Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Adam en Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Adam en Christus

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.Romeinen 5: 17

Door Christus heeft Gods kerk de verzoening gekregen (vers 11). Hoe kunnen nu zoveel mensen door het ene offer van Christus behouden worden? Dat gaat Paulus de gelovigen in Rome uitleggen. Hij wijst eerst op Adam en daarna op Christus. Door Adam ligt het hele mensdom verloren. Door Christus worden al Gods kinderen behouden. Dat is de Bijbelse leer. Die heeft Paulus gepreekt en dat is de enige troost voor Gods kinderen.

Adam
Paulus begint bij Adam. Door één mens (vers 12) is de dood en de zonde in de wereld gekomen. Door de zonde is de dood gekomen en de dood is tot alle mensen doorgegaan (vers 12). Kort en krachtig tekent Paulus de diepte van de val in Adam. De dood heeft vanaf Adam geheerst (vers 14). Zelfs ‘onmondige kinderen’ zijn daarin begrepen (kant. 37). Door de misdaad van één, zijn velen gestorven (vers 15). Er is schuld door één misdaad tot verdoemenis (vers 16). En die verdoemenis is over alle mensen (vers 18) gekomen. Door de ongehoorzaamheid van dien énen mens, zijn velen tot zondaars gesteld geworden (vers 19). Zonde, ongehoorzaamheid, misdaad en dood zijn de woorden die Paulus gebruikt om de ernst van de zondeval te tekenen. Het zijn ook de woorden waarmee
hij de verlorenheid van mensen buiten Christus duidelijk maakt. Wij liggen dood in zonden en misdaden. Dat is de klare taal van de Heilige Schrift. Het is nodig dat we daarvoor van harte leren buigen. Zo liggen de zaken. En niet anders. Wie buiten Christus leven en gunst zoekt voor God heeft geen enkele Bijbelse grond om op de staan. Een belangrijke, maar moeilijke les voor elk mens. Ook voor Gods kinderen! Een blijvende les trouwens ook.

Christus
Tegen deze achtergrond spreekt Paulus over het werk van Christus. Hij is immers de Zaligmaker, de Redder van zondaren. Door Hem hebben we verzoening verkregen. In de vereniging met Adam liggen we verloren. Door de vereniging met Christus worden de uitverkorenen behouden. Adam was een voorbeeld van Christus (vers 14). Zoals alle mensen in Adam zijn begrepen; zo zijn al Gods kinderen in Christus begrepen en door het ware geloof aan Hem verbonden en behouden. Christus is Desgenen, Die komen zou (vers 14). In de volheid van de tijd is Hij gekomen. De gave der genade is door Hem overvloedig geweest over velen (vers 15). Deze genade is tot rechtvaardigmaking. Door het werk van Christus worden zondaren recht gesteld voor God. Door de overvloed aan genade en de gave van de rechtvaardigheid zullen Gods kinderen in het leven heersen (de overhand hebben over de zonde, kant. 53) door Jezus Christus. Allen die in Hem geloven, of die deze gave aannemen (kant. 56) zullen door Christus leven. Hij is de bron van het geestelijk en eeuwige leven. Er zullen door het werk van Christus en door het werk van Gods Geest velen tot rechtvaardigen gesteld worden. Christus is een volkomen en rijke Zaligmaker.

Tegenstelling
Adam en Christus. Scherp worden ze door Paulus onderscheiden. Het is leven of dood. Het is binnen of buiten. En alleen door Christus is een schuldig mens behouden. Hoe kunnen zoveel mensen door het werk van Christus behouden worden? Dat kan omdat Christus Hoofd is van Zijn gemeente. Omdat God verbondsgewijze werkt. Dat is de weg waarlangs God het eigendom wordt van de zondaar en de zondaar het eigendom van God. Een belangrijke en troostrijke wetenschap. Kom, ging jij al over in dat genadeverbond? Hoe gaat de zondaar over in dat verbond? Wellicht ken je de vragen uit het catechisatieboekje nog wel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's

Adam en Christus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2014

Daniel | 32 Pagina's