Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God gedenkt aan Zijn verbond

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God gedenkt aan Zijn verbond

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stiekem kijk je achterom in de kerk. Komen de babys er al aan? Ja, daar gaat de deur al open. Dan voel je een duwtje tegen je been. Meezingen, fl uistert je moeder. O ja, dat is waar. God zal Zijn waarheid nimmer krenken, maar eeuwig Zijn verbond gedenken…

Dit komt je misschien wel heel bekend voor. Als er kindjes gedoopt zullen worden, laat de dominee vaak Psalm 105 vers 5 zingen. Meestal zie je dan alle kinderen in de kerk meezingen. Je hebt deze psalm vast al geleerd toen je nog jong was, thuis of op school. Maar weet je ook wat deze psalm betekent? Over welk verbond gaat het eigenlijk? En wat heeft Abraham, die zo lang geleden leefde, te maken met baby’s die nu gedoopt worden?

God maakt een verbond
Als Abram 99 jaar oud is, verschijnt de HEERE aan hem.
De HEERE komt om een verbond te maken. Als twee mensen een verbond maken, beloven ze elkaar iets. Ze beloven plechtig dat ze hun belofte zullen houden. Nu belooft God Abram dat hij een groot nageslacht zal krijgen. Dat leek Abram onmogelijk, want hij was al oud en zijn vrouw en hij hadden geen kinderen. Toch zegt God dat Abram een vader van veel volken zal worden. Abram en zijn vrouw krijgen ook een nieuwe naam, Abraham en Sara. Het verbond dat God maakt, is niet zomaar een verbond voor even. Nee, de Heere noemt het een eeuwig verbond. ‘Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u, in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u.’ (Genesis 17: 7).

Teken van het verbond
Om te laten zien dat Hij werkelijk Zijn belofte zou houden, gaf God aan Abraham een teken. Alle jongens die in Abrahams geslacht geboren zouden worden, moesten besneden worden. Dat was voor hen het teken dat ze ook bij dat verbond met God hoorden. Ze horen bij het grote volk dat God aan Abraham heeft beloofd. Nog steeds worden Joodse jongetjes besneden kort nadat ze geboren zijn.

Gods volk
In het Nieuwe Testament is de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen. God heeft Abraham beloofd dat hij door de eeuwen heen voor Zijn volk zal zorgen. Dat betekent dus dat het verbond nu ook nog geldt. In het Oude Testament was het alleen voor de Joden. Maar sinds de dood en opstanding van de Heere Jezus kunnen alle mensen tot Zijn volk behoren. De Heere Jezus droeg de straf voor allen die in Hem geloven.

Psalm 105
Waarom wordt bij een doopdienst dan vaak Psalm 105 gezongen? In vers vijf wordt het verbond van de Heere met Abraham genoemd. Maar daarom is het niet alleen. In heel Psalm 105 gaat het over de trouw van God. Als je de hele Psalm door zou lezen, lees je over allerlei geschiedenissen uit de Bijbel. Over Jozef bijvoorbeeld, hoe de Heere voor hem zorgde en hem onderkoning van Egypte maakte, en over Mozes, die het volk Israel uit Egypte leidde. Steeds zie je terug dat de Heere trouw is voor Zijn volk, ook als ze steeds bij Hem vandaan gaan.
Daarom zingen we Psalm 105. Om eraan te denken dat de Heere trouw is waar wij ontrouw zijn. Dat Hij aan Zijn verbond gedenkt, het verbond dat Hij door de eeuwen heen bewaard heeft. Als er een kindje gedoopt wordt, wil de Heere aan jou laten zien: Ik denk aan Mijn verbond, ook jij kunt bij Mijn volk horen. Hoe dan? Door Hem te vragen jou een nieuw hart te geven. Een hart dat Hem liefheeft en dienen wil. Hij kan en wil dat geven, dat laat Hij zien bij de doop: dat Hij ook jouw God wil zijn.


Vragen
1. Kun jij meer geschiedenissen in de Bijbel bedenken waar je de trouw van de Heere ziet?
2. Hoe kun je bij het volk van God gaan horen?
3. Waarom ben je gedoopt?
4. Ken je iemand van wie je weet dat hij of zij een nieuw hart heeft? Wat zou je aan diegene willen vragen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2014

Daniel | 32 Pagina's

God gedenkt aan Zijn verbond

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2014

Daniel | 32 Pagina's