Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Persoonlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Persoonlijk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Misschien stel ik een persoonlijke vraag hoor, maar hoe vind jij… Die vraag wordt je vast weleens gesteld. Dan moet je kleur bekennen; laten weten hoe jij erover denkt. Durf jij dat? Durf jij ervoor uit te komen dat je christen bent? Durf jij soms een persoonlijke keuze te maken, omdat je ergens niet achter kunt staan? En wie je is je voorbeeld? Welke persoon vind jij zo bijzonder dat je op hem of haar wilt lijken? En hoe zie jij jezelf? Misschien wel heel anders dan de omgeving tegen je aankijkt. Persoonlijk… het thema van deze Daniël, een thema voor jou!

Wat zegt de Bijbel?
Het woordje ‘persoonlijk’ is voor ons heel belangrijk. Wij leven in een wereld waarin alles draait om het individu. In de tijd van de Bijbel was dat niet zo. De Bijbel is geschreven vanuit een collectieve cultuur; een groepscultuur. We kunnen de Bijbel ook niet gebruiken als een psychologisch handboek. De Bijbel bewaart je voor optimisme over jezelf. De Bijbel laat ook heel duidelijk zien wie wij zijn, door onze zonde. Daarover lees je meer in het interview met ds. S. Maljaars. In de Bijbel lees je ook dat God Zich persoonlijk bekend maakt. Daarover lees je meer in het artikel van ds. D. de Wit.


Betekenis
Het woordenboek zegt het volgende over het woordje ‘persoonlijk’:
1. Behorend tot een bepaald persoon
2. Door iemand in persoon verricht
3. Iemands persoon betreffend
4. Tegenstelling van zakelijk
Persoonlijk is de tegenstelling van zakelijk!


Ruth
Nergens in de Bijbel wordt het woordje ‘persoonlijk’ gebruikt. Toch vertelt de Bijbel ons veel over dit thema. Denk maar aan Ruth, zij maakte bij de grens tussen Moab en Israël een persoonlijke keuze, een keuze om haar oude leven achter zich te laten en te kiezen voor een leven met God. Ze doet een persoonlijke belijdenis: “Uw volk is mijn volk en uw God is mijn God.” Maar denk ook eens aan andere persoonlijke keuzes uit de Bijbel: Mozes: Verkiezende liever met het volk Gods kwalijk behandeld te worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben.
Jozua: Maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen.
Hoe is dat bij jou? Luister je naar de Heere? Zoek je Hem? God vraagt niet wat de groep doet, Hij vraagt het aan jou persoonlijk!


Persoonlijke Psalmen
In de Psalmen kijk je de Bijbelheiligen in het hart. Persoonlijker kan het niet. Besef je wel hoe uniek dat is? Dat is het geheim van het christelijke geloof: omgang met God voor kleine zondaren! Lees de Psalmen veel en nauwkeurig en bidt: HEERE, maak mij Uw wegen bekend, leer mij Uw paden (Ps. 25:4).


Persoonlijkheidstest
Als je bij Google zoekt op het woordje persoonlijk, dan verschijnt daar als eerste een rijtje persoonlijkheidstesten. Aan de hand van vijfentwintig vragen vertelt de computer wie je bent. Bijzonder eigenlijk. Moeten we door middel van een paar vragen erachter komen hoe we in elkaar steken; wie we zijn? Lees eens mee wat er boven staat. “Maak altijd een keuze” en: “Als je de betekenis van een woord niet kent, raden wij je aan deze op te zoeken”. Lees de Bijbel eens met deze twee zinnen in je achterhoofd. We moeten onze persoonlijkheid toetsen aan Gods Woord. En dan geldt ook: Maak altijd een keuze, blijft niet hinken op twee gedachten, maar kies! En als je de betekenis niet kent, zoek die dan op; vraag ernaar. De Bijbel kan je leren wie je persoonlijk bent voor God.


Voorbeeld
Wie is eigenlijk jouw voorbeeld in je leven? Dat wordt je vast weleens gevraagd. Wat voor antwoord geef jij dan? Is Arjen Robben je voorbeeld, omdat hij zo goed was op het WK? Of is het Armin van Buuren, omdat je zo op kunt gaan in zijn muziek? Op Twitter heeft hij 1209865 volgers, inmiddels misschien al wel meer. Allemaal mensen die alles willen volgen wat hij doet. Misschien volg jij hem ook wel, het is toch leuk als je erover mee kunt praten, wat jou grote voorbeeld heeft gedaan. Hoeveel volgers had Jezus, toen Hij op aarde was? Christenen leren door de Heilige Geest leven naar het voorbeeld dat Jezus gegeven heeft. Volg jij Zijn voorbeeld?


Reclame
Zelfs de reclame die je dagelijks ziet op de computer is persoonlijk op jouw afgestemd. Als je bijvoorbeeld kortgeleden schoenen hebt besteld bij Zalando, dan zie je die deze dagen wel erg vaak de reclame van Zalando voor bij komen. Of als je gekeken hebt naar een vakantieadres in het buitenland, zullen de reclameschermpjes je allerlei vakanties toeknipperen. Een betere aanbieding misschien nog wel, die je verleidt tot de aankoop, reclame is slim… en persoonlijk!

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's

Persoonlijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's