Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervolging om Christus’ wil

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervolging om Christus’ wil

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je bent samen met je collega aan het werk. Een collega die nogal vloekt. Je hebt dat al een tijd laten gaan. Nu je samen bent, trek je de stoute schoenen aan om er eens over te beginnen. De reactie is niet leuk. Hallo zeg, ik mag toch zelf weten wat ik zeg? Ik bemoei me toch ook niet met wat jij zegt? Daar sta je dan. Met pijn in je hart.

Vervolging... wat bedoelen we dan eigenlijk? Moordaanslagen in Nigeria? Een scheldpartij van je collega als je wat van het vloeken zegt? En wat heeft vervolging jou te zeggen? Laten we eens kijken wat Gods Woord hierover zegt. Want dat is natuurlijk onze maatstaf voor hoe wij hierover denken.

Wat is vervolging
Vervolging heeft in de Bijbel altijd de betekenis van vervolging om Mijns Naams wil. Ze zullen u overleveren in verdrukking, ze zullen u doden, (...) om Mijns Naams wil, zegt de Heere Jezus tegen de discipelen (Matth. 24: 9). Vervolging in de Bijbelse betekenis is dus kwaad dat jou wordt aangedaan omdat je Christus’ Naam belijdt. Het gaat over haat, omdat men merkt dat je over de Heere spreekt of naar Zijn geboden leeft.
Verder valt op dat de Heere Jezus alles wat ‘niet fijn’ is om mee te maken, vervolging of verdrukking noemt. Als je Mattheüs 10 leest, zie je precies wat de Heere Jezus onder verdrukking verstaat. Eerst spreekt Jezus over ‘niet gehoord’ worden en ‘niet ontvangen’ worden (vs. 14). Met andere woorden: je collega’s laten je links liggen. Vervelender is het als je ook ‘gesmaad’ wordt (vs. 25) en uitgescholden wordt voor van alles en nog wat. En tenslotte spreekt de Heere Jezus over gegeseld en gedood worden (vs. 17). Wat de Heere Jezus dus laat zien, is dat verdrukking zwaarder en minder zwaar kan zijn. Bepalend is niet hoe ‘ernstig’ het lijden is, maar of het is ‘om Zijns Naams wil’.
Als het om verdrukking gaat maakt het niet uit in welk land je woont. Het maakt ook niet uit in welke tijd je leeft. Althans, als we goed lezen wat er in Gods Woord staat. Gods Woord spreekt niet over ‘kan’, maar over ‘zal’: er zál verdrukking komen, zij zúllen gedood worden, zij zúllen gehaat worden (Matth. 24: 9, Mark. 13: 9, Luk. 21: 12). Ieder die godzalig wil leven, zál vervolgd worden (2 Tim.3: 12). En waarom? Omdat de wereld nu eenmaal degenen die níet van de wereld zijn haat. En omdat de Heere heeft bepaald dat het lijden om Zijns Naams wil hoort bij de tekenen van de eindtijd. Daarom zullen degenen die Zijn Naam belijden vervolgd worden. Waarom hebben wij daar dan eigenlijk zo weinig mee te maken? Belijden wij dan wel echt Christus’ Naam? Een vraag om eens over na te denken.
Vervolging vinden wij heel akelig.
En dat ís het ook. Maar de Heere laat in Zijn Woord zien dat vervolging ook een andere kant heeft. De Heere noemt het een ‘waardig geacht worden’ en een genade die even groot is als de genade van het geloof. De Heere leert ons dus dat het eigenlijk ook iets groots is om te lijden om Zijn Naam.

Jij en vervolging
Maar wat moet jij nu doen, als je collega eens flink van leer trekt tegen jou, omdat je wat van het vloeken zegt? Of stel dat er ergere dingen gaan gebeuren? Misschien denk je: ik ben niet zo’n held hoor, ik weet niet of ik dat wel kan verdragen. Je hoeft ook geen held te zijn. Vervolgde christenen zeggen het zelf ook dat ze vaak bang zijn en niet weten wat ze moeten doen.
En als de Heere Jezus met Zijn discipelen over vervolging spreekt, zegt Hij erbij: Vreest niet… (Matth. 10:26,28). Omdat Hij weet dat ze wél vrezen. Weet je wat je dan in zo’n moeilijke situatie mag doen? Opzien naar de Heere Jezus. Hij heeft óók geleden, Hij weet wat het is. Daarom zegt Hij: “Als ze je haten, bedenk dan maar dat ze Mij eerder ook al gehaat hebben” (Joh. 15: 18). En daarom kan Hij ook troosten en moed geven. Het zien op de Heere Jezus en op Zijn lijden geeft moed en kracht. Kijk maar naar Stefanus. Hij zag de Heere Jezus aan Gods rechterhand staan.
M. Henry zegt daarvan: ‘Hij stáát, omdat Hij meer dan gewone belangstelling heeft voor Zijn lijdende knecht. Zo heeft Christus hem willen bemoedigen en vertroosten. En niet alleen Stefanus, maar allen die om Zijn Naam lijden.’

Blijdschap
Lijden is moeilijk. Maar als het is om Zijn Naam, mag je eraan denken dat het een eer is. Petrus en Johannes dachten daar ook aan en dat gaf hen blijdschap. Lees maar wat Lukas over hen schrijft: Zij dan gingen heen van het aangezicht des raads, verblijd zijnde, dat zij waren waardig geacht geweest, om Zijns Naams wil smaadheid te lijden (Hand. 5: 41). En Paulus noemt het een genade: Want u is uit genade gegeven…niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden (Fil. 1: 29). Zou jij dat ook zo kunnen ervaren? Dat lijkt wel erg onmogelijk! Dat is het ook, als je dit uit jezelf moest doen. Het was voor Stefanus, Petrus, Johannes en Paulus even onmogelijk als voor jou en mij. Maar de Heere gaf hen kracht en blijdschap, toen ze het nodig hadden.
Als de Heere dat geeft, gun je zelfs je vervolgers Gods genade. Stefanus bidt voor hen: “Heere, vergeef het hun”. Een Nigeriaanse dominee die een moordaanslag overleefde, zei later: “Ik houd van de daders. Als ik ze zou ontmoeten, zou ik ze om de hals vallen en zeggen dat er voor hen vergeving is in Christus.” En hij méénde het uit de grond van zijn hart. Onze opdracht is om degenen die ons haten, lief te hebben en voor hen te bidden.

Jij en vervolgde christenen
En als je zelf nu weinig met verdrukking te maken hebt? Dan gaat dit onderwerp je zeker niet echt aan? Nou, toch wel. Want al lijd jíj niet, heel veel anderen lijden wél.
Christenen in Noord-Korea, in islamitische landen, in China. Honderdduizenden. En daar ligt voor jou een opdracht. Dat zegt de Heere in Zijn Woord. In de eerste plaats mag en moet je voor hen bidden. De gemeente in Jeruzalem bad vurig voor de vrijlating van Petrus. En de gemeente van Korinthe bad voor Paulus. Daarbij wil de Heere dat wij hen praktisch helpen in hun nood: zorgen voor eten, kleding en onderdak als ze dat niet hebben. Toen de stokbewaarder bekeerd was, zorgde hij als eerste voor Paulus en Silas: hij verzorgde hun wonden en gaf hen eten. En de gemeente van Filippi stuurde pakketjes naar Paulus toen hij in Rome gevangen zat. Voor jou is dat wat lastiger natuurlijk. Je kent geen verdrukte christenen, je hebt geen adressen. Toch kan je wel wat doen. Er zijn genoeg organisaties die wél die mogelijkheden hebben. En die met een gift van jou verdrukte christenen kunnen helpen. Lees maar op pag. 16 en 17 in dit nummer.
Maar wat je nog het meest leest in de Bijbel, is dat men elkaar aanspoort om standvastig te blijven en op de Heere te zien. En dat men elkaar bemoedigt. Door elkaar erop te wijzen dat straks de eeuwige heerlijkheid wacht en dat de Heere het onrecht zal vergelden. Als Gods Woord daar veel nadruk op legt, is dat ook voor ons belangrijk om te doen. Bijvoorbeeld door een kaartje te sturen via een organisatie die verdrukte christenen helpt. Daarmee kan je hen bemoedigen. Met je eigen woorden, maar bovenal met Gods Woord. En als je het niet ziet zitten om dat alleen te doen, kan je dat ook als JV doen.

Heeft vervolging je wat te zeggen? Jazeker. Wees bereid, want allen die godzalig willen leven, zullen vervolgd worden. Maar vrees niet, want Christus is die weg al gegaan. En denk aan de gevangenen, alsof je zelf gevangen zit (Hebr. 13: 3).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's

Vervolging om Christus’ wil

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's