Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De lofzang van Elisabet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De lofzang van Elisabet

Vanwaar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt? Lukas 1: 39-45

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze weken wordt er weer veel gezongen. Misschien is het je weleens opgevallen hoeveel er in de Bijbel gezongen wordt. Zingen is fijn. Zingen is twee keer bidden. In dit gedeelte in Gods Woord gaat het over de lofzang van Elisabet. Je kent haar wel: ze is de vrouw van de priester Zacharias. Beiden hebben de Heere lief. Daarom zijn ze rijk en gelukkig. Het enige wat hen verdriet doet, is dat ze geen kinderen hebben. Elisabeth is onvruchtbaar en al oud. Naar menselijke berekening is het niet meer mogelijk dat ze ooit nog een kind zal krijgen. Maar de mens wikt en God beschikt... Door een wonder van de Heere raakt Elisabeth in verwachting.

Geestelijke band

Misschien zit jij wel met een vraag: bestaan wonderen eigenlijk wel? Vergeet dan nooit dat ook vandaag de wonderen de wereld niet uit zijn. God is nog Dezelfde. Hij kan het onmogelijke mogelijk maken. Zijn Naam is Wonderlijk, Raad en Sterke God. Het grootste wonder is als God op je neerziet in Zijn genade. Dat genadewonder is nodig. Het is ook mogelijk. Om Jezus wil. Op een dag komt Maria, de nicht van Elisabet, op bezoek. Zij verwacht ook een Kindje. Zij zal de moeder worden van de Heere Jezus. Hoe dat allemaal gaan zal, weet zij nu niet. Maar zij gelooft het. Ze buigt voor Gods wil in haar jonge leven. En waar je hart vol van is, loopt je mond van over. Daarom gaat ze naar Elisabet, om haar het grote nieuws te vertellen. Het is een reis van ongeveer 140 kilometer, maar dat maakt niet uit. Het moet eruit. Omdat haar hart vol is van het wonder van Gods genade en liefde. Elisabeth en Maria, twee nichten. Naast de familieband is er ook de geestelijke band. Samen zijn ze verbonden door de levende band van het geloof met Christus. Dat is het werk van Gods Geest. Ondanks het leeftijdsverschil. Wat een zegen, als je een geestelijke band met iemand hebt. Heb jij die ook? Wees daar dan zuinig op.

Mijn Zaligmaker

Op het moment dat Maria bij Elisabet binnenkomt, gebeurt er iets bijzonders. Zodra Maria naar nicht groet, springt het kind van vreugde op in haar baarmoeder. Elisabet zelf wordt vervuld met de Heilige Geest. Ze ontvangt geloofsogen en een geloofsstem en ze gaat zingen. Ze is vol van het wonder. Ze is vol van God, vol van de Heere Jezus. Ze houdt het niet voor zichzelf. Hoe kan het ook anders? Als je zelf het wonder ervaart dat de Heere jou, de grootste zondaar die er is, Zijn genade in de Heere Jezus Christus geeft, dan stroomt je hart vol van verwondering, net als bij Elisabet. Dan ga je zingen, echt zingen, met je hart. Elisabet weet dat Maria niet zomaar een kind bij zich draagt. Nee, het is een gezégend Kind. Het is de Heere Jezus. Haar Zaligmaker, Die ze door het geloof al mag zien. Het wordt al kerstfeest voor haar. Vanwaar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt? De moeder mijns Heeren. Elisabet sluit zich door genade erbij in. Ze zegt: ‘Wie heeft mijn Jezus tot mij gezonden?’ Ze zingt verder: Zalig is zij die geloofd heeft; want de dingen die haar van de Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden. Een oude vrouw zingt een lofzang op een jong meisje. In haar lofzang eindigt ze in de Heere. Geleid door de Geest prijst ze het geloof van Maria. Elisabet zingt over de zekerheid die er ligt in de belofte van God. Daar kun je op vertrouwen. En zo is het nog. Het is van tweeën één. Je bent zalig als je gelooft, je bent rampzalig als je niet gelooft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2013

Daniel | 32 Pagina's

De lofzang van Elisabet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 2013

Daniel | 32 Pagina's