Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Teken van Gods verbond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Teken van Gods verbond

Er wordt gezegd dat de doop de plaats heeft ingenomen van de besnijdenis. Waar is dat te vinden in de Bijbel? Bianca

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je stelt een heel belangrijke vraag. Is de kinderdoop Bijbels? Velen vinden van niet en dopen pas als iemand (volwassen) tot geloof gekomen is. Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden (Mark. 16:16a). De Catechismus stelt eigenlijk dezelfde vraag in vraag 74. Ook in die tijd was het actueel. In het antwoord wordt verwezen naar Gods verbond.

Genadeverbond
In het Oude Testament ging God met Israël een verbond aan (Gen. 17:7). God beloofde dat Hij hun God zou zijn, en dat Zijn volk zalig zou worden in de weg van bekering en geloof in Hem. De besnijdenis was het teken van dat genadeverbond. Het wees heen naar de Messias. Zijn bloed zou vloeien tot een verzoening van de zonde. Aan de besnijdenis van de jongetjes op de achtste dag was niet automatisch de zaligheid verbonden. Zowel de mannen als de vrouwen van Israël moesten de besnijdenis van het hart ondergaan (Kol. 2:11-12). Jeremia roept het Israël toe: Besnijdt u de HEERE en doet weg de voorhuiden uws harten (Jer. 4:4).
Maar hoe zit dat in het Nieuwe Testament? Heeft God ook een verbond met de Nieuwtestamentische gemeente, waarin Jood en heiden samenkomen?

Lijn naar de doop
In Kolossenzen 2:11-12 benadrukt Paulus dat de heidenen uit Kolosse niet besneden hoeven te worden. Ze zijn al besneden, in Christus. Hij is besneden op de achtste dag, maar Zijn bloed vloeide volkomen op Golgotha. Door het werk van de Heilige Geest in hun hart mogen ze in Christus’ ‘besnijdenis’ delen. Hun doop is daarvan het teken! Ze zijn met Hem begraven in de doop, in welke gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft (vers 12). Hier verbindt Paulus de besnijdenis aan de doop. De besnijdenis hoorde bij het oude verbond. Maar nu Christus alles heeft vervuld, horen we te dopen, als teken van het nieuwe verbond. Dat heeft de Heere Jezus Zelf Zijn discipelen bevolen, vlak voordat Hij naar de hemel terugkeerde. Ze moesten de volken dopen in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes (Matth. 28:19).

En uw kinderen
In de geschiedenis van de eerste christenen zien we dat dit bevel wordt opgevolgd. Ze deden dat in lijn met de besnijdenis in het Oude Testament, als teken van het genadeverbond. Want niet alleen de volwassenen werden gedoopt, ook de kinderen. Zo zegt Petrus op de Pinksterdag: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal (Hand. 2:38-39).
In Filippi komen Lydia en de stokbewaarder tot geloof. Lydia wordt gedoopt, en haar huis (Hand. 16:15). De stokbewaarder wordt gedoopt, en al de zijnen (Hand. 16:33).

Wat rijk. Zoals wij geboren zijn, zijn we ‘kinderen des toorns, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden’ (Doopformulier). Maar er is verwachting. De HEERE is de God van het verbond. Hij zal Zijn Naam voortplanten in de lijn van de geslachten. En dat geldt jood en heiden. De Heilige Doop is daarvan een teken en zegel. De kinderen zijn ‘zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig’ (Doopformulier), maar bij de Doop zegt God: Er is vergeving bij Mij.


Laurens Kroon

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2014

Daniel | 32 Pagina's

Teken van Gods verbond

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2014

Daniel | 32 Pagina's