Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods voorzienigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods voorzienigheid

Zondag 10

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe vaak zeg je niet: Dat is ook toevallig! Pas op, je beseft niet goed wat je zegt. Bij God bestaat geen toeval. Hij regeert alles, in hemel en op de aarde. Alles komt van Hem. Kijk eens naar je boterham en je beker drinken. De kleren die je aanhebt, jullie huis. Kijk eens hoe alles groeit en bloeit. Let, als het helder is, eens op de sterren aan de hemel.

God zorgt voor alle dingen. Eb en vloed, dag en nacht, droogte en regen, zomer en winter. En wat denk je van je gezondheid? Ook dat geeft God. Als je ziek wordt, is dat Zijn wil. Heb je veel geld, of ben je juist arm? Ook dat gaat niet buiten God om. Niets gebeurt er ‘zomaar’. Ja, Gods voorzienigheid bracht jouw vader en moeder bij elkaar. Het is Zijn leiding dat jij geboren bent, niet als een heiden, maar uit christelijke ouders! Je bent gedoopt. Je leeft onder Gods rijke Evangelie. Dat is ook de voorzienigheid van de Heere. Nee, dat is niet vanzelfsprekend, want je hebt gezondigd. Je bent goed uit Gods hand voortgekomen. Wat een wonder dat de Heere jou niet aan je lot overlaat. Als je dat door het geloof mag zien, wordt het kleinste dat je van God krijgt groot en onverdiend.

Gods toelating
De Heere staat boven alle dingen. Alles komt bij Hem vandaan. Er is zoveel verdriet in deze wereld, zoveel honger. Mensen vluchten voor oorlogsgeweld of voor dreigende bomaanslagen. Staat God daarboven? Stond Hij ook boven Adolf Hitler die tijdens de Tweede Wereldoorlog miljoenen Joden liet ombrengen? Luister, op grond van de Bijbel houden we vast dat Gods voorzienigheid ook over de zonde gaat. Natuurlijk werkt Hij de zonde niet. Alles, ook de vele trieste dingen (die door onze zonden in deze wereld gekomen zijn), gebeuren onder Zijn toelating. Er gaat niets buiten Zijn regering om.

Gods hand
Je hebt vast weleens een borduurwerk gezien. Langzaam maar zeker wordt het een mooi geheel. Kijk je echter naar de achterkant, dan zie je allerlei draden door elkaar heen. Een warboel. Zo kan het zijn in jouw leven. Veel dingen kun je niet begrijpen. Bijvoorbeeld als je ziek wordt of verdrietig bent, omdat er dingen gebeuren die je niet had verwacht. Er is een plotseling sterfgeval in je familie of je klasgenootje overkomt een ernstig ongeluk. Je blijft zitten of je zakt voor je examen. Alles lijkt tegen te zitten. Tot drie keer toe gaat het in Zondag 10 over Gods hand. Het geloof buigt onder Zijn hand en aanvaardt Zijn wil. Het gelooft dat mij alles van Gods Vaderlijke hand toekomt. Dan doet de Heere het nooit verkeerd. Het is geen mens die je leven leidt. God de Heere regeert. Al loopt jouw levensweg krom, dan doet Hij dat met Zijn wijze bedoeling. Hij heeft het béste met je voor, ook al begrijp je dat niet. Denk maar aan Jozef. Je zou denken: het gaat helemaal verkeerd. Toch bestuurt de Heere het zo dat hij onderkoning van Egypte wordt. Door hem blijft een groot volk in leven. Maar het ging wel heel anders dan Jozef had gedacht.


GEDULD, DANKBAARHEID, VERTROUWEN
Wat een troost als je weet dat God jouw leven bestuurt en regeert. Wat ben je gelukkig als God je Vader is. Dan krijg je genade en geloof om in tegenspoed geduldig te zijn, in voorspoed dankbaar en voor de toekomst op Hem te vertrouwen.
Tegenspoed... Misschien kun je wel veel dingen opnoemen. En nu wil de Heere dat je geduldig bent. Je mag niet boos zijn, omdat er dingen gebeuren waar je niet op rekent. De Heere wil je genade geven om geduldig Hem te volgen als het moeilijk is, maar ook dankbaar te zijn als het je voor de wind gaat. En tel je zegeningen eens, één voor één. Want wat is de Heere goed voor je. Hij spaart en bewaart je. Hij doet niet met je naar je zonden. Hij belooft dat Hij altijd voor je zorgen zal, in voorspoed én tegenspoed. Hij wil ook dat je op Hem blijft vertrouwen. Je zult in Hem nooit worden teleurgesteld.
Geduldig in tegenspoed, dankbaar zijn in voorspoed en voor de toekomst vertrouwend. Wat is het moeilijkste? Het is alle drie onmogelijk vanuit jezelf. Het wordt alleen mogelijk door het geloof en door Gods genade. Kijk eens naar David. Hij is in nood. Koning Saul zit achter hem aan. Toch mag hij ondervinden dat de Heere als een Vader voor hem zorgt. Hij zegt: Mijn tijden zijn in Uw hand (Ps. 31:16). Wat ben je dan gelukkig! Dan mag je schuilen bij God. Dan is alles goed, hoe het ook gaat. Dat geeft rust. Mijn tijden zijn in Uw hand. Tijden, dat betekent: gisteren, vandaag en morgen, altijd!. Dan kun je door Gods genade in voorspoed dankbaar, in tegenspoed geduldig en voor de toekomst vertrouwend zijn. Niet in eigen kracht maar alleen in Gods kracht! De Heere zegt tegen Paulus; Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht (2 Kor. 12:9).

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2014

Daniel | 32 Pagina's

Gods voorzienigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2014

Daniel | 32 Pagina's