Wat een verrassing! Wat een wonder! God heeft de wereld lief. Lief? Ja, hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. (1 Joh. 4: 9) Is dat echt waar? Is de komst van Zijn Zoon naar de aarde een teken van liefde? Is dat niet om de wereld te veroordelen? Nee, zegt Johannes, het doel van Jezus’ komst naar de aarde is niet oordeel, maar behoud (Joh. 3: 17). Jezus herhaalt deze woorden in Johannes 12: 47: Want Ik ben niet gekomen, opdat Ik de wereld oordele, maar opdat Ik de wereld zalig make. Johannes noemt Christus dan ook de Zaligmaker der wéreld (Joh. 4: 42, 1 Joh. 4:14) en het Licht der wereld (Joh. 8: 12; Joh. 9: 5). En in de eerste algemene zendbrief legt Johannes uit dat de Heere Jezus niet alleen gestorven is voor zijn zonden, maar ook voor de zonden van de gehele wereld. Jezus Zelf zegt dat Hij Zijn vlees zal geven voor het leven der wereld (Joh. 6: 51). Daarom kan Johannes de Doper ook vrijmoedig getuigen dat Jezus het Lam Gods is dat de zonden van de wéreld wegneemt.

Ook voor jou

Misschien denk je toch nog: maar die boodschap is niet voor mij. Weet je wat Maarten Luther zegt: “Onze Heere Christus Zelf leert ons dat wij werkelijk geen reden hebben om aan dat Woord te twijfelen. Hij zegt immers dat Zijn Vader in de hemel, Die de waarachtige en eeuwige God is, de wereld alzo heeft liefgehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft. Nu moet u met alle mensen toch erkennen dat de wereld niet Petrus, Paulus of Maria heet, maar dat de wereld heet: het gehele menselijke geslacht als één geheel. Gelooft u dat u een mens bent? Als u dit niet kunt geloven of weten, grijp uzelf dan bij de oren of bij de neus, of u niet evengoed mens bent als ieder ander. Waarom wilt u uzelf dan uitsluiten buiten het woordje wereld? Terwijl Christus met duidelijke woorden zegt dat God Zijn Zoon niet alleen aan de heilige maagd Maria of aan Petrus of Paulus gegeven heeft, maar dat Hij Hem aan de wereld gegeven heeft, opdat allen die de naam van mensenkinderen dragen, Hem zullen aannemen.”

Verworpen

Maar weet je wat het punt is met de wereld, met jou en mij? Dat zegt Johannes al in hoofdstuk 1: 10: Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend. In Johannes 3: 19 staat: Dit is het oordeel, dat het Licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos. Dat is een ernstige boodschap. God had de wereld zo lief dat hij Zijn enige Zoon gegeven heeft, maar mensen hebben Hem veracht en verworpen. Ja, de wereld haat God en Christus. Indien u de wereld haat, zo weet dat zij Mij eer dan u gehaat heeft (Joh. 15: 18 en 19) De gevolgen van het verwerpen van het heil, zijn verschrikkelijk. In Johannes 8 zegt de Heere Jezus tegen de farizeeën dat zij in hun zonden zullen sterven, omdat ze niet in Hem geloofd hebben. En in Johannes 17: 9 bidt de Heere Jezus niet voor de wereld. Hier staat hetzelfde woord als in Johannes 3: 16. Christus bidt in Zijn hogepriesterlijk gebed voor de Zijnen, die de Vader Hem gegeven heeft. Wat een wonder als je in dat gebed begrepen bent. Wat aangrijpend als je daar buiten staat. Gods liefde voor deze wereld werd zichtbaar in de komst van Zijn eniggeboren Zoon in de wereld. Daarom worden er mensen zalig. Maar de verlorenheid en zondigheid van deze wereld wordt ook eens zichtbaar, omdat er mensen verloren gaan. Voor hen die onbekeerlijk en ongelovig blijven, bidt Jezus niet. Het is een teken van hun verwerping door God. Luther zegt hierover: “Laten wij allen er toch op toezien dat wij niet behoren tot die grote massa voor wie Hij niet bidden wil. Dan zijn wij geheel verloren. Christus heeft van haar niet willen weten. Dit zou de wereld zozeer met schrik moeten vervullen, dat allen die het hoorden verstijfden. Maar wat zien wij? De wereld heeft er niets anders dan hoon en spot voor over. Zij lacht erom en leeft voort in haar gruwelijke, hardnekkige blindheid. Zij slaat Christus’ woorden in de wind. Zij laat ze aan zich voorbijgaan, als waren het woorden van een dwaas.”

Uit de wereld verkoren

Wat een wonder dat er toch mensen zalig worden. Dat er mensen zijn die wél acht zullen slaan op de boodschap van Gods liefde in Christus. Zij mogen door het geloof de Heere Jezus aannemen, als de van God gegeven Zaligmaker. Het zijn de mensen die door de Vader Zelf van eeuwigheid aan de Heere Jezus gegeven zijn (Joh. 6: 39). Zij zúllen komen, zegt Jezus in Johannes 6: 37. Hoe de duivel hen ook probeert tegen te houden. Hoe de duivel hen ook probeert te ontmoedigen. Eerst wijst hij hen op hun grote zonde. Dan stelt hij de verkiezing voor als een wegversperring tot God. Of hij probeert hen in te fluisteren dat ze toch veel goeds voor de Heere doen. Maar Jezus zegt: een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij (Joh. 6: 44 en 45). Uit degenen die Christus van de Vader gegeven zijn, zal Hij niemand verliezen, maar hen allen zal Hij opwekken ten uitersten dage (Joh. 6: 39). Merk je wat een diepe betekenis het woord ‘genade’ heeft?

Verdrukking in de wereld

Deze leer roept ergernis en vijandschap op. In Johannes 6 kun je dat lezen. Velen zeiden: deze rede is hard; wie kan dezelve horen? In het Evangelie zie je de ergernis aanzwellen, toenemen, tot de uiteindelijke schreeuw: Kruis Hem, kruis Hem! Weg met Dezen. Van lieverlee komt de ergernis en haat meer en meer openbaar. Ook de gelovigen hebben van de wereld, die Gods Zoon verwerpt, veel tegenstand te verwachten. In de wereld zult gij verdrukking hebben, zegt Jezus in Johannes 16: 33. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen (Joh. 15: 20). Toch bidt de Heere Jezus in Zijn hogepriesterlijk gebed niet of de Vader Zijn kinderen uit deze vijandige wereld wil wegnemen. Wel bidt Hij om bewaring van de boze (Joh. 17: 15). En bemoedigt Hij de gelovigen dat Hij de wereld heeft overwonnen. Om zo vertroost en gesterkt door de voorbede van hun Hogepriester hetzelfde werk te gaan doen als hun Meester. Ook zij worden in de wereld gezonden (Joh. 17: 18) met de blijde boodschap van Gods liefde. Van behoud voor een ieder die gelooft. Gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zend Ik ook ulieden (Joh. 20: 21). Zo lees jij ook over de gouden letters waarover Luther sprak. Ben jij die woorden al gaan spellen?

 Preek van Maarten Luther is te vinden op: www.downloadpreken.com/ artikelen/A203.pdf 

Citaten van MaartenLuther bij Johannes 17 uit het boek ‘Het Hogepriesterlijk gebed’

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2013

Daniel | 32 Pagina's

Gouden letters voor de wereld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 2013

Daniel | 32 Pagina's