Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jouw lichaam een tempel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jouw lichaam een tempel

Zondag 41

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jouw lichaam en ziel een tempel van de Heilige Geest? Ja, zo staat het in de Catechismus. Jouw Schepper heeft alles zo mooi gemaakt! Ook jouw ziel en lichaam. Het is een tempel van de Heilige Geest. Op de eerste bladzijde van de Bijbel heeft God gezegd, toen Hij zag wat Hij gemaakt had, dat het zeer goed was. Zo moet je je lichaam zien, ook het lichaam van een ander, als prachtige gave van God.

Je kent de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw, die bij de put komt om water te halen (Joh. 4: 26-29). Zij heeft al vijf mannen gehad. Zij zondigt met haar lichaam. De Heere Jezus begint een gesprek met haar. Over water, levend water. Daarmee bedoelt Hij de Heilige Geest. Tijdens dit gesprek komt deze vrouw erachter Wie God is. Ze voelt ook hoe zondig en slecht ze zelf is. Ze krijgt dorst naar het levende water, dat Jezus haar alleen geven kan. Haar ogen gaan open en ze ziet haar vuile zonden, maar ook Hem, haar Zaligmaker. Ze roept: Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft, alles wat ik heb gedaan; is Deze niet de Christus? Nu zondigt de vrouw niet meer met haar lichaam. Integendeel, haar lichaam is nu een tempel van de Heilige Geest. God woont erin. Wat een wonder.

Kuis en ingetogen
De Catechismus zegt niet voor niets dat alle onkuisheid van God vervloekt is. Of je nu getrouwd bent of niet. Op alles wat niet zuiver en heilig is, rust Gods vloek. Het zevende gebod heeft alles te maken met seksualiteit. Daar kom jij ook mee in aanraking, want iedereen heeft seksuele gevoelens. Praat daar heel gewoon, eerlijk en open over. De Bijbel doet dat ook. Weet je waar seksualiteit vandaan komt? Uit het paradijs. Toen Adam Eva kreeg uit de hand van de Heere, zong hij blij en verwonderd zijn liefdeslied. Alles was kuis, zuiver en rein. Zo heeft God, de Schepper, het gegeven. Hij wil dat er kinderen geboren worden. Hij wil ook dat een getrouwde man en vrouw veel van elkaar houden, elkaar liefhebben zoals Hij dat wil. En hoe Hij dat wil, dat weet je uit de Bijbel.

Zondigen tegen God...?
Als je de Heere liefhebt, ben je bang voor de zonde. In de Catechismus staat dat je dan van harte een vijand bent van de zonde. Je wilt maar één ding: leven zoals God het van je vraagt. Je lichaam en ziel zuiver en heilig bewaren, zegt de Catechismus.
Verleidingen zijn er volop. Zeker als het gaat om de zonden tegen het zevende gebod. Kijk maar naar Jozef (Gen. 39: 7-18). De vrouw van Potifar valt hem dagelijks lastig. Maar God houdt hem vast. Op een dag dwingt ze hem om bij haar in bed te komen. Wat doet Jozef? Hij vlucht letterlijk van de plaats van de zonde. Hij roept: Zou ik een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God? Nee, dat kan hij niet, dat wil hij niet, omdat hij God liefheeft.

Blaas het vuur op tijd uit
Hoe kijk jij, meisje, naar jongens? En hoe kijk jij, jongen, naar meisjes? Hoe draag jij je kleren? Om te bedekken of…? Bijna in elke televisieserie, dvd of speelfilm draait het om liefde, drank en seks. Als je ernaar kijkt en blijft kijken, vind je op den duur de zonde normaal! Ga toch ver weg van ’alle onkuise daden, gebaren, woorden, gedachten, lusten, en wat de mens daartoe trekken kan.’ Want wat hebben deze zonden een aantrekkingskracht! Zelfs zo erg, dat je er verslaafd aan kan raken. Je zit erin vast en het gaat van kwaad tot erger. Je speelt met vuur, als je op sites komt waarvan je wel aanvoelt dat je daar niet moet komen. Blaas de brandende lucifer op tijd uit! Dat kan nog, een lucifer uitblazen. Maar als het een grote brand geworden is, dan kun je blazen wat je wilt, maar dan krijg je het nooit meer uit. Vraag de Heere om Zijn genade, om rein voor Hem te leven. Het lukt je nooit in eigen kracht. Vraag of de Heere je hart vervult met Zijn Heilige Geest. Dat bewaart je voor de valstrikken van de duivel, die alleen maar op je ondergang uit is.

De Hemelse bruidegom
Misschien heb je nog veel vragen. Of je voelt pijn van binnen. Dat kan ook! Praat met iemand die je vertrouwt, bijvoorbeeld je mentor of mentrix. Vertel je verdriet aan je dominee of een ouderling. En vergeet niet dat de Heere altijd naar je luistert. Ondanks alles wat je gedaan hebt of wat er gebeurt. De Heere Jezus heeft de zwaarste strijd gestreden. Hij is de grote Kruisdrager. Hij is ook verzocht geweest! Hij is de hemelse Bruidegom en Zijn bruid is Zijn Kerk. En die bruid? Die is zwart en vuil. Maar de Heere Jezus heeft haar zo lief, dat Hij Zijn leven voor haar heeft gegeven en haar schoonwast in Zijn bloed. En dan gaat zo’n vuile zondige bruid toch op Hem, de Heere Jezus lijken. Is dat wonder al bij jou gebeurd?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's

Jouw lichaam een tempel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 2014

Daniel | 32 Pagina's