Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Doop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Doop

God zal Zijn waarheid nimmer krenken, Maar eeuwig Zijn verbond gedenken (Ps. 105:5)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze bekende psalm is misschien wel gezongen tijdens jouw doopdienst. Toen jij nog van niets wist, heeft de Heere je gebracht onder de middelen van Zijn genade. In de Doop heeft Hij Zijn hand op je gelegd en gezegd: Je hoort bij Mij. Ik zonder je af van de wereld en breng je binnen de kring van Mijn genadeverbond. Ik wil hebben dat je Mij dient en liefhebt. Ik heb daar recht op. Daarom laat Ik het teken en zegel van Mijn genade aan je voorhoofd aanbrengen.

Teken en zegel
De doop is een uitroepteken achter Gods Woord.
Het zet een streep onder de inhoud daarvan. Het teken in de Doop is het water. Het zegt: je moet gewassen worden. Maar ook: het is mogelijk om in het bloed en door de Geest van Christus gewassen te worden. Het sacrament is ook een zegel. Dat betekent dat het echt waar is. Door het zien van het water in de Doop wil de Heere Zijn volk leren: Zoals het water in de Doop vloeit op het voorhoofdje van het kind, zo heb Ik mijn bloed gestort tot een volkomen verzoening van al uw zonden.

Bloed en Geest
In het Oude Testament ging de hogepriester elk jaar met een schaal bloed naar de ark van het verbond in het heilige der heiligen. Dan deed hij verzoening voor het volk en voor zichzelf. Het was een zichtbare preek van de Heere Jezus Christus, Die komen zou. Hij is de Hogepriester, Die door Zijn bloedstorting de zonden en de schuld van Zijn kinderen vergeeft. Als de Heilige Geest het water in de Doop toepast aan je hart, is het ook voor jou.
Wat doet Gods Geest nog meer? Hij geeft je het verlangen om de Heere te dienen met heel je hart.
Je hebt echt verdriet over je zonden, die net als onkruid, niet vergaat. De Catechismus belijdt: ‘hoe langer hoe meer de zonden afsterven’. De zonden zijn wel vergeven. De kracht daarvan is gebroken.
Maar de zondemacht blijft zo groot. Maar hoe meer de kracht van het verzoenende bloed van het Lam van God ervaren wordt, hoe meer je uit Hem gaat leven.
Zo krijgt de Zaligmaker steeds meer waarde voor je.

Ook de kinderen
‘Zal men ook de jonge kinderen dopen?’ Er zijn mensen die niet van de kinderdoop willen weten. Er staat niets over geschreven in de Bijbel, zeggen ze. Het is inderdaad waar: in Gods Woord staat geen tekst met een bevel om kinderen te dopen. Maar als het waar zou zijn dat onder het Oude Testament kleine kinderen het teken van het genadeverbond ontvingen en onder het Nieuwe Testament niet, dan zou de tijd van het Oude Testament rijker zijn dan de nieuwtestamentische tijd. En dat is niet waar! Daarom mogen, ja, moeten kinderen gedoopt worden. Waarom? Omdat God het wil. Hij wil in Zijn grote genade omzien naar kinderen met een boos en zondig hart. De Heere wil dat jij je bekeert en leeft!

Afgezonderd van de wereld
Toch wil de doop niet zeggen dat het automatisch goed is met de mens. Wedergeboorte is nodig en onmisbaar. Dat is het werk van Gods Geest. Daar wil Hij om gebeden zijn.
De Catechismus benadrukt dat zij die een gedoopt voorhoofd hebben, anders zijn moeten dan de wereld om hen heen. God heeft jou door de Doop afgezonderd. Zoals Zijn volk Israël apart moest wonen tussen de heidenvolken, zo roept Hij jou toe in de Doop: jij geheel anders. We zijn niet beter dan de wereld om ons heen, maar wij wéten wel beter. Wat een groot voorrecht om gedoopt te zijn. Maar ook: wat een verantwoordelijkheid. De Heere komt er een keer op terug.

Laat de kinderen tot Mij komen...
Deze woorden zijn van de Heere Jezus Zelf. Hij roept de kinderen tot Zich en neemt ze in Zijn armen. Hij zegent ze (Markus 10:16) Alleen, alléén onder Zijn zegende handen ben je echt rijk en gelukkig. Waarom? Omdat Hij gehangen heeft aan het kruis op Golgotha. Daar heeft Hij de zaligheid verdiend voor Zijn kinderen. Elke keer als de doop wordt bediend, klopt Hij op de deur van je hart, en zegt: ‘Doe Mij open.’ Laat de kinderen tot Mij komen. Eigenlijk staat er: brengt ze bij Mij. Je bent voor Mij niet te klein, niet te hulpeloos, niet te zondig en niet te slecht. Ik ben ook in de wereld gekomen om kinderen met een boos en zondig hart, op te zoeken en zalig te maken.’ Worden dan alle (gedoopte) kinderen zalig? Nee, alleen zij die door God zijn verkoren. Alleen zij die door het bloed van de Heere Jezus zijn gekocht en gewassen. Zij zijn door Gods Geest toegebracht en worden nog steeds toegebracht.
Zijn trouw rust op het late nageslacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2014

Daniel | 32 Pagina's

De Heilige Doop

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2014

Daniel | 32 Pagina's