Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De enige Troost(er)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De enige Troost(er)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kijk eens om je heen. Wat is er veel verdriet in de wereld. Oorlogen, natuurrampen, mensen in hongersnood, ernstige ziekten... De kranten staan er vol van. Je hoort het om je heen. Het zijn allemaal gevolgen van de zonde. Ze zeggen weleens: waren er geen zonden, dan waren er geen wonden, en zo is het.

De Catechismus begint met een vraag en antwoord waarin het gaat over dé troost in het leven én sterven, de énige Troost(er). Die heb jij ook nodig! Want jouw leven is troosteloos geworden omdat je hebt gezondigd tegen een liefdevolle God! Is dat al je grootste verdriet? En heb je een verlangen gekregen om de Heere lief te hebben? Dan kun je jezelf niet meer troosten met geld, of met andere mooie dingen. Wat heb je eraan als je sterft? Er is maar één troost, één Trooster: de Zaligmaker. In Zondag 1 van de Catechismus gaat het over drie heel belangrijke dingen.

Jezus Christus’ eigendom
De Heere Jezus vergelijkt Zichzelf in één van de gelijkenissen met een parel van grote waarde. Een parelkoopman reist heel de wereld af om parels te zoeken. Na verloop van tijd heeft hij er veel. Maar op een dag komt hij een parel tegen, zo mooi, zo groot en glanzend... Zo één heeft hij nog nooit gezien. Die wil hij hebben. Maar... hij heeft geen geld genoeg om de parel te kopen. Daarom verkoopt hij al zijn parels en met dat geld komt hij in het bezit van die ene parel. De Zaligmaker Zelf is de Parel van grote waarde. Hij Zelf is de énige Troost(er). Hij troost je met Zichzelf! Hij geeft je Zijn liefde en genade. Dan kom je met je zonde en schuld tot Hem. Zonder Hem is je leven troosteloos. Een leven met Hem is troostrijk. Weet je wat dat betekent? Dan ben je het eigendom van de getrouwe Zaligmaker Jezus Christus. Dan ben je niet meer eigen baas, maar dan ben je Zijn kind. Eerst was je gevangen onder de macht van de duivel. Maar de Zaligmaker is op aarde gekomen en heeft Zijn dierbaar bloed gestort om je daarvan te verlossen.

Vaderlijke zorg
Als je deze enige troost hebt, dan is God je hemelse Vader. Hij zorgt voor je, heel je leven. Wat er ook gebeurt! Al kom je met Daniël in de leeuwenkuil terecht, of met zijn vrienden in de vurige oven, je enige troost is dat God met je is. Ja, Zijn zorg gaat over de kleinste dingen. De Heere bestuurt alles zo, dat het dienen zal tot eer van Zijn Naam en tot zaligheid van zondaren. Als jij Gods wegen niet begrijpt, of je vindt sommige dingen heel moeilijk, dan doet de Heere dat, omdat je bij Hem zult komen. Hij wil dat je alles van Hem verwacht Dat geeft rust in je hart en vrede in je ziel. Dan zeg je: het is goed wat Vader doet.

Het werk van de Heilige Geest
Kun je weten dat God ook voor jou zorgt? En dat de Heere Jezus jouw Zaligmaker is? Ja, dat móét je zelfs weten. Het is de Heilige Geest, Die je dat leert. De Heilige Geest leert je dat God je Vader en de Heere Jezus jouw Zaligmaker is. De Heere Jezus zegt van de Heilige Geest: Die zal Mij verheerlijken (Joh. 14: 15). Dat betekent dat de Heilige Geest de Heere Jezus groot maakt in je hart. En als Hij groot is, dan ben jij klein. Waaraan merk je dat je een kind van God bent? Er staat: “En Hem voortaan te leven van harte gewillig en bereid maakt.” De Heilige Geest geeft je zoveel liefde in je hart, dat je niet anders wilt, dan wat de Heere wil. Je krijgt een hartelijk verlangen om tegen de zonde te strijden en voor God te leven.


Hoe kom je eraan?

Dat is de vraag. Hoe kun je zo gelukkig worden?
Drie dingen zijn nodig:
1) Je leert hoe groot jouw zonden en ellende zijn.
2) Je leert hoe je van je zonden en ellende verlost wordt.
3) Je leert hoe je de Heere dankbaar bent als Hij jou de verlossing geeft. In de Catechismus staat: wéten. Niet alleen met je verstand, maar juist met je hart. Je weet dat azijn zuur is. Maar als je het proeft, dan weet je het uit ervaring pas echt. Je moet er niet alleen over spreken, maar je moet het beléven.

Drie stukken
Je leest erover in Psalm 130. Al Gods kinderen kennen er iets van. Maar ze zijn allemaal verschillend. Denk maar aan de vele verschillende blaadjes van een boom. Niet één blad is hetzelfde. Toch ontvangen al Gods kinderen levenssappen uit dezelfde Wortel. Allemaal kennen ze iets van de drie zaken: ellende, verlossing en dankbaarheid. En... op de school van de Heere Jezus raak je nooit uitgeleerd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's

De enige Troost(er)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 januari 2014

Daniel | 32 Pagina's